۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۵۸
رئیس شبکه دامپزشکی ساوه از آغاز طرح واکسیناسیون بروسلوز و PPR از نیمه دوم تیر ماه تا پایان مرداد ماه خبر داد.

داوود سرمدی اظهار داشت: بیماری تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت شیوع باعث وارد آمدن خسارات فراوان اقتصادی به دامداران می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت (بروسلوز) یک بیماری میکروبی، واگیردار و مشترک بین انسان و دام است که از گاو، گوسفند و یا بزهای آلوده به انسان انتقال می‌یابد، تصریح کرد: این بیماری در دام‌ها باعث سقط جنین، کاهش تولید شیر و عقیمی و نازایی شده و همچنین به دلیل مشترک بودن از دو جنبه اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه افزود: مهم‌ترین علامت این بیماری در انسان تب بین 38 تا 40 درجه است که با احساس سرما یا لرز همراه می‌باشد، دردهای عضلانی و استخوانی، سردرد، تعریق شدید به ویژه در هنگام شب، ضعف و خستگی، بی‌اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن کبد و طحال نیز ازجمله علایم تب مالت در انسان به شمار می‌رود.

سرمدی با اشاره به بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR ) گفت: این بیماری نیز یک بیماری ویروسی با واگیری و انتشار سریع است که عمدتاً نشخوار کنندگان کوچک (گوسفند و بز) را مبتلا می‌کند و با علائمی چون تب، دپرسیون، ریزش ترشحات چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو  و سرفه همراه بوده و به دنبال آن دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

وی با اشاره به طرح واکسیناسیون بروسلوز و PPR  تصریح کرد: این طرح از نیمه دوم تیر ماه تا پایان مرداد ماه به مدت 45 روز به اجرا در می‌آید.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: در این طرح 3 درمانگاه با تعداد 15 واکسیناتور در بخش خصوصی و 2 اکیپ بخش دولتی فعال خواهند بود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تعداد 40 هزار رأس دام علیه بیماری بروسلوز و 65 هزار رأس دام سبک علیه بیماری PPR در این طرح زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر