۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۹
کد خبر: ۲۳۵۴۴
رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:
رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان کرمانشاه از پایان عملیات واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) به صورت کاملاً رایگان خبر داد.
به گزارش پایداری ملی، مجید همتی امروز شنبه در جمع خبرنگاران از پایان عملیات واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) خبر داد و اظهار داشت: واکسیناسیون جمعیت دامی استان از اوایل تیرماه امسال آغاز شده بود.

وی ابراز کرد: در این فاز از واکسیناسیون تعداد ۵۷۰ هزار رأس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز با استفاده از توان بخشی خصوصی و دولتی به صورت کاملأ رایگان مایه کوبی شد.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، ۴۸ اکیپ از نیروهای دامپزشکی استان کرمانشاه، عملیات واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب مالت را انجام دادند.

همتی با اشاره به اینکه تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، افزود: این بیماری در دام علائم بالینی خاصی ندارد و سقط جنین، ناباروری و کاهش تولید شیر از عمده ترین علائم آن است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیماری تب مالت در انسان نیز معمولا با علائمی مانند تب و لرز، درد مفاصل آغاز می شود و علاوه بر اینکه هزینه های سنگینی از لحاظ درمان دارد عوارض آن تا آخر عمر در فرد مبتلا باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه این بیماری در انسان در دراز مدت بر روی دستگاه عصبی، قلبی و عروقی، اداری-تناسلی و ... تأثیر می گذارد، گفت: مصرف لبنیات غیر پاستوریزه مانند شیر، پنیر و سرشیر از جمله راه های انتقال این بیماری به انسان است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: از دیگر راه های انتقال این بیماری تماس با جفت و جنین سقط شده دام مبتلا است که ترشحات سقطی، عامل این بیماری است.

همتی یکی از مهمترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت را استفاده از لبنیات پاستوریزه و واکسیناسیون دام ها ذکر کرد و گفت: دامداران نیز می توانند با رعایت نکات بهداشتی و همچنین استفاده از لباس کار مناسب از ابتلا به این بیماری مصون باشند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر