۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۴۰۲۲
نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی قزوین بر ۱۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و بروز خسارت‌های اقتصادی در پی شیوع بیماری "تب برفکی" از اخبار کوتاه استان قزوین به شمار می‌رود.
به گزارش پایداری ملی، سید بهمن نقیبی اظهار داشت: تب برفکی به عنوان یکی از  بیماری‌های عفونی و دارای واگیری بالا در  جمعیت دامی بوده که نیازمند توجه و مراقبت ویژه از سوی دامداران و مسئولان دامپزشکی است.

وی افزود: تب برفکی از طریق جا‌به‌جایی و انتقال دام بیمار و ابزار آلوده‌کننده گسترش یافته و همه ساله سبب بروز خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود که از جمله مهم‌ترین خسارات تب برفکی می‌توان به کاهش رشد تولید و تلفات دام‌ها اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: اداه کل دامپزشکی استان قزوین همه ساله با انجام واکسیناسیون و ضدعفونی گسترده در جمعیت دام صنعتی و روستایی سعی در کنترل و کاهش تب برفکی دارد.

نقیبی تصریح کرد: از دیگر اقدامات دامپزشکی استان به منظور کنترل بیماری برخورد با موارد جابه‌جایی غیرمجاز دام‌ها و توقیف دام‌های فاقد گواهی حمل بهداشتی است.                                                                                                            

وی عنوان کرد: ویروس عامل بیماری نوعی پیکورنا ویروس و عضو شاخص جنس آفتوویروس است و عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات ویروسی به داخل سلول میزبان راه پیدا کند و سپس ویروس سلول میزبان را مجبور به تولید هزاران کپی از خود می‌کند که در نهایت با انهدام سلول ذرات ویروسی در خون رها می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: این ویروس اشکال متغیری دارد و همین موضوع تاثیر واکسیناسیون را در برخی مواقع با اشکال روبرو می‌کند، تب برفکی از جمله بیماری‌های مقاوم در محیط بیرون است به گونه‌ای که حتی در دوران نهفته این بیماری به راحتی منتقل می‌شود.

تقدیر سازمان دامپزشکی کشور از دامپزشکی قزوین در زمینه مهار بیماری‌های دامی

مدیرکل بهداشت و بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور با صدور تقدیرنامه‌ای از عملکرد همکاران مرتبط در زمینه کنترل بیماری‌های تب برفکی، لامپی اسکین ، ppr  و سل و برسلوز تقدیر کرد.

داریوش جهان پیما ملاک این تقدیر را عملکرد مطلوب اداره کل دامپزشکی استان قزوین در سال 1394 و شش ماهه اول سال 1395 وموفقیت اداره کل دامپزشکی استان قزوین در مهار بیماریهای دامی  ذکر کرده است.

سید بهمن نقیبی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین نیز با صدور تقدیرنامه‌هایی از همکاران مرتبط با کنترل بیماریهای دامی در اداره کل و ادارات دامپزشکی تابعه تقدیر و تشکر کرد

نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی قزوین بر 13 میلیون قطعه جوجه‌ریزی

سید بهمن نقیبی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهار داشت: در 6 ماهه اول سال 1395 بیشترین میزان جوجه‌ریزی در شهرستان قزوین با 5 میلیون 368 هزار و 215 قطعه و بعد از آن شهرستان تاکستان با 4 میلیون 593 هزار و 725 قطعه و بوئین زهرا با یک میلیون 331 هزار و 640 قطعه به ترتیب مقامهای دوم و سوم را میزان جوجه‌ریزی در استان داشته‌اند.

وی بیان کرد: در 6 ماهه اول سال‌جاری 13 میلیون و 188 هزار و 540 قطعه جوجه یک روزه در واحدهای پرورش نیمچه گوشتی استان تحت نظارت دامپزشکی پرورش یافته‌اند که میزان جوجه‌ریزی در هرماه متفاوت بوده به طوری که اردیبهشت ماه با جوجه‌ریزی به میزان یک میلیون 571 هزارو 865 قطعه کمترین و در خرداد ماه با 2 میلیون و 547 هزار و 35 قطعه بیشترین میزان جوجه‌ریزی در استان ثبت شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با عنایت به در پیش بودن ماههای سرد سال به مرغداران توصیه کرد: سیستمهای گرمایش واحدهای مرغداری را کنترل کرده و برای پیشگیری از بروز بیماریهای تنفسی در طیور نسبت به تقویت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای اقدام کنند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر