۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۲۲۲۵۳
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان:
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۵۰ رأس دام سبک و سنگین در استان زنجان به علت بیماری تب برفکی تلف‌شده است.

محمد رشید کرمی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی از طریق تنفس و حشرات، دام‌ها را بیمار می‌کند، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷۴۵ هزار رأس دام سبک و بیش از ۳۳ هزار دام سنگین در استان زنجان علیه بیماری تب برفکی واکسینه و مایه‌کوبی شده‌اند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نوع جدیدی از تب برفکی در زنجان شیوع پیداکرده است و  به همین علت اجرای طرح مایه‌کوبی علیه این بیماری برای تمام دام‌های استان و در گاوداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی انجام می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه تعداد کانون‌های بیماری دامی «تب برفکی» شناسایی‌شده در زنجان طی سال جاری به بیش از ۵۹ کانون رسید، افزود: در حال حاضر با اقدامات پیشگیرانه این بیماری کنترل و مهارشده و از شیوع آن جلوگیری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تب برفکی نوعی بیماری ویروسی و به‌شدت واگیردار است که سریع منتشر می‌شود و به دلیل شیوع گسترده تب برفکی، واکسیناسیون دام‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند برای کنترل و پیشگیری از این بیماری مؤثر باشد، بنابراین باید مقررات و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای نیز رعایت شود و دامداران از خرید و فروش دام خودداری کنند.

کرمی علائم بیماری تب برفکی را زخم دردهان، زبان، پستان و سم حیوان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این بیماری بیش از یک میلیون دام در استان زنجان را تهدید می‌کند که باید تمهیدات لازم در دستور کار دامداران قرار گیرد.

وی بابیان اینکه دام‌های سبک و سنگین در شهرستان‌های خدابنده، زنجان، ایجرود، ماه‌نشان و ابهر به ترتیب بیشترین ابتلا به این بیماری دامی رادارند، افزود: واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین تا شعاع سه کیلومتری کانون‌های بیماری به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی توسط اکیپ‌های دامپزشکی انجام می‌شود.

کرمی بابیان اینکه این بیماری درمان ندارد و به‌مرور و با رعایت بهداشت در بازه زمانی دو هفته از بین می‌رود، گفت: تعداد کانون‌های آلوده تأییدشده طی سه ماهه نخست امسال، به ترتیب عبارت از ۱۷ کانون در خدابنده، ۱۲ مورد در ماه‌نشان، ۱۰ واحد زنجان، ۹ واحد ایجرود، ۸ مورد ابهر، خرمدره و سلطانیه به تعداد پنج واحد و درنهایت طارم نیز سه کانون بود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۵۰ رأس دام سبک و سنگین در استان زنجان به علت بیماری تب برفکی تلف‌شده است.   


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر