۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۳۸۲۵
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان:
در جلسه پدافندغیرعامل که باحضور کارکنان وبرخی مدیران شهرستانی در سالن کنفرانس شرکت آبفار استان کرمان برگزارشد، مدیرکل اداره پدافند غیرعامل استانداری کرمان به تشریح برنامه های پدافند غیرعامل پرداخت.
به گزارش پایداری ملی، در این جلسه مهندس سلاجقه با اشاره به اینکه آموزش پدافند غیرعامل نیاز ضروری جامعه است گفت: بحث آب یکی ازمسائل مهم در پدافند غیرعامل است و تهدیدات در حوزه آب همیشه وجود داشته است لذا شرکت آبفار و آبفا در این حوزه اهمیت دارند.

وی تصریح کرد: درهفته پدافند غیرعامل باحضور اعضای اداری این کمیته رزمایشی خواهیم داشت.

وی اظهار کرد:به عنوان دستگاه دولتی باید تلاش کنیم ضمن آشنایی خودمان با پدافند غیرعامل مردم را با این مقوله مهم آشنا کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان با بیان اینکه بحث دشمن شناسی یکی از پارامترهای مهم این پدافند است گفت: در واقع این نوع پدافند مانند بدن است همان گونه که بدن را در مقابل میکروبها مصون سازی می کنیم کالبد کشور را نیز باید در مقابل خطرات پیش رو ایمن کرد.

سلاجقه با تاکید براینکه در این نوع پدافند به ابزار نظامی نیاز نیست اظهار کرد:افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری ،تداوم فعالیت های ضروری ، ارتقا پایداری ملی وتسریع مدیریت بحران از مبانی مهم پدافند غیرعامل هستند.

وی تصریح کرد: روش های پدافند غیرعامل با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی انجام می شود ومسائل فنی ومهندسی و زیستی و اجتماعی وسیاسی ودیگر شاخه های علمی در این پدافند تاثیر دارند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان با اشاره به اینکه در پدافند عامل فقط نیروهای نظامی عمل می کنند افزود: اما در پدافندغیرعامل همه اقشار مردم در این مقوله موثر هستند وکار پدافند غیرعامل ابتدا با شناسایی تهدیدها است.

وی تاکید کرد: می توان گفت پدافند غیرعامل پیش بینی است و پیشگیری ودرهمه دستگاهها باید کمیته پدافند غیرعامل به ریاست مدیر شرکت یا دستگاه تشکیل شود که در سطح استان نیزاین کمیته به ریاست استاندار و حضور مدیران نظامی وغیرنظامی تشکیل شده است و11کمیته زیرمجموعه دارد.

مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری کرمان گفت: پیام اصلی این نوع پدافند این است که دستگاهها باید ضمن حفظ خودشان خدمات مورد نیاز مردم را در هر شرایطی به مردم ارائه کنند.

وی حفاظت از دارایی ها وسرمایه های کشور نظیر دارایی های مالی وغیرمالی وسرمایه های انسانی را برهمگان واجب دانست وگفت: به طور مثال کار هر دستگاه آب رسانی این است که بتواند آب ذخیره کند و با آینده نگری و تدبیر در امور در صورت حمله احتمالی دشمن مانعی برای خدمت رسانی دستگاه وجود نداشته باشد.

سلاجقه با اشاره به مبانی مهم تهدید وآسیب پذیری در این نوع پدافند اظهار کرد:آسیب پذیر بودن را باید برطرف کرد زیراتهدید هرجا که آسیب پذیر باشیم تاثیرخود را می گذارد.

وی با تاکید براینکه هزینه پدافند غیرعامل برای دشمن کمتر از پدافندعامل و جنگ نظامی است خاطرنشان کرد:در واقع پدافند غیرعامل مجموعه ای از اقدامات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی ،فنی،علمی، مدیریتی و..است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان با تاکید براینکه نیازهای ضروری جامعه نظیر آب،نان، امنیت،ارتباطات ،بهداشت، انرژی وزیرساختها هیچ گاه نباید قطع شود گفت:اولین کالای ضروری مردم در هر شرایط و زمانی آب است و شرکت های آب و فاضلاب نقش مهمی درحفظ وذخیره سازی آب برای شرایط بحرانی دارند.

وی تاکید کرد: هردستگاه اداری باید ضمن شناسایی دارایی های خود وشناسایی تهدید وآسیب پذیری دستگاه بانحوه مصون سازی آن آشنا شود وتلاش برای کاهش وبه صفررساندن آسیب پذیری برنامه اصلی دستگاه باشد.

وی پایش مجدد تهدیدها وبروز کردن آسیب شناسی را از اصول مهم پدافند غیرعامل دانست واظهار کرد: رزمایش ها یا مانورها فرصتی برای محک زدن توان دفاعی هر دستگاه در برابر بحران ها است.

وی سپس به معرفی انواع تهدیدهای طبیعی وغیرطبیعی ودیگر زیرساختارهای آن پرداخت.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمان تصریح کرد: جنگ نرم،جنگ بی قاعده ،جنگ روایتها و عقیده ها،جنگ غیرنظامی وجنگ اقتصادی از مبانی تهدیدهای مردم محور هستند که مردم هر کشوری را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی گفت:در جنگ های مردم محوربی تفاوت کردن مردم نسبت به حکومت تلاش در اداره مردم و به کار گیری مردم علیه دولت در شرایط خاص از جمله تهدیدها هستند.

سلاجقه با اشاره به اینکه دغدغه امروز دنیا مسائل سایبری است گفت: در تهدیدهای فناور پایه اساس کار با کامپیوتر وکیبورد وفضای اینترنت استوار است وتهدیدهای سایبری دراغلب جنگ های نظامی دنیا در عصرکنونی وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این نوع تهدیدها می تواند با درخطر قراردادن اطلاعات مهم نظیر بانک های مرکزی ودیگر اطلاعات داده ای کشورها که جز دارایی های کشور محسوب می شود سرو کار دارد، آسیب شناسی وکاهش آسیب پذیری دربرابر این تهدیدها باید جدی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد:فضاهای مجازی را برخی مفسرین پنجمین میدان نبرد ذکر کرده اند و این نشان از اهمیت این فضاها دارد.

سلاجقه همچنین تهدیدهای زیستی را مجموعه ای از تهدیدهایی دانست که می تواند آب وغذای مردم را در کنار دیگر فضاها تحت تاثیر قرار دهد وافزود:این تهدیدها نیز در مجموعه تهدیدهای فناورپایه محسوب شده ومی تواند دامنه گسترده ای را در بربگیرد که آلودگی آب ومسمومیت موادغذایی از جمله این موارد هستند.

وی اذعان کرد:در برابر تمام تهدیدهای ذکر شده ضمن شناسایی تهدید باید آمادگی توان مقابله با آن را در خودمان ارتقا دهیم.

این جلسه همراه با پرسش وپاسخ بوده ومقرر شد از این پس جلسات پدافند غیرعامل به شکل عملی وماهانه درشرکت آبفار برگزارشود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر