۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۴۰۵۹
در جلسه کمیته راهبردی کنفرانس توسعه پایدار عنوان شد؛
اولین جلسه کمیته راهبردی کنفرانس توسعه پایدار در سیستم‌های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست با حضور مدیران ارشد سازمان محیط زیست، وزارتخانه‌های علوم، نیرو، نفت، کشور، شهرداری، بانک‌ها و غیره دیروز (یازدهم مهرماه) در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
به گزارش پایداری ملی، دکتر برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در ابتدای این جلسه به ضرورت توجه به مفهوم توسعه پایدار برای درامان ماندن از مضرات آن اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه باید برای کاهش مشکلاتی مانند آلودگی هوا و مهار گازهای گلخانه‌ای تلاش کند. امروزه دنیا متوجه اهمیت این موضوع شده و کشورهای جهان در سطوح عالی برای توسعه پایدار برنامه‌ریزی می‌کنند.
وی هدف از این گردهمایی را تشریک مساعی و برنامه ریزی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و اجرایی در حوزه توسعه پایدار دانست و گفت: از این طریق می‌توان از تخریب محیط زیست و آلودگی بیشتر هوا جلوگیری کرد زیرا در غیر این صورت توسعه پایدار به ضدخود مبدل می‌شود و جامعه هم متضرر می‌گردد.

برخورداری با اشاره به آمار مرگ و میر 80 هزار نفر در سال در ایران به علت آلودگی هوا این موضوع را نگران کننده دانست و اظهار امیدواری کرد با استفاده از نظرات کارشناسی در جلسات تخصصی، راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات این چنینی به دست آید.

زمین فرصت بازسازی تخریب‌های ناشی از عملکرد انسان ها را ندارد

در ادامه جلسه دکتر حسینعلی پور دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست نقش دانشگاه‌های صنعتی و به خصوص دانشگاه علم و صنعت ایران را در جهت تحقق توسعه پایدار بسیار مهم ارزیابی کرد و توجه به این مساله را ضامن سلامت نسل امروز و آینده دانست.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره کنفرانس توسعه پایدار در سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت ایران و شکل گیری دفتر توسعه پایدار به عنوان ثمره آن گفت: هدف از برگزاری این جلسه راه‌اندازی اتاق فکر برای ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار است.

دکتر حسینعلی پور گسترش خشکسالی، وقوع مکرر توفان شن و پدیده گرد و غبار در ایران و رتبه هفتم ایران در جهان در زمینه تولیدگازهای گلخانه ای را بسیار نگران کننده دانست و تصریح کرد: در صورت تداوم این وضعیت در جهان تا سال 2040 شاهد افزایش 4 تا 6 درجه‌ای دمای زمین خواهیم بود که شرایط بسیار اسف باری را در جهان ایجاد می‌کند. حتی در صورت مهار مشکلات موجود دمای زمین باز هم دو درجه گرمتر می شود که این امر هم محیط زیست انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی هدف توسعه پایدار را تعریف سازوکارهای زندگی به گونه‌ای دانست که منابع طبیعی به سرعت جایگزین شوند اما هشدار داد که بازسازی بیولوژیک جهان شش ماه از روند طبیعی عقب‌تر است و زمین فرصت بازسازی تخریب‌های ناشی از عملکرد انسان ها را ندارد.

وی توسعه پایدار را بدون کاهش فقر، ارتقای آموزش، حاکم شدن تساوی جنسیتی، ایجاد شهرهای توسعه یافته، مهار آب‌های سطحی، توجه همزمان و کلان به سه مقوله محیط زیست، جامعه و اقتصاد و تاکید بر اهمیت این مقوله در سطوح عالی تصمیم گیری کشور ناممکن دانست و یکی از راه های پیشرفت در حوزه‌های فوق الذکر را همکاری دانشگاه ها با نهادهای دولتی و خصوصی در سطوح ملی و بین المللی دانست.

دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست، افزود: در همین راستا دفتر توسعه پایدار دانشگاه علم و صنعت ایران نسبت به جذب دانشجویان و علاقمندان و تشکیل کمیته‌های دانشجویی در دانشکده‌های مختلف، شناسایی اساتید فعال در این حوزه و راه‌اندازی کمیته‌های اساتید، برگزاری مسابقات دانشجویی و راه اندازی باشگاه برای ارتقای فعالیت ها و جذب همکاری‌های خارجی اقدام کرده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر