۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۲۲۳۴۸
استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان گفت: دستگاه های دولتی از توانمندی و پتانسیل موجود در دانشگاه تبریز برای ارتقا امنیت شبکه های مجازی و الکترونیکی خود استفاده کنند و هیچ مدیری به بهانه کمبود اعتبار و بودجه حق ندارد این موضوع را به تاخیر بیاندازد.

اسماعیل جبارزاده روز یکشنبه در جلسه پدافند غیر عامل استان افزود: تا زمانی که فناوری در حال به روز رسانی است ما نیز باید در تمامی حوزه ها اطلاعات و امکانات خود را بروز رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه باید آسیب پذیری خود را در مقابل حوادث مختلف به صفر برسانیم، ادامه داد: پدافند غیر عامل در واقع حفظ اموال و جان مردم در زمان غیر جنگ است و وظیفه تمامی دستگاه هاست که نسبت به کاهش آسیب ها تلاش کنند.

جبارزاده اظهار کرد: قرارگاه سایبری با مسئولیت اداره کل اطلاعات و ستاد پدافند غیرعامل استان ایجاد شود و بر امور نظارت کامل و دقیق داشته باشند.

وی گفت: با وجود محدودیت بودجه و اعتبارات ضروی است تمامی دستگاه ها مبالغی برای امنیت فضای مجازی و فضاهای خطرناک الکترونیکی خود هزینه کنند و تمهیدات لازم برای امن سازی انجام دهند.

استاندار آذربایجان شرقی از دانشگاه تبریز در خواست کرد رشته پدافند غیرعامل در سطح تحصیلات تکمیلی ایجاد شود تا مختصصان این حوزه در استان تربیت شوند و بتوان در بحث های تخصصی تر از این متخصصان بهره مند شد.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل جلسات تخصصی پدافند غیرعامل در تمامی بخش ها ضروری است، گفت: کمیته تخصصی آسیب های اجتماعی در شبکه مجازی ایجاد شود.

جبارزاده با بیان اینکه قرارگاه زیستی باید در استان فعال تر شود و برگزاری جلسات آن منوط به حضور من نباشد، اضافه کرد: کمیته های تخصصی قرارگاه زیستی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ایجاد شود.

وی ادامه داد: فقط با فیلتر کردن نمی توان از بروز آسیب های اجتماعی در فضای مجازی جلوگیری کرد و باید برای ایمن سازی قشر جوان در مقابل آسیب های اجتماعی کار علمی و عملیاتی انجام شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در خصوص درخواست مدیرکل صدا و سیمای استان مبنی بر اینکه این اداره کل به تریبون روابط عمومی ادارات مختلف استان تبدیل نشود، گفت: ادارات مختلف باید روابط عمومی های خود را در حوزه اطلاع رسانی و خبر نویسی تقویت کنند تا گزارشات بطور تخصصی به رسانه ها ارسال شود.

وی همچنین با اشاره به بارش های روزهای اخیر و وقوع سیل و خسارات به استان گفت: به دلیل تغییر اقلیم امکان تکرار اینگونه حوادث در استان وجود دارد و باید مسوولان تدابیر لازم را بیاندیشند.

جبارزاده افزود: شهرداری ها مسئول بحران در شهرها هستند و بقیه عوامل تحت نظارت و امر شهرداری ها باید برای جمع آوری و کاهش آسیب بحران تلاش کنند.

وی ادامه داد: شهرداری های استان موظف هستند تمام پروژه های انجام شده و در حال اجرا از گذشته تا به امروز را بررسی و کنترل کنند تا تدابیر لازم از نظر پدافندغیرعامل در آنها انجام شود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در خارج از محدوده شهرها نیز اداره کل راه و شهرسازی موظف به کنترل و بررسی پروژه هاست و اگر تجاوزی به حریم رودخانه ها انجام شده با هماهنگی قوه قضاییه بدون کوچکترین اغماضی برخورد شود.

وی با بیان اینکه در روستاها نیز بنیاد مسکن موظف به اجرای طرح هادی و کنترل و بررسی پرو‍ژه هاست، گفت: بدون همراهی و همکاری مردم هیچ کاری در استان امکان پذیر نیست.

رئیس مرکز تخصصی 'آپا' ی دانشگاه تبریز نیز گفت: با توجه به افزایش استفاده از صفحات وب، ارائه خدمات در بستر اینترنت و ایجاد دولت سایبری در جامعه به حداقل رساندن اختلالات ممکن در سرویس های اینترنتی از اهداف این مرکز است.

مینا زلفی افزود: برای داشتن استان پاک سایبری نیاز به بررسی امنیتی و تست نفوذ است که بتوان میزان آسیب پذیری شبکه ها، رایانه ها و سایت ها را شناسایی کرد.

وی ادامه داد: مرکز تخصصی 'آپا'ی دانشگاه تبریز از سال 91 فعالیت خود را اغاز کرده و با استفاده از ابزارهای مختلف و با بهره مندی از متخصصان این حوزه برای افزایش ضریب امنیت دستگاه های استان تلاش می کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر