۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۲۱۶۷
بررسی ارزش تفاهم دولت یازدهم با ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیما نشان می‌دهد، قیمت ۲۴۷ هواپیمایی که قرار است به ایران فروخته شود تقریباً معادل دو برابر درآمد فروش نفت در سال ۹۴ خواهد بود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اخیراً درباره تفاهم با ایرباس برای خرید هواپیما گفته است؛ «با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها «پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس» امضا و در آینده توافق با  هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد. چه کسی فکر می‌کرد بدون تضمین دولت و با اتکا به بازار بتوان چنین خریدی را سازمان داد. ارزش اسمی خرید هواپیماهای صورت گرفته 25 میلیارد دلار است و این به مفهوم ورود قدرتمندانه ایران به بازار جهانی و آمادگی برای رقابت در سطح جهان است.»

از سوی دیگر طی روزهای گذشته تفاهمنامه خرید 109 هواپیما به ارزش تقریبی 25 میلیارد دلار دیگر با هواپیماسازی بوئینگ امضا شده است. جمع این دو عدد با محاسبه نرخ روز ارز حدود 172 هزار میلیارد تومان خواهد شد. این رقم تقریبا با دو برابر درآمدهای نفتی کشورمان طی سال گذشته برابری می‌کند.

مطابق گزارش های داخلی و اوپک درآمد نفتی ایران در سال گذشته حدود 27 میلیارد دلار بود.

به گزارش تسنیم، طی ماه‌های پس از اعلام توافق با ایرباس دو رقم برای قیمت هواپیماها اعلام شد؛ 10 و 25 میلیارد دلار ارقامی بوده که در بازه‌های زمانی متفاوت توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اعلام شده است. با احتساب ارزش 109 فروند هواپیمای بوئینگ یعنی 25 میلیارد دلار دیگر، مجموعا دولت یازدهم پای یک قرارداد 50 میلیارد دلاری را امضا می‌کند که 4 دولت آینده را نیز گرفتار خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر