۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۲۴۰۴۴
دبیرعلمی انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه:
حجت الاسلام مرتضوی هشترودی از عملکرد شورای عالی فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه از زمان تأسیس شورای عالی فضای مجازی تاکنون، برنامه عملیاتی و اجرایی قابل لمسی از این شورا مشاهده نشده است.
به گزارش پایداری ملی، حجت الاسلام سید محمود مرتضوی هشترودی ، با بیان این که رهبر معظم انقلاب آینده نگر است و خود نیز می تواند آینده سازی کند، گفت: رهبر معظم انقلاب چندین سال است در زمینه اهمیت فضای مجازی سخنرانی های فراوانی کرده و فرمایشاتی نیز داشته اند اما متأسفانه مسؤولان حکومتی و دولتی اهمیتی برای آن قائل نشده اند.

دبیرعلمی انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم اضافه کرد: فضای مجازی امروزه به حقیقت تبدیل شده است زیرا به قدری گسترش پیدا کرده و دارای اهمیت شده که از مجاز خارج و به حقیقت رسیده است و تمام نوجوانان و جوانان حتی افراد مسن زمان طولانی را در فضای مجازی حضور دارند؛ امروزه فضای مجازی به مکان و زمان خاصی نیاز ندارد و در هرمکانی در دسترس است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت آشنایی روحانیت با فضای مجازی خاطرنشان کرد: برخی از طلاب فعالیت های فراوانی در فضای مجازی دارند اما حضور آنها با توجه به هجمه هایی که در فضای مجازی وجود دارد بسیار ضعیف است بنابر این ضروری است هر طلبه با توجه به تخصص خود در فضای مجازی حضور داشته باشد.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت رضوی اظهار داشت: فضای مجازی همانند زعفران است زیرا همان گونه که استفاده مناسب از زعفران دارای خاصیت فراوانی است اما استفاده بیش از حد آن، نارسایی قلبی ایجاد می کند فضای مجازی نیز دارای فایده و ضررهای فراوانی است؛ مدیریت موضوعات مطرح شده در فضای مجازی و افزایش سواد رسانه ای و سطح علمی طلاب ضروری است تا بتوان از این فضا برای تبلیغ دین استفاده کرد.

وی با بیان این که وظیفه حوزه علمیه قم تولید علم است نه ایجاد زیرساخت های فضای مجازی، گفت: برطرف کردن نیازهای فنی و مهندسی فضای مجازی بر عهده نهادهای دیگر است و ایجاد شورای فضای مجازی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز جهت برطرف کردن نیازهای فنی است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همان گونه که معمار و نجار مسجد و منبر را می سازند سپس حوزه علمیه مسؤولیت برگزاری نماز و مجالس علمی را برعهده می گیرد ایجاد زیرساخت ها و شبکه های مجازی وظیفه حوزه علمیه نیست اما حوزه علمیه وظیفه دارد نیازهای علمی فضای مجازی را برطرف سازد و تبلیغ را منحصر در مساجد و مدارس نکند.

وی در زمینه وظیفه حوزه علمیه برای آشنایی طلاب با فضای مجازی گفت: وظیفه حوزه علمیه آموزش و پژوهش است اما ضروری است در زمان هایی که وظیفه اصلی حوزه علمیه در حاشیه قرار نگیرد دوره های آموزشی مربوط به فضای مجازی را برای طلاب برگزار کند.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی ادامه داد: برای مقابله با تهاجم دشمن شناخت ابزار مورد استفاده دشمن و به کارگیری ابزار مناسب ضروری است؛ این که خداوند در قرآن کریم می گوید تمام قوا و اسب های ورزیده را برای مقابله با دشمن آماده سازید فقط مربوط به جنگ سخت نیست و امروزه فضای مجازی نیز میدان جنگ محسوب می شود بنابر این ایجاد لشکر سایبری از سوی حوزه علمیه یک ضرورت است البته یک طلبه در صورتی در فضای مجازی موفق است که پیش از هر چیزی آشنایی کامل نسبت به دین پیدا کند زیرا در غیر این صورت فضای مجازی برروی آنها تأثیر خواهد گذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای مقابله با تهاجم دشمن و تحول در فضای مجازی همکاری تمام نهادها لازم است؛ دانشگاه ها باید زیر ساخت های فضای مجازی را ایجاد و حوزه علمیه نیازهای علمی را برطرف سازد البته حوزه علمیه در زمینه ایجاد برخی شبکه های اجتماعی و ماهواره ای تلاش هایی داشته است اما نیازاست از آنها حمایت صورت گیرد؛ شورای عالی فضای مجازی نیز باید از حالت تشریفاتی خارج شود زیرا متأسفانه از زمان تأسیس این شورا تاکنون برنامه عملیاتی و اجرایی قابل لمس مشاهده نشده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر