۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۲۹۳۶
معاون وزیر نیرو با اعلام ابعاد بحران آب در کشور گفت: عمق چاه‌ها برای برداشت آب از ۵۰ متر به ۲۵۰ متر رسیده است.
به گزارش  پایداری ملی، رحیم میدانی با اعلام برداشت ۵۸ میلیارد مترمکعب بیشتر از ظرفیت استاندارد سفره‌های زیرزمینی گفت: طی سال‌های گذشته حدود ۱۱۵ میلیارد مترمکعب از ظرفیت آب‌های زیرزمینی استفاده کردیم و بخش عمده‌ای از نشست زمین‌ها در برخی مناطق ناشی از همین مسئله بوده است. 
 
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به ابعاد بحران آب در کشور و استفاده بی رویه از سفره‌های زیرزمینی اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته منابع زیرزمینی آب با برداشت بی رویه ۸۶ درصدی روبرو بوده، حال آنکه استاندارد برداشت از آب زیرزمینی ۴۰ درصد است. 
 
وی افزود: امکان اینکه بتوان در کوتاه مدت این برداشت را به استاندارد جهانی رساند بسیار کم است، اما بنا داریم با برنامه‌های پیچیده و گسترده این میزان را حداقل به ۶۰ درصد برسانیم. 
 
معاون آب و آبفا وزارت نیرو گفت: طبیعت هوشمند است و در برابر نا ملایمت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد، ما اگر میزان تاب آوری و آستانه تحمل منابع آب را رعایت کنیم می‌توانیم هزاران سال از این منابع استفاده کنیم. 
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: ما تقریباً طی این سال‌ها حدود ۱۱۵ میلیارد مترمکعب از ظرفیت آب‌های زیرزمینی استفاده کردیم و بخش عمده‌ای از نشست زمین‌ها در برخی مناطق ناشی از همین مسئله بوده است.

میدانی یادآور شد: قبلاً هنگام حفاری و کندن چاه‌ها در عمق ۵۰ متری به آب می‌رسیدیم، اما اکنون این میزان به عمق ۲۵۰ متری رسیده است. معاون آب و آبفا وزارت نیرو با اشاره به اقدامات وزارت نیرو و شورای عالی آب جبران اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی گفت: سال ۹۳ یک طرح ملی در شورای عالی آب تحت عنوان "طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی" تصویب شد که بر اساس یکی از مصوبات آن بنا است سالانه ۱۱ میلیارد مترمکعب برداشت از آب‌های زیرزمینی کاهش یابد، بلکه بدین صورت بتوان در یک بازه زمانی مشخص به یک تعادل حداقلی در این زمینه رسید.

وی اظهار داشت: پِرتی آب در کل کشور ۲۵ درصد است که تقریباً ۱۸ درصد آن مربوط به شبکه‌های انتقال آب است. متأسفانه بالا بودن هزینه تعمیرات شبکه و پایین بودن تعرفه‌های آب باعث شده نتوان چندان در این معادله تغییری ایجاد کرد.

میدانی در پایان یادآور شد: حل مسئله بحران آب در کشور مستلزم اجماع نخبگان کشور و نگاه چند بعدی آن‌ها به راه حل‌های رفع بحران آب است.

منبع میزان
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر