۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۲۳۰۴۱
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: واکسیناسیون گاوی علیه بیماری بروسلوز در طول سال انجام می‌شود ولی زمان‌بندی برای واکسیناسیون بره و بزغاله تا اواخر شهریور است.
به گزارش پایداری ملی، محمدرشید کرمی با بیان این‌که اجرای طرح واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت توسط 22 اکیپ دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی در حال برگزاری است، اظهار کرد: بروسلوز، هاری، سیاه‌زخم، سل و کیست هیداتید جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و متاسفانه به صورت ملموس از دام به انسان سرایت می‌کند.

وی افزود: بیماری بروسلوز نیز یکی از بیماری‌های عفونی است که به بیماری «هزار چهره» مشهور است؛ در واقع انتقال بیماری از دام به انسان در طول سال‌های گذشته اهمیت دوچندان پیدا کرده و در حال حاضر نه تنها از نظر بهداشت و سلامت، بلکه از نظر اقتصادی و سیاست بین‌الملل نیز جایگاه خاصی دارد.

کرمی ادامه داد: متاسفانه بروسلوز گروه زیادی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و به خاطر سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیم شدن و نازایی منتج به از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌های مبتلا می‌شود. از این‌رو، آغاز طرح واکسیناسیون علیه بیماری مذکور هر سال از فصل بهار آغاز می‌شود و مقرر شده است در سطح استان زنجان، 264 هزار راس دام سبک و سنگین علیه این بیماری واکسینه شوند.

وی با تاکید بر این‌که اقدامات اکیپ‌های دامپزشکی در راستای اجرای طرح، به صورت رایگان است، اظهار کرد: واکسیناسیون 222 هزار راس بره و بزغاله تا پایان شهریور ادامه دارد. همچنین واکسیناسیون 14 هزار راس دام سنگین نابالغ و 28 هزار راس دام سنگین بالغ نیز تا پایان سال انجام می‌شود. این در حالی است که امسال دام گوسفند و بز علیه بیماری بروسلوز واکسینه نمی‌شود؛ چراکه امسال تحت برنامه پایش و مراقبت قرار دارند.

کرمی خاطرنشان کرد: اگر نتیجه پایش و مراقبت، مثبت و دامی مبتلا به بیماری بروسلوز باشد، دام مبتلا از چرخه حیات حذف می‌شود؛ در واقع مهم‌ترین ویژگی این بیماری قدرت انتقال و آلودگی شدید آن است و دست‌زدن به ترشحات جنین سقط‌شده، یکی از راه‌های انتقال آن به شمار می‌رود.

 معدوم‌کردن جنین‌های سقط‌شده، پوشیدن دستکش و چکمه، دفع بهداشتی ترشحات و جنین سقط شده راهکارهای مقابله با انتقال بروسلوز هستند. همچنین بهتر است شهروندان از مصرف شیر نجوشیده و پنیر تازه خودداری کنند.


منبع ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر