۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۳۰۸۳
بدعهدی سیستماتیک آمریکا؛
در هنگام دیدار محمد جواد ظریف از پاریس در بهار گذشته، شماری از شرکت‌های بزرگ فرانسوی «نامه‌های تهدیدآمیز» دریافت کردند که به آن ها نسبت به احتمال اقدامات قضایی در صورت گشودن باب تجارت با ایران، هشدار می‌داد.

روزنامه «لو پاریزیَن»، چاپ پاریس، روز جمعه یک ان جی او (NGO یا سازمان غیردولتی) مستقر در امریکا را به «خرابکاری» در طرح‌های تجاری فرانسه در ایران متهم کرد.

آیا یک NGO «سرّی» آمریکایی راه سرمایه گذاری فرانسوی ها را در ایران بسته است؟

این روزنامه گزارش داد، در حالی که تحریم ها علیه ایران در پی توافق هسته ای سال گذشته ایران و 6 قدرت جهانی ظاهرا تعدیل شده است، یک NGO تلاش می کند که شرکت های بزرگ فرانسوی از جمله ایرباس و پژو-سیتروئن را از همکاری تجاری با ایران بازدارد.

این ان جی او، «متحد علیه ایران هسته‌ای»(UANI) نام دارد و در سال 2008 تاسیس شده است. از گردانندگان اصلی این گروه می توان به این نام ها اشاره کرد: «مارک والاس»، نئوکان و سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری جرج دابلیو بوش، «جو لیبرمن»، سناتور صهیونیست معروف که قبلا دموکرات بود و از 2006 به این سو خود را مستقل معرفی می‌کند (لیبرمن یکی از سرسخت ترین حامیان اسراییل و از سرسخت ترین مخالفان جمهوری اسلامی محسوب می شود)، و «جیمز وولسی»، رییس اسبق سیا در دوره بیل کلینتون، «ریچارد بولتون»، سفیر پیشین ضد ایرانی امریکا در سازمان ملل در دوره جرج دابلیو بوش و از تندروترین چهره های حلقه نئوکان ها که پای ثابت تجمعات گروه منافقین است، «تامیر پاردو»، رییس پیشین موساد رژیم صهیونیستی، «دنیس راس»، مدیر اسبق بخش خاور نزدیک و خاور دور شورای امنیت ملی آمریکا و چندین تن از مقامات پیشین سیاسی و اطلاعاتی آمریکا:

آیا یک NGO «سرّی» آمریکایی راه سرمایه گذاری فرانسوی ها را در ایران بسته است؟

آیا یک NGO «سرّی» آمریکایی راه سرمایه گذاری فرانسوی ها را در ایران بسته است؟
مارک والاس

آیا یک NGO «سرّی» آمریکایی راه سرمایه گذاری فرانسوی ها را در ایران بسته است؟
جیمز وولسی

آیا یک NGO «سرّی» آمریکایی راه سرمایه گذاری فرانسوی ها را در ایران بسته است؟
تامیر پاردو

آیا یک NGO «سرّی» آمریکایی راه سرمایه گذاری فرانسوی ها را در ایران بسته است؟
جو لیبرمن

طبق محتویات وبسایت این سازمان، هدف آن پایان دادن به پشتیبانی مالی از حکومت ایران به دلیل «نقش آن به عنوان یک دولت حامی تروریزم جهانی و یک ناقض اصلی حقوق بشر در داخل و خارج ایران» است. یوانی به دنبال " انزوای اقتصادی و دیپلماتیک حکومت ایران" است.

به نوشته روزنامه «لو پاریزین»، UANI یک سازمان مناقشه برانگیز در خود ایالات متحده است، چرا که به عنوان «سلاح سری آمریکا» با «پیوندهای پنهان با سیا» شناخته می شود، که هدف آن ایجاد مانع سر راه تجارت اروپاییان، به ویژه فرانسه، با ایران است. اما روزنامه فرانسوی معتقد است که پشت استدلال های ظاهرا «اخلاقی» یوانی برای پیگیری این هدف، تنها منافع تجاری و تضمین یک "برش از کیک" بازار ایران برای آمریکاست.

در هنگام دیدار محمد جواد ظریف از پاریس در بهار گذشته، شماری از شرکت های بزرگ فرانسوی «نامه های تهدیدآمیز» از طرف یوانی دریافت کردند که به آن ها نسبت به احتمال رو به رو شدن با اقدامات قضایی در صورت گشودن باب تجارت با ایران، هشدار می داد.

آیا یک NGO «سرّی» آمریکایی راه سرمایه گذاری فرانسوی ها را در ایران بسته است؟

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که این تهدیدها فراتر از توان و چارچوب این سازمان است.

«انیسه بصیری تبریزی» از «رویال یونایتد سرویسز»، یک اندیشکده امنیتی و دفاعی در انگلستان به خبرگزاری فرانس24 گفت:

" این سازمان تنها می تواند به شرکت ها درباره سرمایه گذاری در ایران این هشدار را بدهد که تجارت با ایران به هزینه های قضایی، مالی و اعتباری آن نمی ارزد و تلاش کند تا آن ها را از بازگشت یا ورود به بازار ایران بترساند."

اما خود این سازمان مدعی است که علاوه بر ارسال نامه به شرکت های فرانسوی، شرکت های آمریکایی متمایل به تجارت با ایران را هم هدف قرار می دهد و فهرستی از اطلاعات شرکت های آمریکایی که در بازار ایران حضور دارند یا می خواهند حضور پیدا کنند، در وبسایت خود تهیه کرده است. UANI مدعی است که به این شرکت ها هم نامه می فرستد تا ریسک های قضایی و مالی سرمایه گذاری یا تجارت در ایران را برایشان روشن کند.

«دیوید ایبسن»، مدیر کنونی یوانی به فرانس24 گفت:

" ایرباس(غول صنعت هوایی فرانسه) نامه تهدید یوانی را دریافت کرد، ولی بوئینگ(همتای آمریکایی ایرباس) هم چنین نامه ای دریافت کرده است."

سلاحی نه چندان سرّی

حقیقت این است که یوانی خیلی هم سلاح «پنهانی» برای آمریکا نیست، چرا که از بدو تاسیس خود، مخالف سرسخت ایران بوده و همواره موضعی ضد سیاست اوباما برای مذاکره با جمهوری اسلامی داشته است. «افشین ادیب مقدم»، مدیر مطالعات ایرانی دانشگاه لندن، معتقد است:

" UANI یکی از چندین موسسه ای است که فعالانه علیه تجارت با ایران لابی می کنند. بسیاری از اعضای آن، تصمیم سازان مهم سیاست امریکا با سابقه ای طولانی از منفی نگری نسبت به حکومت ایران هستند."

اما دیوید ایبسن ادعا می کند که یوانی یک سازمان " کاملا غیردولتی" است که «هیچ» بودجه ای از دولت نمی گیرد و «پیوندی» هم با نهادهای حکومتی آمریکا ندارد.

اما فقط حضور جیمز وولسی، رییس پیشین سیا، و تامیر پاردو، رییس پیشین موساد در میان اعضای ارشد این سازمان لابی گر، خود ادعاهای آقای ایبسن را با تردید مواجه می کند. به قول ادیب مقدم، جیمز وولسی از قدیم یک پای اندیشکده ها و سازمان های لابی گری بوده که علیه ایران فعالیت می کنند


منبع مشرق
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر