۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۴۴۵۲
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در همایش ملی مدیران و کارشناسان پدافند زیستی:
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، دکتر باغستانی در همایش ملی مدیران و کارشناسان پدافند زیستی کشور با شرح وظایف جهاد کشاورزی که حفظ امنیت غذایی مردم است گفت: این موضوع دارای چهار محور اساسی خودکفایی مواد غذایی، سلامت کافی مواد غذایی، کیفیت بالا و عدالت غذایی است که متاسفانه نه تنها در کشور ما که در سراسر جهان این چهار محور به طور کامل صورت نمیگیرد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، دکتر باغستانی در همایش ملی مدیران و کارشناسان پدافند زیستی کشور با شرح وظایف جهاد کشاورزی که حفظ امنیت غذایی مردم است گفت: این موضوع دارای چهار محور اساسی خودکفایی مواد غذایی، سلامت کافی مواد غذایی، کیفیت بالا و عدالت غذایی است که متاسفانه نه تنها در کشور ما که در سراسر جهان این چهار محور به طور کامل صورت نمیگیرد.
وی با اشاره به گزارش هایی که در حوزه غذایی در ایران منتشر شده است گفت: دسترسی به 25 درصد مردم به غذا امن و کافی بسیار کم است و  20 درصد مردم ایران کمبود انرژی و 40-50 درصد مردم کمبود کلیسیم دارند. بنابراین امنیت غذایی بسیار مهم است که با راهبردهای موجود ما در تلاش برای افزایش تولید محصولات هستیم که این فعالیت هم عاری از تهدیدات نیست و میتوان آب ، بهداشت آب، خاک و ... را به عنوان مواردی که مورد تهدید واقع میشوند ، برشمرد.
باغستانی گفت: فرسایش خاک و بیابان زایی در وضعیت هشدار قرار داریم. پیش میشود که با تغییرات اقلیمی در سال 2080 کاهش 20 درصدی تولیدات را داشته باشیم.
وی گفت: تغییرات اقلیمی تهدیداتی از قبیل تنوع زیستی ، افزایش تهداد نسل ها و ... است که متاثر از این تهدیدات ، تهدیدات زیستی چون تهدیدات بیوزیستی در حوزه دام و نباتات را نیز میتوان نام برد.
باغستانی مهمترین اهداف آکروتروریسم در حوزه کشاوری را نام برد و گفت: جلوگیری از خودکفایی، ضربه زدن به جایگاه های ایران، تحریم محصولات کشاورزی، ایجاد خسارت های بالای اقتصادی و افزایش وارد از مهمترین اهداف آکروتروریسم است.
وی با اشاره به بیانیه چشم انداز پدافند زیستی و جهاد کشاورزی در افق 1404 مطرح کرد: حداکثر رصد و پایش و تشخیص پیشگیری تهدیدها و کسب ربته برتر در کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی از مهمترین اهداف ما در چشم انداز است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با نقاط قوت در مقابله با تهدیدات گفت: وجود برخی تجهیزات پیشرفته در برخی مراکز تحقیقاتی ، منابع طبیعی فراوان، تحقیفات معتدد، تنوع زیستی از مهمترین نقاط قوت این سازمان محسوب میشود. چالش های پیش روی این سازمان کم نیستند؛ وابستگی کشور به واردات آفت کش ها و بذر، محدودیت ظرفیت های ذخیره سازی، عدم اسراف و بعضا اعتتقاد به شیوه انتشار و عدم توسعه شبکه پایش و پیش بینی از مهمترین چالش هاست.
باغستانی در پایان سخنان خود گفت: راهبرد ها و برنامه های عملیاتی پدافند غیرعامل و وزارت جهاد و کشاورزی تدوین شده است که ایجاد ساختار و نظام پدافندی در تمام سطوح و سازمان های وابسته ، تقویت ارتباطات، تعاملات و همکاری های درون و برون شبکه ای، توسعه اصول و الزامات پدافند غیرعامل، زیرساخت های وزارت جهاد و کشاورزی از مهمترین های موضوعات این راهبرد است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر