۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۲۴۴۱۷
مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پدافند غیرعامل در بحث کالبدی نه مزاحم است و نه رقیب، گفت: اگر شناختی قوی از تهدید نداشته باشیم مطمئناً از بحث دفاع نیز برداشت درستی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، احمد جهانسری بعد از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان با بیان اینکه در بحث پدافند غیرعامل در کشورهای دیگر در سطح وزارت پیگیری می‌شود و مرکز تحقیقات در این خصوص فعال بوده و بیش از لشکرهای سنتی به دنبال تشکیل لشکرهای پدافند غیرعامل هستند، اظهار داشت: این بحث در کشور ما نیز همتراز سازمان‌های بزرگی که با رئیس‌ جمهور در ارتباط هستند کار می‌کنند و در استان ما در سال‌های اخیر با استقرار مدیریت جدید در خصوص این بحث اقدامات بسیاری انجام‌ شده است.

وی افزود: با توجه به این مسائل در اولین اقدام سعی کردیم بحث پدافند غیر عامل را در استان آذربایجان‌شرقی برجسته کنیم؛ البته توانستیم در این مسیر امر گفتمان‌سازی را انجام بدهیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه پدافند غیر عامل یک کار گروهی بوده و متشکل از مجموعه‌ای بزرگ است، عنوان کرد: با جزیره‌ای کار کردن و عدم کارهای گروهی به نتیجه مناسبی دست نخواهیم یافت و بر همین اساس باید در کنار هم و به‌ صورت گروهی برای رسیدن به اهداف حرکت کنیم.

این مسؤول در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه‌های 8گانه بحث پدافند غیرعامل تشریح کرد: بحث کالبدی تنها یکی از این موارد بوده و فقط بخشی از آن تخصصی است؛ مابقی بخش‌ها در زندگی مردم تأثیر دارد و وقتی وارد این بحث می‌شویم باید از بُعد تهدیدها نگاه کنیم.

وی تبیین کرد: امروز آمریکایی‌ها در منطقه دست‌بردار نیستند و جنگ‌های نیابتی ادامه دارد و اولین اقدام در این راستا تخریب زیرساخت‌ها است، همچنان که در برخی کشورها زیرساخت‌ها را تخریب می‌کنند.

جهانسری متذکر شد: اگر شناخت قوی از تهدید نداشته باشیم، مطمئناً از بحث دفاع نیز برداشت درستی نخواهیم داشت، اگر به طور دقیق تشخیص دهیم که دشمنان با توجه به مسائل موجود در منطقه قصد انجام چه‌ کاری‌هایی را دارند به‌ خوبی خواهیم توانست دفاع کنیم.

این مسؤول متذکر شد: در هر کشوری که آمریکا و هم‌پیمانانش قدم گذاشته‌اند در ابتدای کار زیرساخت آن کشورها را هدف قرار داده‌اند، بر همین اساس تا زمانی که سازه‌های خود را آماده و امن نکرده‌ایم، ساختارها با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی توضیح داد: از لحاظ گفتمان، فرهنگ‌سازی، تعریف و تولید علم پدافند غیرعامل نظام تا به امروز موفق بوده و توانسته تولید، تصویب و ابلاغ کند.

وی در ادامه با بیان اینکه به لحاظ اهمیت بحث پدافند غیرعامل امروز قوای سه‌گانه در این خصوص هماهنگ هستند، بیان کرد: در استان آذربایجان‌شرقی نیز با همفکری مدیریت ارشد این استان و معاونت‌ها اقدامات خوبی انجام‌ شده، به‌ طوری‌ که در ابتدای کار بر گفتمان‌سازی و تربیت مربی‌های آموزشی تصمیم گرفته و در این راستا آموزش‌های لازم نیز ارائه شد.

جهانسری تشریح کرد: هر زمان که گفتمان پدافند غیر عامل به‌ خوبی انجام شود مطمئناً نتایج خوبی نیز خواهیم گرفت و برای رسیدن به این گفتمان، نیازمند تعریف یک فهم مشترک هستیم، چراکه تا زمانی که فهم مشترک نداشته باشیم همه گفت‌وگوها بیهوده خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه پدافند غیرعامل در بحث کالبدی نه مزاحم است و نه رقیب، تصریح کرد: در بسیاری از موارد که صدمات شدید به ساختمان‌ها و تأسیسات وارد شده، بیشتر به دلیل عدم رعایت اصول پدافند غیر عامل بوده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی بیان کرد: اولین قدم برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، ارائه آموزش‌های لازم بوده و تا زمانی که آموزش انجام نشود کارها پیش نخواهد رفت، بر این اساس همه مهندسین نظام‌مهندسی باید دوره‌های 12 ساعته را بگذرانند.

وی ادامه داد: البته در راستای درجه‌بندی شرکت‌ها، این آموزش‌ها ارائه شد و با استقبال شرکت‌ها روبه‌رو شدیم، به‌ طوری که بیش از 40 شرکت در کلاس‌های آموزشی شرکت کردند، اما در کنار این مسئله، مهندسین نیز باید با بحث‌های پدافند غیرعامل آشنا شوند.

جهانسری در پایان بیان کرد: امروز هر جایی که برای حضور سرمایه‌گذار خارجی انتخاب می‌شود سرمایه‌گذاران در ابتدای کار به دنبال تأمین بحث‌های پدافند غیرعامل و شرکت‌های دارای گرید پدافند غیرعامل هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر