۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۴۵۲۷
کتابخانه تخصصی پدافند غیرعامل صبح روز شنبه با حضور دکتر علی حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استاندار، مهندس حری مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری، دکتر حاجی دولو و دکتر محمدی ده چشمه از استادان دانشگاه شهید چمران و دکتر خادمی رئیس کتابخانه مرکزی این دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، کتابخانه تخصصی پدافند غیرعامل صبح روز شنبه با حضور دکتر علی حسین حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استاندار، مهندس حری مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری، دکتر حاجی دولو و دکتر محمدی ده چشمه از استادان دانشگاه شهید چمران و دکتر خادمی رئیس کتابخانه مرکزی این دانشگاه افتتاح شد.


دکتر علی‌حسین حسین‌زاده در مراسم افتتاح مرکز مطالعات و کتابخانه تخصصی پدافند غیرعامل اظهار کرد: این اتفاق را بسیار مبارک می‌دانم زیرا می‌تواند نگاه‌ها را با یک رویکرد کارشناسی و علمی همراه و برای پدافند غیرعامل پیامدهای مثبت‌تری را در جامعه ایجاد کند.

وی با بیان این‌که پدافند غیرعامل مستلزم بهره‌گیری از دانش رشته‌های تخصصی مختلف است تا بتواند کارایی بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های علمی موجود در رشته‌های مختلف دانشگاه شهید چمران، این ارتباط می‌تواند زمینه‌های گسترش پدافند غیرعامل را با یک رویکرد علمی‌تر در استان ایجاد کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان توسعه موضوع پدافند غیرعامل در استانداری را خوب توصیف کرد و با بیان این‌که ارتباطات بسیار خوبی در این زمینه با مراکز مختلف ایجاد شده است، گفت: شاید یکی از بخش‌هایی که خلأ این ارتباط احساس می‌شد، ارتباط این حوزه با دانشگاه شهید چمران بود.

حسین‌زاده افزود: با توجه به بنیه علمی دانشگاه و نیاز حوزه پدافند غیرعامل به رشته‌های مختلف، اکنون با راه‌اندزای این مرکز زمینه لازم برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها فراهم و مرکزی ایجاد شده است که ضمن ساماندهی این ارتباط، آن را گسترده‌تر کند؛ همچنین با راه‌اندازی این مرکز می‌توان جهشی در این حوزه ایجاد کرد که به این مسائل از یک منظر علمی و کارشناسی توجه شود.

وی همچنین با ابراز امیدواری از تداوم این حرکت‌ها و شکل‌گیری زمینه‌های مشترک همکاری میان دانشگاه با حوزه‌های اجرایی در استان، اعلام آمادگی کرد که در راستای تقویت این موضوع کمک کند و گفت: پدافند غیرعامل از یک سو امر حساسی است و علی‌رغم آن‌که شاید یک نگاه سخت‌افزاری به آن باشد اما می‌توان این حوزه را از منظر فرهنگی و اجتماعی نیز بررسی کرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: معتقدم اگر از این منظر به موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم پیامدهای مثبت این ارتباطات را بیشتر درک کنیم، تا آن‌که بخواهیم صرفاً از دید سخت‌افزاری به حوزه پدافند غیرعامل نگاه کنیم.

همچنین حری در این مراسم اظهار داشت: همواره گلایه‌ای را به سازمان پدافند غیرعامل کشور داشتیم که چرا مسائل پژوهشی این حوزه به دانشگاه‌های دیگر واگذار می‌شود و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه شهید چمران که دانشگاه مادر خوزستان و دارای قدمت بسیار است، در این حوزه استفاده نمی‌شود.

وی افزود: لازمه این اتفاق آن بود که بتوانیم مرکزی را راه‌اندازی کنیم که ضمن معرفی ظرفیت‌های دانشگاه، متخصصان حوزه‌های مختلف در بحث پدافند غیرعامل را به‌نوعی به یکدیگر پیوند دهیم، زیرا پدافند غیرعامل دارای یک دانش عام است که حوزه تخصصی هر بخش باید به‌طور جداگانه دیده شود و در هر حوزه نیاز به تولید دانش دارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان تصریح کرد: از این رو مرکز مطالعات و کتابخانه تخصصی پدافند غیرعامل در دانشگاه شهید چمران اهواز راه‌اندازی شد و در حال پیگیری هستیم که هر تألیفی در حوزه پدافند غیرعامل در کشور وجود دارد در این کتابخانه گردآوری شود تا کامل‌ترین مرجع پدافند غیرعامل کشور را در این دانشگاه داشته باشیم و بتوان از ظرفیت‌های این دانشگاه در حوزه‌های پژوهشی استفاده کرد و در این راستا گام‌های مؤثری برداریم.

حری با بیان این‌که دانش پدافند غیرعامل در کشور ما بسیار جوان است، گفت: لازمه این امر آن است که بتوانیم در این حوزه تولید دانش کنیم؛ امروز با تهدیدات متنوعی سروکار داریم که شاید بتوان هر کدام را در حوزه‌های خاصی بررسی کرد و این امر مستلزم آن است که بتوانیم از دانش تخصصی هر حوزه، پدافند غیرعامل آن حوزه را نیز تعریف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شاید در گذشته پدافند را بسیار عام و در تعدادی اصول ثابت تعریف می‌کردند، اما امروز نیاز است که در حوزه‌های مختلف IT، زیست‌فناوری، شیمی، انرژی، راه و شهرسازی و ... متناسب با دانش هر حوزه پدافند غیرعامل آن را نیز ایجاد و در این زمینه تولید دانش کنیم. این مرکز نیز با این هدف ایجاد شده است که بتواند در حوزه دانش پدافند غیرعامل گام‌هایی بردارد و فرصتی است که بتوانیم در مباحث استان از ظرفیت دانشگاه بهتر و بهینه‌تر استفاده کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین کتابخانه تخصصی پدافند غیرعامل در این راستا ایجاد شده است که یک مرجع جامع از کتب تخصصی این حوزه در این مرکز تأسیس شود و همه سازمان‌ها و مراکز دیگر را به این سمت هدایت کنیم که به‌عنوان یکی از بزرگترین مراکز پدافند غیرعامل در آینده شناخته شود.

همچنین در حاشیه این مراسم دکتر ابراهیم حاجی‌دولو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: برای شکل‌گیری تشکیلات این مرکز از نظر اداری یک درخواست به سازمان پدافند غیرعامل در تهران ارائه شد که مجوز رسمی انجام مطالعات پدافند غیرعامل به این مرکز اعطا شود و بتواند پروژه‌هایی را که نیاز به پیوست مطالعات پدافند غیرعامل دارند، بر عهده بگیرد.

وی افزود: همچنین با توجه به این‌که دانشگاه یک مرکز مطالعاتی و پژوهشی محسوب می‌شود به دنبال تکمیل فرایندهای لازم برای اخذ مجوز یک مرکز تحقیقاتی از وزارت علوم هستیم تا این مرکز بتواند با داشتن مجوز از وزارت علوم و ستاد پدافند غیرعامل کشور به‌طور رسمی در مطالعات این حوزه هم در سطح استان و کشور وارد شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: این مطالعات می‌تواند به تعریف عناوین پروژه‌های دانشجویان و تحصیلات تکمیلی نیز منتهی شود و همکاری سازنده‌ای بین دانشجویان، اساتید و مشکلات و نیازهای کشور شکل گیرد که موجب ارتقاء سطح علمی، آموزشی و تخصصی استان و کشور شود.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر