۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۲۲۲۶۴
نشست خبری وزرای خارجه عربستان و فرانسه در پاریس
«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که به همراه جانشین ولی‌عهد این کشور به فرانسه سفر کرده در نشست خبری مشترک با «ژان مارک آیرو» همتای فرانسوی خود حضور پیدا کرد.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که به همراه «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد عربستان به فرانسه سفر کرده در نشست خبری مشترک با «ژان مارک آیرو» همتای فرانسوی خود حضور پیدا کرد.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد آیرو وزیر خارجه فرانسه در این نشست تأکید کرد که چشم انداز اقتصادی 2030 عربستان می‌تواند موفقیت این کشور در آینده را تضمین کند.

وی تأکید کرد که در مورد پرونده‌هایی که با همتای سعودی خود بحث کرده از جمله پرونده‌ بحران‌های منطقه میان پاریس و ریاض اتفاق نظر وجود دارد.

از سوی دیگر عادل الجبیر اعلام کرد در مورد بحران‌های یمن، سوریه، عراق و لبنان با همتای فرانسوی خود گفت‌وگو کرده و افزود: مسأله مقابله با ایران و مبارزه با تروریسم را نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در همین راستا وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد فردا (چهارشنبه) با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد و افزود روسیه و ایران تأکید کرده‌اند که از راهکار سیاسی در سوریه حمایت می‌کنند و راهی برای حل بحران این کشور به جز راهکار سیاسی وجود ندارد.

وی افزود اگر روسیه به دنبال صلح در سوریه است باید در مسیر ایجاد آتش‌بس در این کشور گام بردارد.

از سوی دیگر عادل الجبیر اظهارات پیشین خود درباره بحران سوریه را تکرار کرد و گفت موضع عربستان درباره بحران سوریه تغییر نکرده و همچنان معتقدیم باید بشار اسد چه با راهکار سیاسی چه با اقدام نظامی کنار برود.

وی درباره تحولات لبنان نیز مدعی شد که در این کشور خلأ سیاسی وجود دارد و افزود: حزب الله عامل این خلأ سیاسی در لبنان است زیرا این گروه در راستای منافع لبنان قدم بر نمی‌دارد؛ بگذارید روشن صحبت کنیم ایران و حزب الله پشت پرده این مسأله در لبنان هستند.

آیرو نیز در مورد لبنان گفت به زودی به لبنان سفر خواهد کرد تا در زمینه انتخاب رئیس جمهور برای این کشور با مقامات لبنانی گفت‌وگو کند.

آیرو درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز گفت این مسأله نگران کننده است اما باید به بریتانیا در این زمینه احترام گذاشت و افزود: وقتی مردم بریتانیا چنین تصمیمی را گرفته‌اند باید به آن احترام گذاشت و باید انگلستان در حد و اندازه ریسکی که کرده باشد.

عادل الجبیر درباره پرونده فلسطین و طرح عربی صلح با اسرائیل گفت که هنوز این طرح پابرجاست و در همه نشست‌های عربی بر این مسأله تأکید شده و افزود: باید مسأله اعراب و اسرائیل حل شود و باید طرح صلح عربی پایه و اساس هرگونه گفت‌وگوی احتمالی سازش باشد.

وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مقامات سعودی تلاش می‌کنند آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی نامیده می‌شود را به اطلاع سران کشورهای غربی برسانند، مدعی شد همه جهان می‌داند که ایران نقش منفی در منطقه بازی می‌کند و از تروریسم حمایت می‌کند.

الجبیر افزود: ایران با ایجاد شبه نظامیان طائفی به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه است و به کشورهای عربی مواد منفجره قاچاق می‌کند.

وی در ادامه ادعاهای تکراری خود گفت اگر ایران می‌خواهد روابط طبیعی با کشورهای جهان داشته باشد باید از طرح خود برای صادرات انقلابش دست بکشد و به اصل حسن همجواری احترام بگذارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر