۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۲۴۵۶۲
مسابقات رباتیک با محوریت پدافند غیرعامل در گیلان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، مسئول مرکز رشد خلاقیت و نوآوری شهید شهریاری سازمان بسیج علمی گیلان با بیان اینکه بسیاری از دانش آموزان علاقمندی‌ خود به رشته رباتیک را با ساخت یا مونتاژ انواع ربات ها و شرکت در مسابقات نشان می دهند، افزود: این علاقه باید توسط نهادها و مراکز علمی کشور هدفمند سازی شود تا آینده درخشانی را شاهد باشیم.

برگزاری مسابقات رباتیک با محوریت پدافند غیرعامل

ره ادامه داد: برای توسعه صنعت رباتیک در کشور و مردمی کردن آن باید آموزش را از سنین پایین و از مدارس ابتدایی آغاز کنیم. وی افزود؛ در طی این مسیر، تربیت مربیان مستعد و کوشا برای استعدادیابی و هدایت دانش آموزان امری ضروری است.

ره با تاکید بر نقش توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی در زمینه رباتیک و همچنین ارتقای سطح آموزش در دانشگاه ها، تصریح کرد: با افزایش رشته های مرتبط با رباتیک در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری و ارتقای کیفیت آموزش در این حوزه چشم انداز روشنی پیش روی کشور گشوده خواهد شد. وی افزود: بخش عملی و پژوهشی در آموزش رباتیک باید از سایر جنبه ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا که سهم بزرگی از این دانش در حیطه کارگاه های عملی کسب می شود.

ره با اشاره به پیشرفت های چشمگیر علوم پزشکی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران و جایگاه مناسب آن در مقایسه با سایر کشورها، به نقش دانش رباتیک در این حوزه پرداخت و اظهار داشت: ربات های مورد استفاده در پزشکی، حاصل همکاری کارشناسان رباتیک و جامعه پزشکی هستند و تحول عظیمی را در تاریخ پزشکی رقم زده اند. دقت و سرعت بالای ربات ها دو عامل اساسی در کاربر آنها در این شاخه از علوم زیستی است.

برگزاری مسابقات رباتیک با محوریت پدافند غیرعامل

مسئول مرکز رشد شهید شهریاری گیلان با بیان اینکه پزشکی امروز بدون وجود ربات های جراح، ربات های تشخیصی و اندام های مصنوعی رباتیک با مشکلات فراوانی روبرو می شد، اظهار داشت: ربات های جراح آنچه را که پزشکان از انجام آن عاجزند با دقت و تکرارپذیری بالای خود به راحتی انجام می دهند. گذشته از این، قادرند درون محیط بدن فعالیت کنند. تمام این ها ربات های جراح را برای دستیابی به نتایج بهتر در عمل های غیر تهاجمی و با حداقل تهاجم مناسب ساخته است. استفاده از روبات برای عمل های دقیقی مانند یک عمل جراحی مغز بسیار ضروری است و می تواند محدودیت های دست یک جراح را جبران کند. زیرا دست های جراح محدودیت های فراوانی دارد: در طول عمل خسته می شود و از طرفی مکان های بسیاری در مغز وجود دارد که جراح در حالت عادی نمی تواند به آنها دست یابد.

ره با بیان اینکه باید به رباتیک به عنوان «یک فناوری دانش بنیان برای تحقق اقتصاد مقاومتی» در کشور نگریسته شود، گفت: اقتصاد مقاومتی زیر ساخت شکوفایی امروز و فردای ایران است. از آنجا که دانش رباتیک در داخل کشور از ظرفیت بی بدیلی در زمینه نیروی انسانی متخصص، استعدادهای ناب و استقبال روز افزون برخوردار است، لزوم بومی سازی آن به عنوان یک ضرورت غیرقابل انکار مطرح می باشد. وی ادامه داد؛ اختصاص حمایت های مادی و معنوی دولتی و خصوصی جهت شکوفایی هر چه بیشتر این حوزه نوین فناوری در کشور امری حیاتی است تا علاوه بر تقویت جایگاه داخلی و قرارگیری در مسیر پیشرفت در اندیشه فتح میادین خارجی و ارتقاء رتبه بین المللی ایران باشیم.

مسئول مرکز رشد شهید شهریاری گیلان با اشاره به سخنان دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری «که ما فضای کسب و کار را برای شرکت های دانش بنیان مهیا می کنیم»، افزود: دانش رباتیک یک حوزه جدی از توسعه فناوری در سطوح مختلف صنعت، کشاورزی و پزشکی و … به شمار می رود و پتانسیل تجاری سازی ایده ها و محصولات دانش بنیان در آن فوق العاده بالاست و این زمینه پیشرفت خوبی را برای حوزه رباتیک در ایران فرآهم می نماید.

ره با بیان اینکه هدفگذاری تاسیس شرکت های دانش بنیان در حوزه رباتیک باید بر اساس نیاز صنعت باشد، اذعان داشت: عدم همخوانی نیازهای صنعت و تولیدات علمی دانشگاهی در کشور مسئله ای است که علاوه بر ناتوانی در رفع نیازهای صنایع داخل کشور منجر به تولید حجم عزیمی از دانش غیرکاربردی شده است و این صدمه جبران ناپذیر بزرگی را شامل حال اقتصاد کشور می کند. فشار بالای هزینه های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه ها هر ساله سهم عظیمی از بودجه کشور را به خود اختصاص می دهد. عدم کارایی این هزینه ها و تبدیل نشدن آنها به محصولات کاربردی، راه را بر وابستگی و عدم استقلال از بیگانگان می گشاید و مسیر نفوذ استعمار بر کشور را هموار می سازد.

مسئول مرکز رشد شهید شهریاری گیلان با بیان اینکه ایده های فناورانه رباتیک باید پیرامون حل مشکلات کشور ارائه شوند، افزود: تبدیل ایده به پدیده و تجاری سازی محصولات کاربردی و مورد نیاز صنایع در حوزه رباتیک اولویت کنونی کشور در این حوزه است. این مسیر دقیقا منطبق بر اقتصاد مقاومتی دانش بنیان است و ما می توانیم از طریق تولید ثروت از نوآوری، علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادر کننده این محصولات نیز باشیم.

ره در پایان با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقات رباتیک «ربونیو» با محوریت پدافند غیر عامل ویژه دانش آموزان پسر استان گیلان در آذرماه سال جاری، تصریح کرد: این سری رقابت ها با مشارکت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان، مرکز رشد خلاقیت و نوآوری شهید شهریاری بسیج علمی گیلان، پایگاه های علمی بسیج علمی پژوهشی استان گیلان و انجمن علمی پدافند غیر عامل گیلان و با همکاری ویژه دفتر تحقیقات کاربردی پلیس ناجا در روز دوازدهم آذرماه سال جاری و در سالن آتش نشانی شهرستان رشت به مناسبت هفته بسیج در رشته های متنوع گلایدر، جنگجو، مسیریاب، فوتبالیست، کنترل ترافیک و نیز اختراع و ابداع و با  اعطای گواهی نامه حضور و جوایز ارزنده برگزار می گردد


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر