۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۳۲۱۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:
همزمان با خجسته میلاد ثامن الائمه، امام رضا(ع)، مرکز تشخیص سلولی مولکولی سالک (لیشمانیوز) در مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز به عنوان نخستین مرکز در فارس، گشایش یافت.
به گزارش پایداری ملی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عصر یکشنبه 24 مرداد در آیین گشایش نخستین مرکز تشخیص سلولی سالک، گفت: اقدامات انجام شده با همکاری فرمانداری‌ها و مسئولان سایر دستگاه‌ها، آمار ابتلا به سالک در استان فارس رو به کاهش است

دکتر محمدهادی ایمانیه، درمان کامل را مستلزم تشخیص دقیق برشمرد و افزود: این مرکز، برای تشخیص دقیق مولکول‌ها و بیماری سالک، تجهیز و افتتاح شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: با همکاری داروسازان در دانشکده داروسازی، استادان گروه انگل شناسی دانشگاه و آزمایشگاه مرکز بهداشت شهدای والفجر، این مرکز برای درمان و تولید داروی سالک، کیت های تشخیصی دقیق و تاسیس یک شرکت دانش بنیان، توسعه می‌یابد.

ایمانیه با یادآوری اینکه بیماری "کالا آزار" یا لیشمانیوز احشایی، بیشتر کبد و طحال و خصوصا گروه کودکان را درگیر می‌کند، گفت: در سال‌ گذشته 6 هزار مورد ابتلا به سالک در فارس گزارش شده که 2 هزار مورد آن در شهرها و 4000 مورد در روستاها بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شهرستان‌های سپیدان، مرودشت، ارسنجان، نی ریز و استهبان را نقاط در معرض خطر سالک معرفی کرد و گفت: بیماری سالک، یک موضوع فرادانشگاهی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان است و ما تنها می‌توانیم مبتلایان را تشخیص داده و درمان کنیم.

او با بیان اینکه زباله‌های ساختمانی کانون اصلی و محل جمع شدن جوندگان است، اضافه کرد: باید فرمانداران، بخشداران، روسای شورای اسلامی شهر و روستا، در ارتباط با رفع آلودگی در محیط، تلاش کنند و با جونده کشی، جلوگیری از ورود فاضلاب به محیط زندگی مردم، نصب پشه بند، می توان از این بیماری پیشگیری کرد.

رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر هم در آیین آغاز به کار این مرکز، گفت: مرکز سلولی مولکولی لیشمانیوز، با هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیون تومان، احداث، تجهیز و راه‌اندازی شده است.

دکتر عبدالحسین فرح‌بخش افزود: این نخستین مرکز در استان فارس و دومین مرکز در کشور، پس از اصفهان است، و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی در موضوع سالک را برعهده دارد.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر