۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۴۶۴۴
سومین همایش مصون سازی زیرساخت‌های کالبدی کشور در سالن تهرانی مقدم سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.

سومین همایش مصون سازی زیرساخت‌های کالبدی کشور در سالن تهرانی مقدم سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد. پس از تلاوت قران کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، باهنر نماینده اسبق تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با با مطرح کردن موضوع تحریم‌های ایران گفت: ایران پس از انقلاب در تحریم‌های بسیاری بوده و همین تحریم‌ها عامل پیشرفت ما در بخش‌های متفاوت گردید که در بخش‌های نظامی، بخشی از آن را برای نمایش قدرت ملی ایران نشان دادیم.

باهنر گفت: پدافند غیرعامل صرفاً نظامی نیست و موضوع امروز مرتبط با این سازمان، تحریم‌هاست و رویکرد اقتصاد مقاوتی، بهترین اقدام بوده است.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم توسعه بسیار مهم است، معضلاتی چون کمبود آب، ریزگردها، ایجاد خشکسالی و ... در این برنامه گنجانده شده است که ارتباط غیرمستقیم با پدافند در خصوص مصون سازی دارد؛ که امیدوارم در کنش‌های مجلس و دولت این برنامه به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

باهنر در پایان سخنان خود گفت: یکی از معضلاتی که بارها به آن اشاره کرده‌ام، رها کردن ٢٠٠٠ کیلومتر سواحل جنوبی کشور از بندر چابهار تا بندر امام خمینی است که و پدافند باید به آن توجه کند، زیرا با استفاده بهینه از این مناطق قادر به جذب سرمایه‌های خارجی می‌شویم و از طرفی امکان ایجاد تاسسات حیاتی و مهم را به دور از جمعیت احداث کنیم.

در ادامه، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: زیرساخت‌های کالبدی کشور را دارای سه مفهوم اصلی دانست و گفت: مصون سازی پدافند غیر عامل در حوزه زیرساخت‌های کشور با سه مفهوم راهبردی، عملیاتی و بهره برداری توضیح داده می‌شود. در مفهوم راهبردی با سیاست‌های کلی چون اتخاذ لایحه‌ها، قوانین و ... رو به رو هستیم و به طور کلی می‌توانیم اقدام در این سطح را دارای ابعاد وسیعی میدانیم. خروجی این سطح برنامه‌های اجرایی است. پس از ارائه برنامه از سطح اول، انجام عملیات زیر ساختی با کمک مهندسین حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد که پدافند غیر عامل نیز در بخش زیر ساخت‌ها ورود پیدا می‌کند. بخش نهایی نیز بهره برداری از تولیدات زیر ساخت‌ها خواهد بود.

وی در خصوص تهدیدات موجود در نظام مهندسی کشور گفت: امروز متصور هستیم که نظام مهندسی کشور، مورد تهدید جدی نیست و باید بارهای زنده و مُرده محاسبات مورد نظر است؛ یعنی تهدیدات می‌توانند بر اساس محاسبات شکل گرفته شوند. بنابراین وظیفه حوزه زیرساخت‌های پدافند و مهندسین و اساتید این است که از طریق محاسبات، این تهدیدات را شناسایی کنند

.
جلالی با تاکید بر جوان بودن جامعه مهندسی گفت: در حال حاضر، سابقه علمی و مهندسی کشور کم است و شاید به همین دلیل پویایی لازم را کسب نکرده است تا بتواند از طریق فرمول‌های فنی، تهدیدها را کشف و مصون سازی را به حداکثر برساند.
وی در مورد تهدیدشناسی زیرساخت‌ها گفت: تهدیدها در سه بخش کیفی، کمی و حسی تقسیم بندی شده است. در بخش کیفی وجود تهدید برای زیر ساخت‌ها زیر سؤال می‌رود و اگر زیرساختی با تهدید رو به رو بود، باید تهدید کیفیت را به تهدید کمیت و سپس به بارهای مهندسی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص استاندار سازی و وجود تهدیدات گفت: شهرسازی و معماری، فرمول و معیار خاصی را در بر نمی‌گیرد، بنابراین نیازمند طرح‌های جدید شهرسازی هستیم که در این طرح‌ها از طریق فرمول‌ها و محاسبات احتمال تهدیدها در زیرساخت‌ها شناسایی شده باشد


دکترجلالی گفت:پدافند غیرعامل با رویکرد فنی در تلاش برای کاهش یا حذف تهدیدات در زیرساخت‌هایی چون پل‌ها، فاضلاب و ... است


وی ادامه داد:زمانی که یک زیر ساخت مورد تهدیدات واقع می‌شود، یعنی از اهمیت زیر ساختی بالایی برخوردار است. دشمنان برای حمله به زیرساخت‌ها به جمع آوری اطلاعات هوایی، عکس برداری، تخلیه اطلاعات زیرساختی و .... می‌کنند؛ بنابراین باید اطلاعات سازه‌های مهم را بسیار مراقبت کنیم زیرا که شبکه‌های جاسوسی از طریق بنگاه‌های مشاور ساختمانی خارجی، خرید و فروش می‌شود و مهندسین ایرانی باید از چنین اقداماتی خودداری کنند.

سردار جلالی در پایان سخنان خود اظهار داشت: کشور ما با الگوی تمدن اسلامی و رویکردهای مصون سازی جدید، همواره مورد تهدیدات آمریکا قرار دارد و همین دلیل ما نیازمند الگوی زیرساخت در راستای تمدن اسلامی هستیم تا وابستگی ما به صنعت مهندسی سایر کشورها کاسته شود. ما از نظر دانش مهندسی بسیار پیشرفت کرده‌ایم اما همچنان ضعف داریم که باید با همکاری پژوهشگران و مهندس در راه حذف این نقاط ضعف تلاش کنیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر