۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۲۳۸۲۷
تحلیل فایننشال‌تایمز از اجرای FATF در ایران؛
روزنامه فایننشال تایمز (FT) با انتشار گزارشی زیر عنوان "بانک های ایرانی به سپاه پاسداران بی اعتنایی می کنند" نگاهی داشته به اجرای FATF در دولت آقای روحانی.
به گزارش پایداری ملی، این روزنامه انگلیسی در ابتدای این گزارش به قلم "نجمه بزرگمهر" خبرنگار خود می نویسد: سپاه پاسداران ایران، قهرمان جنگ خونین این کشور با عراق در دهه 1980 بوده و اخیرا نیز در نبردهای عراق و سوریه فعال است.
 
فایننشال تایمز ضمن بیان اینکه "سپاه یکی از فعالان بزرگ در عرصه اقتصادی جمهوری اسلامی است" مدعی شد: اما حسن روحانی از سه سال پیش که به قدرت رسید تلاش کرده، حضور و نفوذ سپاه در عرصه اقتصادی را محدود کند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: در ماه جاری برخی از این تلاش ها به ثمر نشست و دو بانک ایرانی از همکاری اقتصادی با قرارگاه خاتم الانبیاء، یک شرکت عمرانی وابسته به سپاه، خودداری کردند چراکه این قرارگاه علیرغم توافق هسته ای سال گذشته همچنان تحت تحریم های بین المللی قرار دارد.
 
فایننشال تایمز  افزود: این اقدام موجب خشم محافظه کاران شد و احتمالا منازعه و کشمکش بین حامیان روحانی و سپاه را تشدید خواهد کرد.
 
[آیت الله] احمد علم الهدی یکی از روحانیون سرشناس اصولگرا گفته اجرای FATF "کاپیتولاسیون بانکی" و "خودتحریمی" است. اظهارات وی پس از خودداری دو بانک خصوصی ملت و سپه از همکاری مالی با سپاه مطرح شد.
 
براساس این گزارش، طرفداران رئیس جمهور ایران با امضای توافق FATF جسورتر شده اند؛ نهادی که مرکز آن در پاریس بوده و در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم فعالیت می کند.
 
فایننشال تایمز به نقل از یک مقام بانکی ایرانی که نامی از وی نبرده می نویسد، ایران قصد عقب نشینی از FATF را ندارد چراکه این کار مانع اتصال کشور به نظام بانکداری جهانی خواهد شد.
 
این روزنامه همچنین از فعالیت های گسترده سپاه در زمینه جاده سازی، پل سازی، ایجاد اسکله و سدها و ... نوشته که احتمال دارد در شرایط کنونی با مشکلاتی مواجه شود.

منبع: جام نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر