۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۴۰۸۴
رئیس دامپزشکی نرماشیر عنوان کرد
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 28 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری آبله در شهرستان نرماشیر واکسینه شدند.
به گزارش پایداری ملی، گلناز حمزه با اشاره به شروع فصل سرما و اینکه بیماری آبله جمعیت دام سبک این شهرستان را تهدید می‌کند، گفت: بیماری آبله در جمعیت گوسفند و بز از جمله بیماری‌های ویروسی و بسیار واگیر است که با فرا رسیدن فصل سرما در بین دام‌ها مشاهده می‌شود.

حمزه بیان داشت: این بیماری در گونه‌های بومی شهرستان اغلب به صورت ملایم و پوستی در دام‌های تازه وارد شدید و کشنده و در جمعیت بره و بزغاله اغلب به صورت احشایی و بسیار کشنده ظهور می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر افزود: زیان‌های اقتصادی ناشی از بیماری آبله در گوسفند و بز شامل کاهش شیر، کاهش وزن، آسیب‌های شدید به پوست و پشم و سایر تولیدات دامی، سقط جنین و افزایش حساسیت دام به عفونت‌های تنفسی و گاهی عواقب آن تلفات دام بیمار است.

حمزه ابراز داشت: گاهی آبله به صورت خاموش در گله‌های بزرگ و دامداری‌ها وجود دارد که با ایجاد یک عفونت ثانویه همزمان چهره خود را نمایان می‌سازد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر خاطرنشان کرد: این بیماری از طریق تنفسی، غشاهای مخاطی و یا خراش‌های پوستی منتقل و به این دلیل توصیه می‌شود از هر گونه ورود و خروج دام فاقد هویت یا بدون هماهنگی با شبکه دامپزشکی شهرستان خودداری کنند.

حمزه تاکید کرد: با توجه به راه‌های پیشگیری از بیماری آبله دامداران زمان مراجعه اکیپ‌های دامپزشکی برای واکسیناسیون با واکسیناتور همکاری کرده و دام تازه خریداری شده را حداقل یک هفته در محلی دور از سایر دام‌های گله قرنطینه کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 28 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری آبله در شهرستان نرماشیر واکسینه شدند.

واکسیناسیون دام‌های بم بر علیه بیماری تب برفکی

مسعود اسدی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بم اظهار داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی، واگیردار و گاهی کشنده است که سبب کاهش شدید تولیدات دامی شده و ضررهای شدید اقتصادی به صنعت دامداری وارد می‌کند و در نشخوارکنندگان اهلی و وحشی از جمله گاو، گاو میش، گوسفند، بز، گوزن و ... دیده می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بم افزود: ویروس عامل بیماری تب برفکی از جنس پیکورنا ویروس‌ها است که نسبت به حرارت و رطوبت مقاوم بوده و در دمای انجماد باقیمانده، خشکی و سرما تأثیر چندانی در از بین بردن ویروس ندارند.

اسدی‌پور بیان داشت: در حال حاضر اکیپ‌های این شبکه با رعایت همه موارد ایمنی در حال واکسیناسیون دام‌های سنگین شهرستان بم هستند

وی با اشاره به اینکه این بیماری موجب ایجاد خسارات شدید در صنعت و اقتصاد می‌شود و می‌تواند در صورت بروز خسارات زیادی را به دامداران وارد آورد، تصریح کرد: از علائم حیوان مبتلا به تب برفکی شیوع لنگش و از طرفی ایجاد زخم و تاول در دهان و بافت سم دام مبتلاست.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم از دامداران منطقه درخواست کرد به منظور اجرای مطلوب این فاز نسبت به همکاری با کادر فنی عملیاتی دامپزشکی اقدام و شبکه دامپزشکی این شهرستان برای آشنایی دامداران با بیماری‌های دامی و پاسخگویی به سؤوالات و مشکلات دامداران در این مورد آماده خدمات‌رسانی است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر