۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۲۲۳۵۴
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: مشمشه بیماری مختص تک سمی‌ها مثل اسب و الاغ بوده و جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در 95 درصد موارد موجب مرگ انسان می‌شود.

عبدالمحمد نجاتی بعد از ظهر امروز در شورای پدافند غیرعامل در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مشمشه بیماری مختص تک سمی‌ها مثل اسب، الاغ و ... که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این بیماری هیچ درمان و واکسنی ندارد بیان داشت: این بیماری در 95 درصد از افرادی که به آن مبتلا می‌شوند باعث مرگ آن‌ها می‌شود و یک بیماری شغلی برای انسان است که از تماس نزدیک و مکرر با حیوانات بیمار ایجاد می‌شود.

این مسؤول تأکید کرد: ازجمله علائم آن هم در انسان‌ها و هم در حیوانات تب بالا، زخم در قسمت‌های مختلف بدن، جراحات چرکی و پوستی و ... است که یکی از راه‌های تشخیص این بیماری تست مالئین در فرد یا حیوان است.

نجاتی با بیان اینکه این بیماری از اهمیت جهانی ویژه‌ای برخوردار است افزود: اهمیت جهانی بیماری مشمشه از این رو است که باعث تهدیدات زیستی برای افراد است و می‌تواند به عنوان یک سلاح تروریستی و میکروبی بر علیه انسان‌ها استفاده شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاکنون مورد خاصی از بیماری مشمشه در این استان مشاهده نشده ادامه داد: متأسفانه بخش کردستان ایران و به واسطه ارتباط با کردستان عراق درگیر این بیماری شده است.

وی از جمله اقدامات دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تست 77 مورد دام، کشف 5 مورد بیماری مشمشه و معدوم کردن دام بیمار برشمرد و خاطرنشان کرد: باشگاه‌ها و کورس‌های اسب‌سواری هر ساله تست می‌شود تا موردی در این خصوص در آن‌ها دیده نشود.

نجاتی اضافه کرد: بحث قرنطینه دام مشکل روز است چراکه این بیماری حتماً باید در مراکز دامپزشکی تشخیص داده شود و با نظر کارشناس بدون آزمایش قابلیت شناسایی ندارد، موضوع مهم این است که دام باید از مبدأ دارای گواهی سلامت باشد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر