۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵
کد خبر: ۲۴۱۹۰
پس از عدم استقبال دامداران قوچان از فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی، شبکه دامپزشکی این شهرستان پیرامون این موضوع هشدار داد.
به گزارش پایداری ملی؛ رئیس دامپزشکی قوچان گفت: با توجه به تمدید دومین مرحله واکسیناسون بهادار دام سنگین علیه بیماری تب برفکی، دامداران برای واکسینه کردن دام های خود هرچه سریعتر اقدام کنند.

علیرضا قدرتی افزود: پرورش دهندگان دام در قوچان می توانند مراتب را جهت اجرای هرچه سریعتر و بهتر این طرح به واحد مبارزه با بیماری های این شبکه اطلاع دهند، تا کارشناسان مربوطه در اسرع وقت جهت مقابله با این بیماری اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به ویژگی های این بیماری افزود: ویروس بیماری تب برفکی در شرایط محیطی مقاومت بالایی دارد و شدت ضایعات و علائم کلینیکی بیماری در گاوهای نژاد خالص و پرتولید از جمله گاوهای هلشتاین و دورگ همراه با خسارات جبران ناپذیر و غیرقابل بازگشت ورم پستان، کوری پستان، کاهش شدید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر همراه است.

رئیس دامپزشکی قوچان تصریح کرد: سقط جنین، ناباروری، هزینه های کلان درمان دام های مبتلاء، عفونت های ثانویه و در مواقعی غیراقتصادی شدن دام مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام های جوان و شیرخوار نیز از عوارض دیگر این بیماری محسوب می شود.

قدرتی با بیان اینکه این بیماری به دلیل سرعت انتشار و شدت عفونت زائی، جزء مهمترین بیماری های ویروسی دام محسوب می شود، خاطرنشان کرد: تب برفکی در صدر بیماری های طبقه بندی شده در دفتر بین الملل بیماری های واگیر دام قرار گرفته است و در کشور ما نیز این بیماری مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی و تولیدات دامی و اولین بیماری دامی جدول مبارزه با بیماری های دام می باشد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر