۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۳۶۰۳
استفان اوبرایان در دیدار با سردار جلالی:
معاون دبیر کل سازمان ملل متحددر دیدار با رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت:همچنین علاقه مند هستیم که از تجربیات شما در زمینه ی فعالیت های اطراف مرز برای کمک به مردم مثل مرز عراق و مرزهایی که شما اشاره کردید استفاده کنیم.
استفان اوبرایان معاون بانکی مون در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک های اضطراری در دیدار با سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورگفت: من به عنوان مدیر جهانی امور بحران در سازمان ملل متحد مطلع شدم تجربه بسیار عظیمی در ایران و در حوزه مدیریت بحران وجود دارد، البته هم اکنون 80درصد وضعیت های بحرانی که در دنیا شاهد هستیم بحران های دست ساخت بشر می باشد.

وی گفت: هزینه ی حدود ۲۱ میلیارد دلار را باید تامین کنیم تا بتوان به حدود ۹۰ میلیون نفر از کسانی که تحت تأثیر بحران بشرساز قرار گرفته اند رسیدگی کنیم که خیلی کار عظیمی است

اوبرایان گفت: سازمان ملل برای اینکه بتواند خدمات رسانی را در بحران ها به نحوی موثر انجام دهد به سه مسئله ی مهم توجه دارد؛اول مستقل باشیم دوم بی طرفانه عمل کنیم وسوم اینکه بی طرف در درگیری ها باشیم، البته کشورهای عضو سازمان ملل متحد در درگیری ها طرف یک کشور خاص را می گیرند ولی این ربطی به ما ندارد.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ما باید تلاش کنیم تا فراتر از مسائل و دعواهای سیاسی که در دنیا وجود دارد بتوانیم به مسائل بشردوستانه و نیازهای واقعی انسانی رسیدگی کنیم، همین نام سازمان شما که پدافند غیرعامل است، خودش نشان دهنده اهمیت این موضوع است و توجه زیادی را برای من جلب کرده است.

وی ادامه داد؛ من فکر نمی کنم در هیچ کشور دیگری سازمانی با این اسم و مشخصات وجود داشته باشد و یکی از مسائل اصلی برای سازمان ملل این است که ما هم مثل شما غیر عامل هستیم و سعی می کنیم مسائل را صلح آمیز حل کنیم.

استفان اوبرایان گفت: همانطور که می دانید جهان در حال حاضر با تهدیدات بزرگ و فراگیر مواجه است و متأسفانه بخش عمده این تهدیدات توسط گروه های غیرحکومتی در دنیا در حال اتفاق افتادن است، این وظیفه ما است که تلاش کنیم به مردمی که نیازمند کمک و حمایت هستند امداد رسانی کنیم. کار سخت ما این است که با این نهاد های غیرحکومتی درگیر هستیم و در خیلی جاها نمی توانیم از میان آنها عبور کنیم تا به مردم برسید و کمک های خود را ارائه کنیم، واقعیت این است که مدیریت بحران ها بدون همکاری نظامی و مدنی غیر ممکن است.

معاون بانکی مون گفت:برای ما اهمیت دارد هنگامی که با بحران مواجه می شویم، نماینده ی ملی ایران را در حوزه همکاری های نظامی و غیر نظامی بشناسیم تا بتوانیم با آن تماس بگیریم و هماهنگی های غیر نظامی و نظامی صورت بگیرد. در واقع مدیر ملی که هماهنگی های غیرنظامی - نظامی را انجام می دهد کدام دستگاه است؟

وی گفت:هدف ما این نیست که وارد حوزه منافع ملی کشورها شویم ولی اگر اتفاقی بیافتد که کل بشریت را تحت تأثیر قرار دهد ما فراتر از منافع ملی کشورها، به منابع انسانی توجه می کنیم و به دنبال راه حلی می گردیم که بتوانیم در لحظات بحران به شما کمک کنیم.

اوبرایان گفت: هنگامی که حجم کار بسیار زیادی را که شما در حال انجام دادن هستید و آن را مدیریت می کنید، می بینم، با شما سمپاتی نشان می دهم، تقسیم بندی که شما انجام دادید و حوادث بشر ساخت را از حوادث طبیعی جدا کردید برای من خیلی جالب است. این احساس مسئولیت شما در قبال آماده بودن در برابر حوادث هسته ای، بسیار من را تحت تأثیر قرار داد، ما در کشور خودمان هیچ وقت نتوانستیم مانوری در حد و اندازه آنچه که شما می خواهید در شهر کاشان برگزار کنید، انجام دهیم و باز هم به شما تبریک می گویم.

وی گفت: من قبلاً شنیدم که شما نگران خطرات تاسیسات هسته ای که در اطراف ایران هستند می باشید و اینکه می بینم به این موضوع توجه می کنید بسیار برای من با ارزش است، برای ما اهمیت دارد که بتوانیم تجربیات شما در زمینه پدافند هسته ای را به سایر کشورهایی که دارای این تاسیسات هستند انتقال دهیم. همچنین علاقه مند هستیم که از تجربیات شما در زمینه ی فعالیت های اطراف مرز برای کمک به مردم مثل مرز عراق و مرزهایی که شما اشاره کردید استفاده کنیم، تمام این مباحث به این خط می شود که ما چگونه می توانیم در بحران ها استفاده حداکثری از امکانات نظامی داشته باشیم.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: حوزه هایی که شما فرمودید بسیار وسیع و گسترده است و کار خیلی زیادی می طلبد، به نظر می رسد برای اینکه بتوانیم یک همکاری خوبی را با هم ادامه بدهیم باید در یک حوزه کاملاً مشخص و به شکل دو جانبه در یک حوزه مشخص بتوانیم کارمان را با هم شروع کنیم و اساس آن را گسترش دهیم،من امیدوارم بتوانیم یک پروژه مشترک آموزش را با شما تعریف کنیم که هم ما بتوانیم به شما خدمات رسانی کنیم و هم اینکه از امکانات، تجربیات و تعلیمات شما استفاده کنیم.

اوبرایان گفت: مسئله مهم بعدی این است که مطمئن باشیم اگر خدایی نکرده اتفاقی در این کشور بیفتند، طرف همکاری غیرنظامی - نظامی ما کیست و ما باید با چه کسی هماهنگی های لازم را انجام دهیم، چیزی که برای من مهم است این است که بتوانیم بعد از جلسه امروز یک اقدام عملی انجام دهیم، بستر سازی کنیم تا بتوانیم همکاری هایمان را به شکل نظام مند در بیاوریم؛ تفاهم دو جانبه ای در این مورد منعقد شود و این بستر ایجاد شود که اگر نیاز باشد با یکدیگر تماس برقرار کنیم.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد بیان کرد: چیزی که اهمیت دارد این است که ما بتوانیم حوزه هایی را که شما در آن به طور عالی عمل کردید را به عنوان یک رفرنس جهانی و به عنوان مرجع معرفی می کنیم و از تجربیات شما استفاده نماییم، مهم این است که ارتباط ما سازمانی شود و کاملا تعریف شده باشد و همچنین استفاده از تجربیات ایران در آن کاملاً دیده شده باشد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر