۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۳۹۰۶
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه گام‌های اولیه در حوزه پدافند پرتویی کشور را برداشته‌ایم، گفت: برای پنج استان هسته‌ای کشور، ساختاری طراحی شده است و استانداران به عنوان فرماندهان این قرارگاه‌ها انتخاب شده‌اند.
به گزارش پایداری ملی ، سردار غلامرضا جلالی پیش از ظهر امروز در حاشیه رزمایش پدافند پرتویی حضرت روح‌الله(ره) در کاشان اظهار داشت: پیامد این رزمایش نشان دادن آمادگی مردم ایران در برابر هر نوع حادثه هسته‌ای است که به طور خواسته یا ناخواسته به وجود می‌آید و داشتن طرح‌های مقابله مردمی در جوار زیرساخت‌های هسته‌ای، از الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کشورهای هسته‌ای است‌.

وی افزود: پنجمین رزمایش ما بعد از تهران، اراک، قم و بوشهر در شهر کاشان در حال برگزاری است؛ این رزمایش که در دو بخش داخل و خارج سایت هسته‌ای نطنز اجرا می‌شود دارای نظم خوبی در داخل سایت بود و همه اقدامات طبق برنامه در حال انجام است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: برای بخش دوم رزمایش که مربوط به اطراف سایت می‌شود، آموزش به مردم از طریق جلسات حضوری، پیش‌بینی و انجام شده است؛ بیمارستان‌های کاشان نیز با برگزاری آموزش‌های لازم برای پرسنل، آماده پذیرش و درمان مصدومین هستند و همچنین پیش‌بینی شده است مصدومان سایت هسته‌ای روستاهای اطراف آن، از طریق بالگرد به شهر کاشان منتقل شوند.

وی بیان کرد: گام‌های اولیه در حوزه پدافند پرتویی کشور را برداشته‌ایم؛ برای پنج استان هسته‌ای کشور، ساختاری طراحی شده است و استانداران به عنوان فرماندهان این قرارگاه‌ها و فرمانده سپاه استان به عنوان جانشین قرارگاه انتخاب شده‌اند؛ همچنین وظایف سایر دستگاه‌های اجرایی در قالب کارگروه‌ها مشخص شده و سازماندهی متناسب صورت گرفته است.

جلالی عنوان کرد: در گام‌های بعدی برای افزایش آمادگی‌های خود، برای استان‌هایی مانند بوشهر، اصفهان و تهران باید ظرفیت‌های آماده‌ای در قالب آتش‌نشانی برای عکس‌العمل فوری در اختیار استانداری‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این رزمایش از ظرفیت‌های بخش دفاع استفاده می‌کنیم و اگر در زمانی نهادهای نظامی کشور درگیر باشند، خود این شهرستان‌ها که نزدیک به زیرساخت‌های هسته‌ای هستند، باید اقدامات لازم را انجام دهند؛ این ساختارها مصوب و ابلاغ شده‌اند و امیدواریم دولت اعتباراتی در این زمینه به استانداران استان‌های هسته‌ای با اولویت بوشهر و اصفهان اختصاص دهند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تجهیزاتی که میزان آلودگی‌های هسته‌ای را می‌سنجند، در کنار زیرساخت‌های هسته‌ای باید وجود داشته باشد تا مردم علائم و میزان آلودگی را ببینند و اقدامات لازم متناسب با میزان آلودگی را انجام دهند.

وی در رابطه با میزان شباهت این رزمایش به واقعیت تصریح کرد: نقشه GIS کاشان را تهیه کرده و به نرم‌افزار شبیه‌سازی داده‌ایم تا تمام پستی و بلندی‌های منطقه مشخص شود و با انطباق نقشه هواشناسی و سایر مؤلفه‌های لازم، رفتار هوا و باد مشخص شود.

جلالی در پایان عنوان کرد: اگر میزان آلودگی را به این نرم‌افزار وارد کنیم، مشخص خواهد شد کدام منطقه در چه ساعتی چه مقدار آلودگی خواهد داشت و این نرم‌افزار به مدیریت شهری کمک کرده و مشخص می‌کند حادثه با چه وسعتی در چه قسمتی از شهر اتفاق می‌افتد و چه اقداماتی باید انجام شود؛ این نرم‌افزار کاملاً بومی است و در اختیار استانداران قرار خواهد گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر