۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳
کد خبر: ۲۳۹۴۳
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در حال حاضر در اکثر مراتع کشور، متاسفانه تعداد دام ها چندین برابر ظرفیت نگهداری مراتع هست.
به گزارش پایداری ملی، حسین لطفعلی زاده افزود: افزایش دائمی و بدون توقف دام ها از یک طرف و عدم تولید علوفه توسط دامداران از طرف دیگر باعث تشدید چرا شده و در نتیجه گیاهان فرصت تولید و ذخیره مواد غذایی برای رشد سال بعد پیدا نمی‌کنند.

وی از معایب چرای مفرط مراتع گفت و ادامه داد: با تداوم این روند، سال به سال در اثر چرای مفرط، گیاهان مرغوب و خوش خوراک کاهش و به جای آنها گیاهان بی مصرف برای دام و چه بسا گیاهان سمّی و غیرخوشخوراک جایگزین می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی یادآور شد: در صورت ادامه چرای مفرط درصد پوشش گیاهی سطح خاک کاهش یافته و پس از مدتی با مراتعی بدون پوشش گیاهی رو به رو خواهیم بود که به شدت در معرض فرسایش قرار دارند.

 وی با اشاره به رطوبت خاک مراتع افزود: خاک مرتع نیز از لحاظ رطوبت در زمان‌های معینی آمادگی ورود دام به مرتع را دارد و درنهایت بدون شناخت این خصوصیات در یک مرتع تعیین فصل چرا و مدیریت چرا و دام مقدور نخواهد بود.

لطفعلی زاده زمان مشخصی برای هریک از گونه های گیاهی را متفاوت دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه مراتع ازگونه‌های گیاهی مختلفی تشکیل شده‌اند، هریک از این گونه‌ها دارای مراحل رویشی و زایشی متفاوتی می‌باشند، بنابراین، هریک ازگونه ها در دوره خاصی از رویش، آمادگی چرا را دارند و در زمان مشخصی باید چرای آن متوقف شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر