۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۲۳۹۴۴
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: در پاییز سال جاری با تأخیر و کاهش بارش رو به رو هستیم و هوای آلوده‌تری نسبت به سال قبل خواهیم داشت.
به گزارش پایداری ملی، مجید بیجندی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه درصد بارش زراعی استان در سال 94-95 نسبت به بلندمدت در رده چهارم و به عنوان استان کم بارش قرار گرفته، اظهار کرد: میانگین وزنی بارش کل استان در سال زراعی گذشته (از اول مهر تا 31 شهریورماه 1395) برابر 117.8 میلیمتر است که نسبت به مقدار بلندمدت دوره آماری حدود 27 درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال آبی گذشته 14 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در مدت یاد شده تنها 73 درصد از بارش سال زراعی خود را دریافت کرده است که در حدود 30 درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارش داشته است، افزود: در دوره مذکور بارش شهر اصفهان در این مدت 57.4 میلی‌متر بوده است که حدود 53 درصد نسبت به بلند مدت کاهش دارد. همچنین در سال زراعی گذشته میزان بارش در ایستگاه کوهرنگ به عنوان ایستگاه شاخص در تأمین آب زاینده‌رود، 1206 میلی‌متر است که 12 درصد از میانگین بلندمدت خود و 25 درصد نسبت به مدت مشابه گذشته کمتر است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: اکثر مناطق استان به جز مناطق غربی علامت منفی بارش نسبت به سال گذشته و بلندمدت را داشته‌اند. تنها در خوانسار درصد تغییرات صفر و در میمه افزایشی بوده است. نائین نیز با 70 درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته رکورددار کاهش بارش است.

افزایش 1.5 درجه‌ای درمای شهریور نسبت سال گذشته

بیجندی اضافه کرد: دمای شهریور سال جاری یک و نیم درجه گرمتر از بلندمدت و دو درجه نسبت به سال قبل افزایش داشته است اما دمای مرداد 0.7 درجه سانتیگراد خنک‌تر از سال قبل بود، در حالی که تیرماه امسال 0.7 درجه گرمتر از بلندمدت بود.

وی ادامه داد: اختلاف میانگین نشان می‌دهد که تابستان گرم و داغی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و تغییر اقلیم در آن کاملاً مشهود است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت خشکسالی استان از ابتدای سال جاری تا ابتدای شهریور، گفت: در استان دچار خشکسالی خفیف و متوسط هستیم و در مقایسه با بلندمدت براساس شاخص SPEI با خشکسالی شدید روبرو هستیم.

بیجندی با بیان اینکه در دوره هفت ساله 70 درصد استان با شدت متوسط و خفیف با خشکسالی مواجه است، افزود: تا 100 درصد مساحت شهرستان‌های اصفهان، اردستان، برخوار، مبارکه، نائین، خمینی شهر، دهاقان، سمیرم، شهرضا، لنجان و فلاورجان تحت تأثیر خشکسالی بلندمدت (هیدرولوژی) قرار دارد. حدود 80 درصد جمعیت استان تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد و تنها 20 درصد از مردم استان در مناطق با وضعیت خشکسالی نرمال زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به حوضه گاوخونی، اضافه کرد: این حوضه 50 درصد خشکسالی متوسط و 42 درصد خفیف نسبت به بلندمدت را تجربه می‌کند. همچنین سرچشمه‌های زاینده رود از ابتدای سال جاری تا ابتدای شهریور درگیر خشکسالی شدید است. علاوه بر این در کوهرنگ نیز با خشکسالی شدید و متوسط روبرو هستیم.

افزایش دستگاه های سنجش آلودگی در استان

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه ایستگاه‌های هواشناسی سمت، سرعت باد، دید، ابرناکی و فشار هوا را گزارش می‌دهند، گفت: اندازه گیری سمت و سرعت باد در لایه‌های مختلف جو که ساعت سه و نیم صبح با ارسال یک بالن هواشناسی تا ارتفاع 35 کیلومتر انجام می‌شود، یکی از کارهایی است که در حال انجام آن هستیم.

بیجندی ادامه داد: نصب ادوات پیشرفته جهت اندازه گیری ذرات معلق PM2.5 / PM10 و آلاینده‌های گازی برای پایش این ذرات و غلظت آن‌ها در حوزه خود را انجام می‌دهیم. علاوه بر این تولید محصولات هواشناسی را به سمت خودکار سازی برده‌ایم. چنان که اپلیکیشینی را راه اندازی کرده‌ایم که شهروندان بتوانند به صورت آنلاین میزان غلظت ذرات معلق را در محل استان دریافت کنند.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم دستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها را در استان بیشتر کنیم، افزود: هرچه تعداد دستگاه‌ها بیشتر باشد، بهتر می‌توان شاخص کیفیت هوا را بدست آورد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به کاهش بارندگی در پاییز امسال، گفت: براساس پیش بینی‌ها کاهش بارندگی خواهیم داشت که موجب افزایش آلودگی نسبت به سال گذشته در اصفهان خواهد شد، اما امیدواریم که با هم افزایی دستگاه‌ها کمترین آسیبی به شهروندان وارد آید.

بیجندی اظهار کرد: در پاییز با تأخیر بارش نیز مواجهیم که از اواسط ابان تا اواسط آذر کاملاً مشهود است و بارش مؤثری در این برهه انتظار نداریم. همچنین حدود نیم تا یک درجه نسبت به نرمال شاهد کاهش دما در پاییز خواهیم بود و مناطق غربی نیز خنک‌تر از قبل خواهند بود. همچنین اختلاف دمای شب و روز نیز بیشتر از گذشته خواهد بود.

تهک؛ توصیه هواشناسی کاربردی

وی با اشاره به بحث کاربردی کردن هواشناسی، اضافه کرد: پروژه تهک (توصیه هواشناسی کاربردی) برای ورود هواشناسی به زندگی مردم و اقشاری همچون کشاورزان و صنعتگران طراحی شده است تا پدیده‌های خاص جوی را به آن ها اطلاع دهیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در سال 94، 2100 ساعت و در سال 95 یک هزار و 600 ساعت فعالیت کاری برای تهک کشاورزی انجام گرفت که 17 جلسه مشارکتی با مسرولان ذی ربط و کشاورزان نیز برگزار شد که در نتیجه آن 102 توصیه و 15 کارگاه آموزشی با حضور 15 دستگاه به صورت مشارکتی برگزار شد.

بیجندی با بیان اینکه بر روی محصولاتی همچون گندم و جو توصیه‌های ویژه‌ای به کشاورزان شده است، افزود: یکی از اساسی‌ترین حوزه‌های کشاورزی که مدنظر قرار داده‌ایم، به دلیل کاهش بارندگی، کشت دیم دو هفته دیرتر نسبت به تقویم زمانی کشت معمول در مناطق غربی انجام می‌شود. در سایر مناطق نیز کشت دیم با مخاطره همراه است و توصیه شده که انجام نشود.

وی اضافه کرد: تأخیر بارش ها باعث می‌شود ذرات معلق و آلاینده‌های جوی شستشو نشوند و به طور قابل توجهی غلظت هوا بالاتر برود به همین دلیل توصیه می‌کنیم که براساس برنامه کاهش آلودگی هوا همه سازمان‌ها عمل کنند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: دو هزار و 800 ساعت در سال 94 و یک هزار و 800 ساعت در سال 95 در حوزه آلودگی هوا فعالیت کردیم و با 20 دستگاه وارد مشارکت شدیم. در نتیجه این فعالیت‌ها 20 توصیه در سال 94 و 25 توصیه در سال 95 تهیه شد. همچنین 54 توصیه در زمینه میراث فرهنگی در سال جاری تهیه شده است. در حوزه سفر نیز کارهایی انجام داده‌ایم و امیدواریم در حوزه‌هایی همچون ورزش نیز به توصیه‌های لازم برسیم.

بیجندی ادامه داد: با مخابرات در حال مذاکره هستیم تا اطلاعات هواشناسی را به صورت آنلاین در اختیار شهروندان بتوانیم قرار دهیم. همچنین تفاهم نامه‌هایی با نظام مهندسی ساختمان، پایانه‌ها و ... در حال تنظیم داریم.

امیدی به باد و باران برای کاهش آلودگی نیست

وی اضافه کرد: هواشناسان پیشگو نیستند بلکه پیش بینی می‌کنند. جو یک حوزه غیرقابل پیش بینی و سیال است اما با دانش و ابزارهایی که در اختیار انسان قرار گرفته توانسته تا نزدیک به 90 درصد وضعیت هوایی را پیش بینی کند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه تعطیلی بدترین کار و آخرین راه برای مقابله با آلودگی هوا است، گفت: موضع هواشناسی با ذکر این نکته که سلامت شهروندان برایش دارای اهمیت است این بوده که جامعه به سمت تعطیلی نرود. براساس نقل قول‌ها، حمل و نقل شهری نزدیک به 73 درصد آلودگی شهری را ایجاد می‌کند که اگر این نقل قول درست باشد می‌توان با مدیریت صحیح حمل و نقل شهری از آلودگی هوا جلوگیری کرد.

بیجندی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌ها امسال دو فاکتور باد و باران به رفع آلودگی هوا کمکی نخواهد کرد و نیاز است که خودمان به فکر باشیم. همه مطالبی که هواشناسی اعلام می‌کند در حد توصیه است چرا که ابزار فشار نداریم و دوست نداریم که داشته باشیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر