۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۳۹۹۵
در اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب ایران مطرح شد
دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب ایران با هشدار مسئولان ارشد کشور در بخش آب و محیط زیست نسبت به یک فاجعه ملی ویرانگر که ایران را تهدید می کند، به پایان رسید.
به گزارش پایداری ملی، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب ایران پس از سه روز حضور و ارائه توانمندی های 399 شرکت داخلی و خارجی، عصر امروز به کار خود پایان داد.

«حمید چیت‌چیان» وزیر نیروی ایران در مراسم اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب اظهار داشت: نمایشگاه آب و فاضلاب سال به سال نشانگر موفقیت‌های بیشتر و بزرگ‌تر صنعت آب و فاضلاب در صحنه ملی و بین‌المللی است.

وی افزود: تاکنون بیش از 40 کشور در دنیا از محصولات صنعت و خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های مشاور، پیمانکار و تولیدکننده بهره بردند و مطمئنا در آینده بازارهای جدید صادراتی به این رقم می افزاید.

چیت چیان با بیان اینکه "دولت همواره از تعامل با بخش خصوصی حمایت می کند"، گفت: شرکت‌های خصوصی پشتوانه اصلی فعالیت‌های ما در وزارت نیرو هستند.

وزیر نیرو با اشاره به حضور 140 شرکت خارجی در نمایشگاه دوازدهم آب ایران، اذعان داشت: این امر نشانگر توجه روزافزون آنها به بازار ایران است که امکان مذاکره و تبادل‌نظر را بین شرکت‌های ایرانی و خارجی را فراهم می‌کند.

وی افزود: اقداماتی که تاکنون برای انتقال تکنولوژی صورت گرفته حاصل برپایی این نمایشگاه طی سال‌های گذشته است.

* آینده فرزاندان ایران در گرو تضمین تأمین آب است

«مسعود پزشکیان» نایب رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار داشت: نباید با هدررفت و مصرف بی‌رویه آب کشور را به سمت ویرانی و خشکسالی مفرط هدایت کرد؛ آب میراث پدران ما نیست بلکه امانت آیندگان در دست ماست.

وی افزود: مصرف بی‌رویه و ناآگاهانه آب زمینه ساز بروز یک فاجعه ملی در سطح کلان است و نباید خطر آن را دست کم گرفت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: استفاده بدون طرح و برنامه از آب‌های زیرزمینی به خطر انداختن تمدن چند هزار ساله ایرانی را در پی خواهد داشت؛ خطری که که حتی جدیدترین تکنولوژی‌ها هم نمی‌توانند آن را برای ما جبران کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا کی می‌توانیم با افزایش بی‌رویه جمعیت تهران کنار بیاییم و از جاهای مختلف برای آن آب تهیه کنیم. ما نباید با افزایش بی رویه و غیرکارشناسی جمعیت شهرها تعادل میان مصارف و منابع آب‌های کشور را از بین ببریم.

پزشکیان گفت: همچنین نباید با طبیعت خشن برخورد کرد و حقآبه های آن را نادیده گرفت، چرا که نادیده گرفتن حق طبیعت در اجرای پروژه‌های عمرانی نه تنها کشور را به سمت آبادانی رهنمون نخواهد کرد، بلکه بیراهه‌ای خواهد بود که انتهای آن فاجعه ملی برای کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: همه باید نسبت به آینده آب کشور احساس خطر کنیم و برای این کار نیازمند قانون محکم در قبال منابع آب کشور هستیم؛ نباید اجازه داد این سرمایه ملی کشور به دست عده‌ای سوداگر از بین برود.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: کشور ما از نظر آب در منطقه بحرانی منطقه قرار دارد و آینده فرزندان این کشور در گرو تضمین تأمین آب خواهد بود.

* آب و محیط زیست در اولویت کاری برنامه ششم توسعه است

در ادامه این مراسم، «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تمجید ازعملکرد وزارت نیرو به منظور تغییر سیاست‌ها و اجرای طرح‌های در راستای مدیریت بهینه، حفاظت بیشتر و بهره‌برداری پایدار از منابع آب کشور، خاطرنشان کرد: طبق تاکیدات ریاست جمهور مسئله آب و محیط زیست در اولویت کاری برنامه ششم توسعه قرار گرفته است.

وی شورای عالی آب را مهم‌ترین نماد توجه دوباره به حوزه آب و محیط زیست دانست و گفت: با همت وزیر نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط با این مقوله شورای عالی آب پس از سال‌ها مسکوت بودن مجدداً به یک سازوکار فعال در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه آب تبدیل شده است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آینده این کشور را منابع آبی تأمین خواهد کرد، تصریح کرد: ما امروزه به هیچ عنوان نمی‌توانیم در سیاست‌ها به ابعاد مختلف مسئله آب بی توجه باشیم، سیاست دولت نیز توجه بیشتر به مدیریت صحیح منابع آب و مباحث ارزیابی محیط زیستی است.

رئیس سازمان محیط زیست خواستار توجه هر چه بیشتر به طرح‌های فاضلاب در کشور شد و گفت: متاسفانه در کشور ما این مقوله سالیان متمادی است که مورد بی توجهی بوده در حالی که امروزه با توجه به کمبود منابع آبی اجرای طرح‌های فاضلاب در بسیاری از نقاط کشور حیاتی است و باید وارد حوزه تصفیه صحیح و بازچرخانی باشیم.

ابتکار بر لزوم جلوگیری از آلودگی منابع آب سفره‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: دولت پس از مدت‌ها باز هم موضوع رودخانه‌ها را به عنوان شریان و اکوسیستم حیاتی کشور مورد توجه قرار داده است.

معاون رئیس جمهور احیای دریاچه ارومیه را یکی از دستاوردهای دولت برشمرد و گفت: برای احیای این دریاچه راهی را پیش داریم که گام‌های از آن نیز برداشته شده که مرتبط با تصفیه و بازچرخانی فاضلاب‌هاست و توانسته‌ایم با اجرای آن پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته و شاهد بالاتر رفتن تراز دریاچه باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست بر لزوم بهره‌مندی از توان علمی روز دنیا برای مدیریت منابع آب کشور تاکید و افزود: حفظ سفره‌ها، جلوگیری از برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی و ارتقای سطح فناوری‌های مرتبط با آبیاری‌های نوین کلید اصلاح مدیریت منابع آب کشور است و باید توجه ویژه‌ای با این مقوله داشته باشیم.

در پایان مراسم اختامیه، 35 شرکت برتر صنعت آب و فاضلاب کشور با حضور وزیر نیرو معرفی و از آنها تقدیر به عمل آمد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر