۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۴۲۰۶
معاون عمرانی فرمانداری بجنورد با اشاره به اینکه سال‌هاست موریانه در برخی از قسمت‌های این شهر لانه کرده است، گفت: مکاتبات فراوانی برای اختصاص اعتبار به منظور بازسازی منازلی که در آن موریانه لانه کرده است، انجام شده اما تاکنون هیچ اعتباری اختصاص نیافته است.
به گزارش پایداری ملی، هادی خودنیا با بیان اینکه متخصصان لازم برای دفع موریانه در این شهر وجود ندارد، افزود: طول مولد موریانه به اندازه 20 سانتی متر است اما پیدا کردن آن کار بسیار مشکلی است.

وی با اشاره به اینکه روش بیولوژیک یکی از روش‌های از بین بردن موریانه است، ادامه داد: اما همچنان در کشور و در این شهر به روش سنتی و با استفاده از مواردی همچون گازوئیل اقدام به از بین بردن این حشره می‌کنند که چندان کارساز نیز نیست.

خودنیا در پاسخ به این سوال که چه حجمی از مساحت این شهر دچار مشکل موریانه زدگی است، اظهار کرد: باید حساسیت در این خصوص افزایش یابد و از سوی دیگر باید مشاورانی بکار گرفته شود تا بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام دهند و هم اکنون آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

وی تصریح کرد: آمار مراجعه کنندگان برای اختصاص اعتبار به جهت نوسازی منازل موریانه زده بالاست و به نظر می‌رسد بیشترین حجم موریانه زدگی در بافت مرکزی شهر قرار دارد.

 جمشید گریوانی، عضو شوراری اسلامی شهر بجنورد نیز در ادامه گفت: موریانه‌زدگی همچون زلزله‌ای خاموش منازل مسکونی و جان شهروندان این شهر را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود 5000 تا 6000 منزل مسکونی در این شهر موریانه‌زده هستند، افزود: این منازل در حاشیه و بافت قدیمی شهر قرار دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون بارها نمایندگان شورای اسلامی شهر و مجلس شورای اسلامی این خطر را به مسئولان استان و ستاد حوادث غیرمترقبه گوشزد کرده‌اند، ادامه داد: اما تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

گریوانی خاطرنشان کرد: شهر بجنورد بر روی گسل زلزله قرار دارد که ممکن است با کوچکترین پس لرزه، منازل فرو ریزند که در این صورت یک بحران جمعیتی در این شهر اتفاق خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: معضل موریانه زدگی باید دغدغه‌ای برای مسئولان استان و ستاد بحران شود و صاحب نظران و متخصصان باید در خصوص حل آن چاره‌ای بیندیشند. معضل موریانه‌زدگی در این شهرستان مورد غفلت قرار گرفته است.

طبق گفته مختار رضوانی، شهردار پیشین منطقه مهر بجنورد حدود 10درصد از منازل حواشی شهر بجنورد موریانه زده است. میزان موریانه زدگی در سال‌های 84 و 85بسیار زیاد بوده است بطوریکه در آن سال‌ها حدود 30درصد مناطق حواشی شهر موریانه زده بودند و طی آن زمان با اعطای مصالح ساختمانی، تعدادی از افراد توانستند سقف‌های منازل خود را تعویض کنند که این امر در کاهش موریانه‌زدگی تاثیر داشت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر