۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۳۵۴۷
اندیشکده آمریکایی مطرح کرد
یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تاکید کرده که برنامه هسته‌ای ایران به دو دلیل یکی نگرانی رژیم صهیونیستی از «انتفاضه چاقو» در فلسطین و دیگری بحران سوریه، دیگر تمرکز اصلی تل‌آویو نیست.
به گزارش پایداری ملی، اندیشکده آمریکایی در مطلبی مفصل با عنوان «سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای»، نوشته که صهیونیست‌ها پس از نهایی شدن برجام، تمرکز بر روی دو موضوع فلسطین و بحران سوریه را در دستور کار قرار داده‌اند.

موسسه «رند» در ابتدای این یادداشت از مخالفت‌های علنی مقامات رژیم صهیونیستی از قبیل بنیامین نتانیاهو درباره برجام پرداخته و اظهارنظر او که توافق هسته‌ای موقت ایران و 1+5 را «اشتباه بزرگ تاریخی» خوانده بود، بازنشر داد.

در این مطلب 24 صفحه‌ای آمده است: «پس از آنکه سال‌ها اسرائیل پرونده هسته‌ای ایران را اولویت اصلی امنیت ملی خود قرار داده بود و با گذشت ماه‌ها بحث‌های تندی که به شدت روابط آمریکا-اسرائیل را آزمود، به طرز خارق‌العاده‌ای وقتی توافق هسته‌ای به واقعیت تبدیل شد، پرونده هسته‌ای ایران به سرعت از صفحه رادار گفتمان سیاسی و عمومی اسرائیل کنار رفت».

اندیشکده آمریکایی ادامه داد: «مطمئنا، نگرانی‌های اسرائیل درباره ایران محو نشد بلکه تمکرکز بر روی موضوع هسته‌ای، جای خود را به توانایی ایران برای تهدید اسرائیل در حوزه‌های غیرهسته‌ای داد به ویژه از طریق حمایت تهران از حزب‌الله و حضور بیش از پیش ایران در سوریه و مرز شمالی اسرائیل».

«رند» یک دلیل کنار رفتن برنامه هسته‌ای ایران از اولویت اصلی رژیم صهیونیستی پس از حصول برجام، را نگرانی‌های تل‌آویو از گسترش انتفاضه سوم فلسطینیان خوانده است و به همین دلیل این رژیم خود را برای مقابله با این احتمال متمرکز کرده است.

از نظر این اندیشکده، دلیل دیگر خروج برنامه هسته‌ای ایران از اولویت اصلی رژیم صهیونیستی را بحران سوریه خوانده است.

در این مطلب آمده است: « خشونت فلسطینی، به کاسته شدن از بحث‌های داخلی اسرائیلی در قبال پرونده هسته‌ای ایران کمک کرده اما درگیری و بحران سوریه به سرعت به نگرانی غالب دستگاه امنیتی اسرائیل تبدیل شده است».

رند در ادامه می‌نویسد: «حمله مستقیم نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران، تا حد زیادی از روی میز برداشته شده اما درگیری نظامی با ایران از راه تشدید درگیری در صحنه سوریه، همچنان ممکن است».

از نظر اندیشکده آمریکایی، «این بیشتر از قبل محتمل است که تلاش‌های اسرائیلی بر روی مسائلی چون نقض‌های ایران (در قبال برجام) و تحریم  ایران به خاطر فعالیت‌های غیرهسته‌ای متمرکز شود».

«رند» به مقامات آمریکایی درباره تقویت روابط با رژیم صهیونیستی توصیه‌هایی کرده و بر لزوم گسترش رایزنی‌های مشترک دو طرف در قبال ایران تاکید کرده است.

در یادداشت تصریح شد: «مقامات آمریکایی باید خطوط قرمز اسرائیل را در مذاکرات آینده درباره راه‌حل سوریه در دوره پس از بحران به ویژه در گفتگوها با روسیه درنظر بگیرند. اگرچه یک راه‌حل دائمی برای بحران سوریه به نظر قریب‌القوع نمی‌رسد اما با این حال، یک توافق نهایی که بر مبنای آن مانع از استقرار حضور دائمی ایران یا حزب‌الله در مرز اسرائیل شود، می‌تواند از بی ثباتی در اینده ممانعت کند».

رند در پایان توصیه می‌کند: «طی یک دهه آینده، آمریکا می‌تواند اطلاعات در خصوص تبعیت ایران از توافق هسته‌ای را با اسرائیل در میان بگذارد یا به مقامات اسرائیلی تشکیل جلسات اطلاعاتی منظم در خصوص وضعیت برنامه‌های غیرهسته‌ای ایران به ویژه برنامه موشکی ایران که اسرائیل نگران آن است را پیشنهاد دهد. رئیس‌جمهور بعدی آمریکا همچنین می‌تواند یک کارگروه برای طراحی و برنامه‌ریزی برای انقضای توافق(برجام) ایجاد کند و در مراحل ابتدایی با اسرائیلی‌ها در اینباره مشورت کند».

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر