۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۲۲۹۴۹
دانش بنیان کردن صنایع سبب پایداری رشد اقتصاد و اقتدار کشور در منطقه و دنیا می شود و در اقتصاد مقاومتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
به گزارش پایداری ملی،اقتصاد دانش بنیان به روشی از تولید گفته می‌شود که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده استفاده می‌شود؛در سال های اخیر این نوع از اقتصاد در کشور ما نیز جایگاهی برای خود کسب کرده اما با این وجود یکی از نقاط ضعف آن پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و به روز نبودن فناوری بنگاه های اقتصادی است. 

امیر عباس شجاعی کارشناس صنعت ،در خصوص لزوم دانش بنیان کردن صنایع اظهار داشت: در بند دو سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان اشاره شده و در آن به افزایش سهم تولید و صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول در سطح منطقه توجه ویژه شده است.

وی در ادامه افزود: دانش بنیان کردن صنعت و تجارت نه تنها موجب پایداری رشد و توسعه و استحکام پایه های اقتصاد می شود، بلکه زمینه های اقتدار کشور را در منطقه و دنیا فراهم می کند و از این منظر در اقتصاد مقاومتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

شجاعی تصریح کرد: در حال حاضر جهت گیری برخی کشورها به سمت صادرات با وزن صفر و ارزش بی نهایت است و این به معنای صدور محصولات دانش بنیان قلمداد می شود.

این کارشناس صنعت عنوان کرد: دانش بنیان کردن صنعت در دو بخش باید صورت پذیرد؛ در وهله اول سرمایه گذاری ها با توجه به دانش بنیان شدن و با رویکرد صادراتی انجام شود به طوری که نگاه موجود به بازار جهانی معطوف گردد.

شجاعی در ادامه اذعان داشت: بنگاه های صنعتی و تجاری به سمت دانش بنیان شدن پیش روی می کنند که در این راستا ابتدا اعتقاد و باور مدیران به دانش بنیان کردن صنعت مطرح می گردد.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی بر خلاف تصور برخی افراد که آن را منزوی و ریاضتی می پندارند، یک اقتصاد مترقی و پیشرو است.

شجاعی بیان داشت: فاصله ما تا رسیدن به اقتصاد دانش بنیان زیاد است و باید یک دوران گذار برای دستیابی به هدف مطلوب مورد نظر طی شود تا از سازمان های منبع محور به بنگاه های دانش بنیان تبدیل شویم.

وی درباره ضرورت توجه به دانش بنیان شدن صنایع گفت: این امر در محیط جدید اقتصادی اجتناب ناپذیر است و در صورتی که بنگاه ها به این سمت حرکت نکنند از گردونه رقابت خارج می شوند و حتی برخی نیز از بقا ساقط می گردند.

شجاعی در پایان اظهار کرد: هر گونه سرمایه گذاری جدید باید رویکرد دانش بنیان داشته باشد و از همین رو مقام معظم رهبری بر انتقال تکنولوژی از کشورهای مختلف تأکیدات جدی داشته اند.


** لزوم دانش بنیان کردن صنایع صادراتی  

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به لزوم دانش بنیان کردن صنایع و رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد :‌ شرکت های دانش بنیان ارزش افزوده بالاتری دارند و با استفاده از فناوری های روز می توانند با رویکرد دانش بنیان و ارتقای قدرت رقابت، بازار جهانی صادرات را در اختیار خود قرار دهند به این صورت که با سرمایه گذاری اندک و جذب نیروهای جوان نخبه تولیدات داخلی را با رویکرد اقتصاد مقاومتی افزایش و ارتقا دهیم . 

گرمابی در خصوص تامین نیازهای اولیه واحدهای تولیدی تجاری و توسعه رویکرد شرکت های صنعتی بزرگ ایران گفت:‌ براساس میزان داده ها و بازدهی های تجاری اقتصادی صنایع باید یک برنامه اساسی در ارتباط با دانش بنیان کردن صنایع تدوین و پیش بینی شود . این امر تنها با واحدهای کوچک یا متوسط پاسخگوی اقتصاد ایران نیست بلکه با توسعه این دانش در کارخانه های بزرگ صنعتی می توان با ارتقای محصولات صنعتی دانش بنیان در بازار جهانی رتبه های برتر صادرات را کسب کرد.  

وی تصریح کرد :‌ تا کنون واحدهای بسیاری برای ارزیابی و سنجش میزان توانایی ها در طرح ارتقای محصولات دانش بنیان شرکت کرده اند ولی آن دسته از کارخانه هایی که مجوز رسمی را دریافت کرده اند می توانند در این طرح شرکت کنند . 

گرمابی با اشاره به این که  برای دانش بنیان کردن تمام صنایع در امر صادرات نیازمند یک برنامه طولانی مدت بیش از 5 تا10ساله هستیم،عنوان کرد :‌ دانش بنیان کردن صنایع نیازمند زمان و سرمایه زیاد است و در بحث اولویت بندی ها باید به سراغ صنایعی برویم که مواد اولیه آن در کشور به وفور یافت شود و با استفاده از تکنولوژی های نوین، محصولات مختلفی را با توجه به بازار تقاضا و سلیقه مصرف کنندگان تولید کنیم که این امر باعث کاهش وابستگی ها به کشور های دیگر ، ‌افزایش خودکفایی و جلوگیری از خام فروشی می شود .

منبع: باشگاه خبرنگاران
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر