۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۲۴۶۲۶
آدرس IP شما هویت اینترنتی شماست. در سطح فضای وب شما با این هویت شناسایی می‌شوید و از همین طریق قابل رد‌گیری هستید؛ اما چه کسانی قادر به دیدن آدرس IP شما هستند و اگر آن را بدانند، چه کارهایی ‌می‌توانند انجام دهند؟
وب‌گردی و گشت و گذار در اینترنت شباهت بسیاری به گشت و گذار با یک خودروست؛ همانند همه خودرو‌ها افراد هم یک پلاک دارند که دیگران قادر به دیدن آن بوده و اگر لازم باشد، می‌توانند اطلاعات بیشتری را از همین مسیر به دست آورند.

در واقع آدرس IP مربوط به یک دستگاه به همین شیوه قابل تفسیر است، البته با یکسری تفاوت‌ها.

چه کسی میتواند IP شما را ببیند و با آن چه میکند؟

هنگامی که نرم‌افزارهایی مانند مرورگر‌ها به وب‌سایت‌ها متصل می‌شوند، ‌پشت صحنه یک یا چندین اتصال به سرور اتفاق می‌افتد که داده‌ها را از سرور‌ها دانلود می‌کنند که معمولا هدف از آن نمایش وب‌سایت در مرورگر است. این داده‌ها از جمله متن، تصویر، اسکریپت‌ها و سایر مواردی هستند که به مرورگر می‌گوید این وب سایت به چه شکل باید نمایش داده شود.

حال پاسخ اینکه چه کسی آدرس IP ما را در اینترنت می‌بیند، این است که هر اتصالی این آدرس را برای سروری که به آن متصل می‌شود، فاش می‌کند و البته شما هم می‌توانید آدرس IP سرور را بدانید.

چه کسی میتواند IP شما را ببیند و با آن چه میکند؟

همین مسأله در دیگر ارتباطات اینترنتی نیز درست است. یک Client برای ایمیل همچون Outlook یا Thunderbird به سرور Mail متصل می‌شو‌د و به همین ترتیب، هر ارتباط اینترنتی مستلزم شناسایی ‌هویت اینترنتی دو طرف ارتباط است. پس آدرس IP شما در هر ارتباط اینترنتی که هر کدام از دستگاه‌های شما برقرار می‌سازند، افشا می‌شود.

آدرس IP حاوی چه اطلاعاتی از شماست؟

دقیقا همانند پلاک یک خودرو، آدرس IP تنها هویت مالک اتصال را فاش می‌کند و نه هویت راننده را؛ به این معنا که اگر از منزل خود به اینترنت اتصال پیدا کرده‌اید، این به معنای افشا شدن هویت شخص شما نیست. شاید هر شخصی از منزل شما به اینترنت متصل شود!

در واقع آدرس IP اطلاعات عمومی را افشا می‌کند؛ برای نمونه، حاوی اطلاعات ISP شما و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، است؛ البته اطلاعات بسیار جزئی دیگری از همین طریق قابل دریافت است، ولی معمولا IP شما اطلاعات کلی شما را افشا می‌کند. برای فهمیدن آدرس IP خود می‌توانید به سادگی عبارت IP Address را در گوگل جستجو کنید.

چه کسی میتواند IP شما را ببیند و با آن چه میکند؟

در واقع یک فرمول کلی در خصوص اطلاعات قابل افشا از طریق IP وجود دارد: هر شخص دیگری به جز ISP اطلاعات کلی از جمله نام ISP و منطقه برقراری ارتباط را می‌داند. ISP شما اطلاعات بسیار جزئی‌تر هویتی شما را نیز از طریق IP‌ دارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر