۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۴۲۱۳
یک پایگاه خبری تحلیلی انگلیسی با توجه به هشدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت، نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای سراسر جهان همواره در معرض حملات سایبری قرار دارند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا ، پایگاه خبری تحلیلی اکسپرس انگلیس در گزارشی نوشت: یوکیا آمانو فاش کرد تلاش برای هک کردن به تهدیدی جدی برای نیروگاه‌ها تبدیل می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خلال سفری به برلین گفت: یک هک موفقیت‌آمیز توانایی مختل کردن روند کار و تاسیسات را دارد که می‌تواند به پیامدهای جدی منجر شود.

اگرچه بسیاری از راکتورها پیش از کامپیوتر ساخته شده‌اند اما حملات به پایگاه‌های هسته‌ای دارای تاریخچه‌ای طولانی است زیرا این راکتورهای هسته‌ای به منظور بهبود فعالیت‌های‌شان به‌روزرسانی شده‌اند.

رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: حمله به امنیت هسته‌ای دیگر یک حمله تخیلی نیست.

به نوشته اکسپرس، آقای آمانو درباره اخلال صحبت کرده است نه حملات مخرب ویرانگر؛ اگر چه او پذیرفت که این حملات باعث بروز مشکلات قابل توجهی می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه در 23 راکتور کره‌ای که در حال حاضر قربانی دزدی اطلاعاتی شده‌اند اعمال می‌شود.

اگرچه همان‌گونه که شرکت کره‌یی هیدرو اطمینان داد این اطلاعات حیاتی نبوده اما سیستم‌های امنیتی باید تقویت می‌شد. با این حال آن دسته از افرادی که با نیروگاه‌های هسته‌ای آشنا هستند گفتند این حملات همیشگی هستند.

یک کارشناس سیاست‌گذاری هسته‌ای و کارمند پیشین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به اکسپرس گفت: تا آن‌جایی که من می‌دانم این حملات همیشه رخ می‌دهد. این حملات شناسایی یا حل و فصل می‌شوند.

وی ادامه داد: من شنیدم که یک بار دولت قطعات یو اس بی را در اطراف یک نیروگاه کار گذاشت و یکی از کارکنان یکی از آن‌ها را برداشت از آن استفاده کرد و ویروسی شد.

این منبع اکسپرس هم‌چنین گفت که یک نیروگاه هسته‌ای در ایران در معرض یک ویروس قرار گرفت که به طور مکرر آهنگ thunder struck گروه ACDC را پخش می‌کرد.

این منبع با بیان این که این حملات آزار دهنده هستند اضافه کرد، بعید است که یک نیروگاه انرژی هسته‌ای بتواند به سرنوشت مشابه مانند چرنوبیل دچار شود.

او ادامه داد: من فکر نمی‌کنم که اصلا چنین امری ممکن باشد. آن حادثه یک اشتباه انسانی احمقانه بود و سر طراحی نیروگاه‌ها از آن به بعد تغییرات زیادی کرده است. تصور می‌کنم جدی‌ترین چیز این باشد که آن‌ها (هکرها) اطلاعاتی را سرقت کنند اما فکر نمی‌کنم تهدیدی واقعی برای ایمنی جامعه به وجود آید.

این کارمند پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: احتمال دارد که یک هکر بتواند نیروگاه را خاموش کند اما خسارت محدودی ممکن است به وجود آید. حتی اگر هکرها بتوانند چنین کاری را انجام دهند راکتورهای هسته‌ای ذخیره انرژی پشتیبانی دارند که در زمان کمبود انرژی به کار می‌افتند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر