۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۲۲۹۰۵
وزارت نیرو هشدار داد
تفاوت زیاد قیمت تمام شده آب با آنچه از مردم اخذ می شود و همچنین آمارهای نگران کننده در این حوزه از سوی مسوولان وزارت نیرو این هشدار را می‌دهد که بحران آب با ادامه روند فعلی قابل حل نخواهد بود.
به گزارش پایداری ملی، وضعیت فعلی آب در ایران اصلا مطلوب نیست، به گونه‌ای که تمام مسوولان وزارت نیرو کاسه چه کنم را به دست گرفته‌اند و به دنبال بهترین راه حل برای حل این بحران هستند، اما به نظر می‌رسد این بحران تا جایی پیش رفته که وزارت نیرویی‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه شرایط فعلی راه را به بن بست می‌کشاند.

از سوی دیگر ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته و از نظر پراکندگی بارش نیز وضعیت نامنظمی دارد، به طوری که ۷۵ درصد بارش‌ها در ۲۵ درصد کشور اتفاق می‌افتد و به گفته رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزارت نیرو هم اکنون آب قابل تنظیم کشور ۸۰ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با جمعیت ۸۰ میلیونی کشور رقم سرانه‌ای معادل ۱۰۰۰ مترمکعب می‌شود که در مقایسه با متوسط جهانی بسیار پایین است.

به گفته وی بر اساس پیش‌بینی‌ها جمعیت کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۵ میلیون نفر می‌رسد و این عدد نشان می‌دهد که اگر وضعیت کنونی بحران آب تداوم یابد، ما در این سال حتی با وجود راندمان بسیار بالا قادر به برون رفت از وضعیت تنش آبی نخواهیم بود.

میدانی تاکید کرد: تداوم وضعیت کنونی بحران آب در کشور و همزمان با آن گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی به معنای ایجاد بحران‌های اجتماعی در آینده خواهد بود.

معاون آب و آبفا وزارت نیرو تصریح کرد: این مساله نشان می‌دهد که حل بحران آب در گرو همکاری و هماهنگی میان تمامی متخصیین و اندیشمندان حوزه‌های فنی و علوم انسانی است.

میدانی همچنین با اشاره به نواقص موجود در بحث قیمت گذاری آب، گفت: نظام قیمت گذاری کنونی آب برآمده از قوانین دهه ۵۰ و عرضه و تقاضای موجود در آن زمان است، حال آن که امروز وضعیت عرضه و تقاضا در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت بسیار فرق کرده و ما با انباشت تقاضا در این بخش‌ها روبرو هستیم.

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو استفاده از تجربیات کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهایی که اقلیمی مشابه کشور ما دارند بسیار می‌تواند راهگشا باشد و ما نباید خود را اسیر آزمون و خطاهای دوباره کنیم. وضعیت بحرانی شرایط آب گویا این است که دیگر زمان آزمون و خطا به پایان رسیده و باید بتوان با استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این عرصه مسیر راه را هموار کرد.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر