۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۲۴۳۵۶
مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه:
در آستانه آغاز هفته پدافند غیرعامل نشست مطبوعاتی مدیرکل پدافند غیرعامل استان خوزستان با اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست ضمن ارائه مختصر عملکرد یکساله اداره کل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان ویژه برنامه های هفته نکوداشت پدافند غیرعامل تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، محمد حری مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان در نشست خبری هفته پدافند غیرعامل که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و ترویج ادبیات پدافند غیرعامل در دهه گذشته اظهار کرد:‌ اقدامات خوبی پس از راه‌اندازی مجموعه پدافند غیرعامل در سال 82 در سطح ملی و استانی انجام شده است.

نشست مطبوعاتی مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان با اصحاب رسانه برگزار شد

 

وی با بیان این‌که تهدیدها همیشه در حال تغییر هستند و مدام با تهدیدهای نوین و جدید در عرصه بین‌المللی و داخلی مواجه هستیم، به مجموعه فعالیت‌های پدافند غیرعامل در خوزستان اشاره کرد و افزود: تمرکز در شناسایی تهدیدها، تهدیدهای محتمل و آسیب‌پذیری از جمله موارد مورد تاکید در جهت مصون‌سازی سرمایه‌های استان خوزستان است.

 

حوزه‌های سایبری و زیستی در دستور کار پدافند غیرعامل خوزستان

 

حری با بیان این‌که پدافند غیرعامل در هشت حوزه وظایفی را تعریف کرده است، عنوان کرد: در استان خوزستان دو حوزه سایبری و زیستی را در دستور کار قرار داده‌ایم که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در حوزه سایبری علاوه بر مبحث کلی، هر صنعت موضوع سایبری خاص خود را دارد که باید در آن زمینه پدافند غیرعامل را مورد توجه قرار دهد.

 

وی ادامه داد:‌ در حوزه زیستی نیز شناسایی تهدیدها و اپیدمی‌ها از جمله موارد در دستور کار است و شناسایی تهدیدات و مواجهه با آن در حوزه زیستی از موارد با اهمیت است. در هفته گذشته نخستین جلسه قرارگاه زیستی استان و به فرماندهی استاندار خوزستان برگزار شد.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان عنوان کرد: در پدافند غیرعامل رویکرد تخصصی وجود دارد، به همین جهت باید تولید دانش انجام شود و در این راستا، در حوزه‌های تخصصی تولید دانش تخصصی پدافند غیرعامل را در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی در این خصوص در سال گذشته انجام دادیم. سال گذشته همایش امنیت انرژی با رویکرد پدافند غیرعامل در راستای تولید ادبیات تخصصی در استان خوزستان برگزار شد و دومین همایش آن نیز به زودی برگزار خواهد شد.

رسانه ها با تلاش خود مباحث مربوط به پدافند غیرعامل را به یک گفتمان سراسری و مطالبه اجتماعی تبدیل کنند

 

مجموعه پدافند غیرعامل استان‌ها دارای ساختار متناسب با شرح وظایف نیستند

 

وی گفت: مجموعه پدافند غیرعامل در استان‌ها متناسب با شرح وظایف خود دارای ساختار نیستند. اگر قرار است از حوزه‌های مختلف زیستی، سایبری، شیمی و ساخت و ساز مقاومتی، پایش و رصد انجام شود؛ لازم است که ساختار آن نیز وجود داشته باشد. با این وجود ما توانستیم از رسانه‌ها که نقش بسیار مهمی در پدافند غیرعامل را ایفا می‌کنند، کمک بگیریم.

 

حری با اشاره به فعالیت شورای پدافند غیرعامل استان خوزستان عنوان کرد: در این شورا 12 کارگروه وجود دارد که تهدیدهای تخصصی در هر حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. از این کارگروه‌ها باید گزارش کار مطالبه شود و از سوی دیگر، رییس هر دستگاه اجرایی رییس پدافند غیرعامل آن دستگاه است و به همین جهت باید در خصوص اقدامات خود در زمینه پدافند غیرعامل گزارش ارایه دهد.

 

توجه به پدافند غیرعامل در پتروشمی‌ها پس از حادثه ماهشهر

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان ادامه داد:‌ نمی‌شود توسعه ایجاد کرد ولی به آسیب ناشی از آن توجه نکرد یا خلل و ایرادهای آن را در نظر نگرفت. نمی‌توانیم دنبال توسعه باشیم ولی ایمنی و پدافند غیرعامل را در نظر نگیریم؛ آن زمان است که حادثه پتروشیمی ماهشهر تکرار می‌شود. پس از وارد شدن خسارت‌های بسیار زیاد مالی و زیست‌محیطی پس از آتش‌سوزی در پتروشیمی ماهشهر بود که اهمیت پدافند غیرعامل در پتروشیمی‌ها مورد توجه قرار گرفت.

 

وی با اشاره به لزوم رعایت پدافند غیرعامل طرح‌های توسعه‌ای در استان خوزستان اظهار کرد:‌ طبق قانون، هر طرح توسعه جدید باید تاییدیه پدافند غیرعامل را داشته و ملاحظات پدافند غیرعامل را رعایت کند. البته در این خصوص حوزه‌ها به سه بخش حیاتی، حساس و مهم تقسیم‌بندی می‌شوند. در خصوص بخش حیاتی، توسط پدافند غیرعامل کشور تصمیم‌گیری می‌شود و هنوز به ما اختیاراتی داده نشده است ولی در سایر بخش‌ها، باید اقدامات کلی در طرح‌ها رعایت و مطالعات انجام شود.

 

قوانین پدافند غیرعامل باید شفاف‌تر باشند

 

حری افزود:‌ نظارت بر پروژه‌های سابق نیز ضروری است ولی در این زمینه باید قوانین شفاف‌تری وجود داشته باشد؛ البته طبق قانون، رییس هر دستگاه مکلف است موارد ایمنی را به صورت کامل رعایت کند و متناظر با آن در هر وزارت‌خانه‌ای، کمیته پدافند غیرعامل وجود دارد.

  

«سنبل آبی» تالاب‌های خوزستان را تهدید می‌کند

 

وی در ادامه با هشدار احتمال گسترش گونه گیاهی "سنبل آبی" در تالاب‌های خوزستان عنوان کرد: این گونه گیاهی، یکی از 10 علف خطرناک هرز دنیا است. "سنبل آبی" گیاهی زیبا ولی بسیار خطرناک است؛ منشا این گیاه در آمازون است ولی به دلیل زیبایی آن به آمریکا نیز وارد شد. آمریکا از صد سال پیش تاکنون تلاش می‌کند که این گیاه را ریشه‌کن کرده و از بین ببرد ولی هنوز موفق نشده است.

 

حری ادامه داد:‌ گونه گیاهی سنبل آبی در تالاب عینک در شمال کشور مشاهده شده که البته مساحت این تالار تنها 300 هکتار است. این گونه گیاهی در شرایط آب و هوایی مختلف در هر 15 روز دو برابر رشد می‌کند و در برخی شرایط در هفت روز دو برابر رشد دارد. این گونه گیاهی تمام سطح تالاب را پوشش می‌دهد و مانع تاپش آفتاب به تالاب می‌شود.

 

حری با تاکید بر این‌که سنبل آبی، آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند، عنوان کرد:‌ در حدود یک ماه پیش این گونه گیاهی که از آن با عنوان شیطان ارغوانی نیز یاد می‌شود، در رودخانه‌های دجله و فرات در کشور عراق مشاهده شد و به دلیل ارتباط این رودخانه با تالاب هورالعظیم، هشدار مقابله با آن در دستور کار قرارگاه زیستی استان خوزستان قرار گرفته است.

 

وی افزود: کمیته‌ای ویژه پیگیری وضعیت سنبل آبی در خوزستان تشکیل شده و در این زمینه به همه فرمانداران هشدار داده شده است.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با بیان این‌که مقابله با این گونه گیاهی بسیار دشوار است، عنوان کرد: در تالاب عینک در استان گیلان با تنها 300 هکتار مساحت، 5 هزار نفر درگیر این گونه گیاهی شده‌اند؛ بنابراین سنبل آبی تهدیدی بسیار جدی برای تالاب‌های خوزستان است.

 

وی ادامه داد: به همین جهت مجموعه حفاظت محیط زیست خوزستان مکلف شده است که تالاب‌ها را رصد کرده و مورد بررسی قرار دهد و در صورت مشاهده این گونه گیاهی، اقدام کند.

 

وجود ویروس در قطعات پتروشیمی ارتباطی با آتش‌سوزی‌ها نداشته است

 

حری با اشاره به بحث‌های مطرح شده در مورد آتش‌سوزی‌های مجتمع پتروشیمی ماهشهر عنوان کرد:‌ اظهارنظری از رییس پدافند غیرعامل کشور در خصوص وجود ویروس‌هایی در برخی از قطعات پتروشیمی ارایه شده است.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان افزود: با این وجود طبق بررسی‌ها، ویروس‌های مشاهده شده در این قطعات پتروشیمی، ارتباطی با آتش‌سوزی‌ها نداشته است. این ویروس‌ها فعال ترکیبی بوده و از شرکت‌هایی که این قطعات خریداری شده است، در قطعات به جا مانده بوده است.

 

 

برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل در خوزستان

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل در استان عنوان کرد:‌ هفته پدافند غیرعامل از 2 آبان تا 8 آبان ماه برگزار می‌شود. این هفته فرصتی است تا ادبیات پدافند غیرعامل ترویج شود. امسال برنامه‌های متعددی به این منظور در نظر گرفته شده و همچنین تصمیم گرفته شده است که برنامه‌ها محدود به هفته پدافند غیرعامل نباشد.

 

راه‌اندازی نخستین کتابخانه تخصصی و مرکز مطالعات پدافند غیرعامل دانشگاه شهید چمران

 

وی ادامه داد: نخستین گردهمایی مشترک دبیران و رابطان پدافند غیرعامل، فرمانداران،‌ شهرداران و دستگاه‌های اجرایی در این هفته برگزار می‌شود. همچنین همزمان با سراسر کشور صبحگاه دانش‌آموزی و رزمایش دانش‌آموزی در خصوص فضای مجازی و با همکاری پلیس فتا در روز شنبه 8 آبان ماه برگزار خواهد شد. همچنین در هفته پدافند غیرعامل، نخستین کتابخانه تخصصی پدافند غیرعامل در استان خوزستان در دانشگاه شهید چمران گشایش می‌یابد و همزمان مرکز مطالعات پدافند غیرعامل دانشگاه شهید چمران نیز افتتاح می‌شود.

 

حری افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی پدافند غیرعامل برای پزشکان و برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری پلیس فتا در 360 مدرسه از برنامه‌هایی است که با آغاز هفته پدافند غیرعامل در خوزستان انجام خواهند شد. همچنین برای نخستین بار کمیته ارزیابی و بازرسی دستگاه‌های اجرایی همزمان با آغاز هفته پدافند غیرعامل تشکیل و آغاز به کار خواهد نمود. همچنین انجام تست نفوذ برای 20 سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر