۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۲۲۸۱
آمریکا و عربستان سعودی از مهمترین کشورهایی هستند که از آشتی رژیم صهیونیستی و ترکیه تاثیر پذیرفته و خواستار تقویت وحدت بلوک هوادار آمریکا در خاورمیانه هستند.
 تارنمای ائتلاف نیروهای مقاومت فلسطین در گزارش نوشت: این بلوک شامل کشورهای سنی منطقه است تا به قول "رونی بن یشای" نویسنده و تحلیلگر روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحرنوت" در برابر محور ایران که مورد حمایت روسیه است، بایستد. رونی هدف از تقویت بلوک هوادار آمریکا در منطقه را سیطره بر خاورمیانه دانست.

رژیم صهیونیستی، تنها عضو غیر مسلمان بلوک هوادار غرب است که سنگین شدن کفه ترازو به نفع کشورهای حامی اش را خواستار دنبال می کند. آل سعود نیز می خواهد از یک سو در برابر ایران ایستاده و از سوی دیگر "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه را سرنگون کند.

"باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا هم می کوشد در برابر "ولادیمیر پوتین" همتای روس خود قد علم کند لذا بلوک واحد و هوادار غرب که رژیم صهیونیستی عضو آن باشد باعث تحقق منویات آل سعود و آمریکا خواهد شد. 

علت اصلی تشویق طرفین به توافق آن بود که وقتی رژیم صهیونیستی و ترکیه روابط خود را با یکدیگر از سر گرفته و اصطلاحا آن را عادی نمایند. آل سعود و آمریکا برای آشتی میان مصر و ترکیه نیز تلاش خواهند نمود تا بلوک هوادار غرب کامل تر و منسجم تر شود. 

در چنین صورتی برای اولین بار آمریکا، عربستان سعودی و دیگر کشورهای اسلامی، رژیم صهیونیستی را شریکی قانونی در زمینه مدیریت مسائل منطقه خواهند دید و تل آویو به عضو اولین کمیته چهارجانبه در کنار عربستان، ترکیه و مصر برای مقابله با نفوذ ایران و جلوگیری از برخورداری آن از سلاح هسته ای تبدیل خواهد شد.  

همچنین رژیم صهیونیستی دارای منافعی سرشار در حوزه گازی مدیترانه و فروش گاز خود به مشتریانی مانند ترکیه است چه اینکه تکیه قادر بود در صورت ادامه اختلاف آنکارا تل آویو در مسیر اکتشاف و استخراج گاز توسط رژیم صهیونیستی مانع تراشی کند که آشتی اخیر این خطر را مرتفع نمود.

انگیزه دیگر که باعث شد رژیم صهیونیستی این آشتی را امضا کند آن بود که صادارات رژیم به ترکیه در سال گذشته کاهش یافت که این آشتی باعث افزایش آن و بهبود اوضاع اقتصادی صهیونیستی خواهد شد.

ترکیه نیز به این دلیل آشتی را امضا کرد که منافعش مرتبط با گاز طبیعی اسراییل است به ویژه پس از تیره شدن روابط با روسیه به خاطر  سرنگون ساختن هواپیمای روسیه توسط ارتش ترکیه که باعث شد روسیه، ترکیه را به توقف یا کاهش مقدار گاز صادراتی به ترکیه نماید.

علت دیگر آن است که اردوغان حاضر نیست از موقعیتش به عنوان پیشقراول آرمان فلسطین دست بردارد علاوه بر اینکه می خواهد شخصیتی مهم در جهان اسلام باشد اما می دانست بدون موافقت تل آویو نمی تواند هیچ نقشی در غزه ایفا کند.

مصر نیز که مخالف اخوان المسلمین است در سایه حکومت سیاسی اجازه نمی دهد ترکیه جای پایی در غزه داشته باشد لذا قاهره کوشید مانع آشتی اسراییلی ترکی شود. 

رژیم صهیونیستی خواستار ایفای نقش ترکیه در غزه است چون تل آویو نگران آن است که بحران مادی و انسانی در غزه باعث آغاز جنگی دیگر شود؛ لذا اگر ترکیه روزی قصد سرمایه گذاری در بخش شیرین سازی آب، نیروگاه برق، بیمارستان و بندر غزه را داشته باشد رژیم صهیونیستی به طور غیر مستقیم به آن کمک خواهد نمود.

همچنین ترکیه امیدوار است آشتی اش با رژیم صهیونیستی مانع ارسال کمک های صهیونیستی به کردهای سوریه و عراق یا حداقل کاهش آن شود چون هدف کردها ایجاد نوعی کشور با کمک اسراییل است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر