۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲۳۲۵۵
معاون قائم‌مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع آبخیزداری کشور نسبت به انتقال و نفوذ آفت شب‌پره به باغات خصوصی، پارک‌های شهری، خاک و آب‌های زیرزمینی استان‌های شمالی کشور هشدار داد.
به گزارش پایداری ملی، یزدانفر آهنگران در دومین جلسه کمیته تخصصی گیاه پزشکی سازمان جنگل‌ها با محوریت بررسی راهکارهای مقابله با آفت شب‌پره در جنگل‌های شمال با اشاره به اینکه آفت شب‌پره خسارت‌هایی به جنگل‌های شمال وارد کرده است گفت: مخاطرات جنگلی ناشی از  عوامل طبیعی، عوامل انسانی و تغییرات اقلیمی است که باعث بروز آفات و بیماری در جنگل‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه نتیجه این بیماری‌ها اختلالات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی جنگل‌ها است ، اظهار کرد: از سال 75 تا کنون 67 گونه آفت و بیماری در شمال کشور شناسایی شده که شامل 54 گونه آفت و 13 گونه بیماری است. در بین آفات برخی وارداتی بوده و برخی داخلی هستند.

معاون قائم‌مقام دفتر حفاظت وحمایت سازمان جنگل‌ها با اشاره به برخی آفات و بیماری‌های وارداتی به کشور در این بازه زمانی افزود: آفت شب‌پره شمشاد از امسال وارد کشور شده و جنگل‌های شمال را تهدید می‌کند. در حقیقت آفت شب‌پره علاوه بر بیماری بلایت شمشاد، خشکیدگی درختان شاه بلوط، پوسیدگی ذغال بلوط، پروانه جوانه خوار و ... گونه ایست که جنگل‌های شمال را تهدید می‌کند.

آهنگران با بیان اینکه شمشاد گونه اندمیک ایران محسوب می‌شود و از این لحاظ جایگاه بالایی دارد ، گفت: IUCN شمشاد ایران را جزو گونه‌های در معرض انقراض ثبت کرده‌اند. شب‌پره از خردادماه امسال مشاهده شد و اولین گزارش مربوط به پارک بنفشه چالوس در عرصه‌ای حدود 50 هکتار بود.

وی با اشاره به اینکه گزارشات علمی کوتاهی هم در  این زمینه ارائه شده است ، افزود: خواستگاه آفت شب‌پره کشورهای چین، ژاپن، کره، تایوان و هندوستان است که اوایل خردادماه 95 در پارک بنفشه، هتل هایت خزر و نمک‌آبرود مشاهده شد و در اواخر خرداد در بخش‌هایی از شهرستان آستارا مورد مشاهده و رصد قرار گرفت.

وی با تاکید  بر اینکه میزبان اصلی آفت شب‌پره شمشاد جنگل است، گفت: شمشاد خزری، شمشاد طلایی و کوله خاس نیز میزبان این آفت هستند. هنوز مطالعات بیولوژی آفت شب‌پره تکمیل نشده است ولی پیش بینی می‌شود که این گونه در ایران حداقل پنج نسل داشته باشد زیرا در حال حاضر نسل سوم آنها ظاهر شده است.

وی با بیان اینکه فضولات لاروهای آفت شب‌پره در عرصه‌های طبیعی بسیار است، افزود: تراکم شب‌پره‌ها همانطور که از اسمشان بر می‌آید در موقع شب قابل مشاهده است. روش‌های انتقال از خارج این آفت شامل بیوتروریسم، کانتینرهای حامل محمولات بین کشوری، انتقال نهال‌های آلوده از کشورهای خارجی، انتقال توسط سایر نهال‌های زینتی و گردشگران خارجی است.

آهنگران افزود: در داخل نیز عواملی چون پرواز شب‌پره، انتقال توسط جریان باد، انتقال نهال‌های آلوده به تخم و لاروها در داخل کشور، گردشگران داخلی، تردد افراد و خودروها، تجهیزات و ادوات سفر باعث انتقال آفت شب‌پره می‌شوند.

این کارشناس گیاه پزشکی دفتر حفاظت سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه اهمیت آفت شب‌پره در کشور ما به خاطر این است که برای اولین بار وارد کشور شده و تا به حال نبوده است، گفت: این آفت می‌تواند سریع گسترش یابد به طوری که در کمتر از یک دهه توانسته کل اروپا را آلوده کند. این گونه می‌تواند شمشاد را در معرض تهدید و انقراض قرار دهد. دوره زندگی آفت شب‌پره کوتاه است ولی تکثیر سریعی دارد و چند نسلی است.

آهنگران با بیان اینکه شرایط آب و هوایی مناسبی در ایران برای رشد و تکثیر آفت شب‌پره وجود دارد، افزود: دشمنان طبیعی این گونه کم و ناشناخته است. در حقیقت دشمن طبیعی که روی آفت شب‌پره فعال شده باشد هنوز وجود ندارد. در برخی کشورها از زنبور به عنوان دشمن آفت شب‌پره استفاده شد که عوارض خاص خود را به دنبال داشت.

خطر ورود فضولات آفت شب‌پره به خاک و آب‌های زیرزمینی

وی با اشاره به اینکه فضولات لاروهای آفت شب‌پره وارد خاک و حتی آب‌های زیرزمینی شود افزود: این آفت می‌تواند در صنعت توریسم اثرات منفی داشته باشد. همچنین آفت شب‌پره باعث افزایش حریق جنگل‌ها، قاچاق چوب، از بین رفتن زیستگاه حیات وحش و تخریب جنگل‌ها و انقراض گونه‌ها می‌شود.

آهنگران با اشاره به روش‌های کنترلی آفت شب‌پره اظهار کرد: کنترل مکانیکی، کنترل میکروبیولوژیکی، کنترل هورمونی و کنترل شیمیایی راه‌های مقابله با آفت شب‌پره است که تا کنون برخی از روش‌های مقابله با این آفت در جنگل‌های شمال اجرایی شده است، همچنین دستور داده شده که استان‌ها در این زمینه‌ها اقدام کنند و گزارشات مربوط به رویت آفت را به سرعت ارائه دهند.

خطر آفت شب‌پره دامنگیر روستانشینان و شهرنشینان استان‌های شمال

این کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت سازمان جنگل‌ها با تاکید بر اینکه آفت شب‌پره مختص جنگل‌ها نیست ، اظهار کرد: این آفت حیات روستاییان و شهرنشینان را نیز تهدید می‌کند زیرا می‌تواند به باغ‌های شهروندان و پارک‌های شهری نیز نفوذ و انتقال یابد. بنابراین باید همه بخش‌های اجرایی درگیر مقابله با این آفت بشوند و به صورت هماهنگ برای مقابله با آن ورود کنند.

آهنگران در پایان تاکید کرد: با توجه به رشد سریع آفت شب‌پره باید به راهکارهای بهتری دست یابیم.

منبع ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر