۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۳۷۹۷
در آستانه بهار علم و دانش و شروع سال تحصیلی،بازار لوازم التحریر به تکاپو افتاده،اما لوازم التحریر و اقلام نوشتاری خارجی،در این بین موضوع تاسف آوری است که سالهاست در شهریور ماه با نمود هر چه بیشتری خودنمایی می کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،قطار شدن عناوین و اسم هایی از شخصیت های کارتونی خارجی همچون باب اسفنجی،بت من و نینجا،مک کوئین و...تنها نمونه هایی از مصادیقِ تاخ و تازِ اقلامِ نوشتاری و لوازم التحریر خارجی در بازار ایران است.

کیف ها،دفتر ها،پاک کن ها،خط کش ها به بستر و زمینه ای برای منقش شدن اسامی و تصاویر شخصیت های کارتونی و اسطوره های غربی شده اند،اقلامی که باید در جهت اعتلای فرهنگی کشور به عنوان اصلی ترین هدف نظام آموزش و پرورش قرار گیرد حالا خود به ابزاری برای تهاجم و تخریب فرهنگی مبدل شده اند.

اقلامی که می توانند به بستر و عرصه ای مصور برای تصاویر جناب خان،کلاه قرمزی و معرفی سرو قامتان والیبال،مدال آوران و افتخارآفرینان،تنومندان و ورزشکاران غیور ایرانی در میدان المپیک،تبدیل شوند و حتی فراتر از آن به تصاویر دلیرمردان این مرز و بوم در عرصه های دفاعی،امنیتی،مزین شوند،به محلی برای ترویج اسامی غربی و شخصیت های آن سوی آبها مبدل شده اند.

در این رقابت نابرابر میان اقلام و محصولات خارجی و ایرانی نه تنها اقتصاد،بلکه فرهنگ این مرز و بوم نیز تهدید می شود،تهدیدی آرام،که نرمک نرمک هدفی جز فاصله انداختن میان ارزش های ایرانی-اسلامی با نسل آینده در پشت پرده آن وجود ندارد.

این تحرک و هجمه شوم فرهنگی،مدتهاست در عرصه ها و ابعاد گوناگون کلید خورده،در تبلیغات رسانه ای،شبکه های ماهواره ای و اجتماعی و حالا اقلام و محصولات خارجی که علاوه بر خسران به تولید داخلی،ذهن و افکار دانش آموزانی که قرار است آینده این مرز و بوم را تضمین کنند را به انحراف و بی راهه سوق می دهد.

برخی عنوان می کنند این توهم توطئه است و مراودات و صادرات و واردات محصولات کشورهای گوناگون دنیا در بازار مصرف اقصی نقاط این جهان امری پذیرفته شده است اما قائلان به این نظر و دیدگاه،این واقعیت ملموس و مشهود را در نظر نمی گیرند که مولفه های فرهنگی این مرز و بوم و محتوای آن،خوانش و کارکردی متفاوت از ارزش های دیار غرب دارد که تلفیق و امتزاج آن امکان پذیر نیست و اساسا بخش قابل توجهی از اختلافات ایران اسلامی با کشورهای دیگر و بالعکس به همین تفاوت در ارزش ها و ماهیت فرهنگی مستتر در آن،باز می گردد.

*لوازم التحریر خارجی،اندیشه 13 میلیون دانش آموز ایرانی را تهدید می کند

کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به وجود قریب به 13 میلیون دانش آموز در ایران اظهار داشت:پیشرفت و توسعه هر کشور را باید در مدارس،کلاس های درس و کتب آموزشی آن جستجو کرد،زیرا همین مراکز و محافل است که اندیشمندان سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی این مرز و بوم را تربیت می کند و می پروراند که در مجموع از آن تحت عنوان سرمایه ای انسانی یاد می شود که سرنوشت و آینده کشور و جامعه را رقم خواهد زد.

وی افزود:فرهنگ غیر خودی،در شرایطی 13 میلیون دانش آموز خودی را هدف قرار می دهد که بخش قابل توجهی از معضلات و چالش های ایران زمین،به دست های توانمند همین دانش آموزان امروزی و فعالان اقتصادی، اجتماعی،سیاسیِ فردای این مرز و بوم،گشوده خواهد شد.

شرافتی گفت:در نگاه اول،بسیاری از کارشناسان،معضلات و پیامدهای اقتصادی این چالش(ورود اقلام و لوازم التحریر خارجی)را مد نظر قرار می دهند،اما فراتر از این معضل،تهدید فرهنگی است که از ابتدای آموزش الفبا در کیف مدرسه و ابزار آموزشی این محصلان جا خوش کرده  و به تعبیری بصورتی نرم هدفی جز تسخیر اندیشه و افق دید دانش آموزان این مرز و بوم را ندارد.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:بر اساس آمار و اخبار منعکس شده در رسانه ها،به جز دفاتر، تقریبا 70 درصد از محصولات نوشتاری و لوازم التحریر از کشورهای دیگر همچون چین،مالزی،کره جنوبی، اندونزی، ژاپن و هند وارد ایران شده اند که این امر نه یک تهدید،بلکه یک فاجعه عظیم است که باید برای کنترل و مهار آن،از بنده جامعه شناس گرفته تا سیاستمداران،اقتصاد دانان،فعالان اجتماعی و فرهنگی وآحاد جامعه اقدام کنند،در غیر این صورت شاهد مخاطراتی در عرصه فرهنگ خواهیم بود که ترمیم آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

*بنیه تولید داخلی لوازم التحریر، زیر چرخ واردات تضعیف می شود

فرزانه روستایی،یکی از فعالان عرصه تولید لوازم التحریر و اقلام نوشتاری در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره گستردگی و تنوع بسیار بالای محصولات خارجی در بازار لوازم التحریر این استان عنوان کرد:کیفیت پایین و قیمت پایین تر محصولات خارجی،دو وجه تمایز عمده این اقلام در مقایسه با تولیدات ایرانی است.

وی افزود:واردات بی رویه محصولات خارجی در بخش لوازم التحریر در شرایطی بخش قابل توجهی از بازار را تسخیر کرده که بنیه و توان تولید داخلی،قادر به تامین نیاز بازار داخلی و حتی فراتر از آن،کشورهای منطقه را دارا است اما در این رقابت نابرابر،استخوان های تولید کنندگان داخلی در سایه واردات خارجی خُرد می شود.

*فقدان حمایت از سرمایه گذاری داخلی در بازاری با گردش مالی 4 هزار میلیارد تومانی

بر اساس آمار موجود،گردش مالی بازار لوازم التحریر و اقلام نوشتاری در ایران،سالانه 4 هزار میلیارد تومان برآورد می شود،با چنین عدد و رقمی،سهم ناچیز بازار تولیدات داخلی،داستان و قصه‌ای غم انگیز است که در صورت ایفای نقش هر چه بیشتر تولید کننده داخلی،اشتغالزایی که در این بخش ایجاد می شود به تنهایی توجیهی منطقی برای مقابله با محصولات خارجی در این شرایط سخت اقتصادی است.

*راهکار چیست؟

استمرار وضعیت موجود،نتیجه ای جز تعمیق هر چه بیشتر چالش مورد اشاره نخواهد داشت ومقابله و مهار و کنترل آن،عزمی جدی،همتی عالی و اقدامی فوری را می طلبد.

آنچنان که روستایی(فعال تولیدی لوازم التحریر در استان تهران)عنوان می کند،کم نبوده اند تولید کنندگانی که به دلیل زیان دهی مستمر،کرکره تولید و فعالیت در این بخش را پایین کشیده اند.

بهزاد جودکی ،دانش آموخته رشته اقتصاد،اصلی ترین راهکار بهبود وضعیت موجود را در حمایت از تولید کننده داخلی عنوان می کند،و می افزاید:با حمایت هر چه بیشتر و البته انسدادهایی جدی در مسیر واردات محصولات خارجی و اقلام نوشتاری به بازار ایران،علاوه بر اشتغالزایی هر چه بیشتر،بازار رقابتی قدرتمندی شکل می گیرد که ثمره این رونق و رقابت،به کاهش قیمت ها نیز منتهی خواهد شد و این به معنای متنفع شدن تولید کننده و مصرف کننده از این شرایط خواهد بود،امری که نه تنها در اعتلای اقتصاد کشور موثر است،بکه هجمه آرام و نرم فرهنگی دشمن را نیز مهار و کنترل می کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر