۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۲۲۳۵۷
مدیر شبکه دامپزشکی قوچان از آغاز طرح رایگان مایه‌کوبی علیه تب مالت در این شهرستان و پیش‌بینی مایه‌کوبی 68 هزار رأس دام سبک و حدود 5 هزار رأس دام سنگین تا پایان سال خبر داد.

 علیرضا قدرتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماری بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: این بیماری سبب سقط‌جنین، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی در حیوان می‌شود و به دلیل مشترک بودن از نظر اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است.

وی با یادآوری این موضوع که همه‌ساله جمعیت قابل‌ملاحظه‌ای از دام سنگین مورد واکسیناسیون و تست غربالگری تب مالت قرار می‌گیرند، گفت: در مورد خون‌گیری تب مالت تلاش برای پوشش کامل گاوداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی بوده و در زمینه دام سبک نیز به‌صورت متناوب و تصادفی قبل و بعد از واکسیناسیون خون‌گیری انجام می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی قوچان پیشگیری را در کنترل تب مالت دارای نقش بسزایی دانست و واکسیناسیون را یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری قلمداد کرد و افزود: واکسیناسیون حساسیت دام را نسبت به بیماری عفونی کاهش داده و سبب ایجاد ایمنی فعال در دام می‌شود.

قدرتی با بیان اینکه تاکنون حدود 40 هزار رأس بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه شدند، تأکید کرد: این شبکه برابر دستورالعمل‌های دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری، طرح رایگان علیه تب مالت را با توان‌بخش دولتی و همکاری بخش خصوصی آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، نزدیک به 68 هزار رأس دام سبک و حدود 5 هزار رأس دام سنگین مایه‌کوبی شوند.

وی هزینه در آموزش را نوعی سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: برای ایفا کردن نقش اطلاع‌رسانی در پیشگیری از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و به‌روز کردن اطلاعات دامداران و افراد شاغل در بخش دولتی و خصوصی همه‌ساله حجم مشخصی از عملیات ترویجی برای شهرستان در نظر گرفته می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی قوچان با اشاره به اینکه پیش‌بینی عملیات آموزشی و ترویجی امسال برای این شهرستان 2 هزار و 25 نفر بوده، بیان کرد: حجم آموزش انجام شده از اول سال جاری تاکنون 890 نفر است که این کلاس‌ها در زمینه بیماری‌های دام، طیور، آبزیان، بهداشت فرآورده‌های خام دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام برگزار می‌شود.

قدرتی یادآور شد: برای آموزش بهتر و اطلاع‌رسانی لازم در خصوص بیماری‌های دام و طیور و همچنین آشنایی با بهداشت فرآورده‌های خام دامی در کنار بحث کلاس‌های آموزشی و ترویجی، این شبکه اقدام به توزیع تراکت و پمفلت‌های آموزشی نیز کرده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر