۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۲۲۱۶۱
گسترش حمایت عربستان سعودی از "الازهر" مصر، به ویژه در دو سال اخیر، گمانه زنی های جدی درباره سیطره کامل این کشور بر الازهر و امکان تبدیل این موسسه مهم مصری به ابرازی برای دشمنی و مقابله با ایران و تشیع مطرح کرده است.
به گزارش العالم، اسناد افشا شدۀ وزارت امور خارجه عربستان سعودی، نشان می دهد که دلیل توجه عربستان به الازهر آنست که می خواهد قطع رابطه میان الازهر، به عنوان بزرگترین موسسه اهل سنت در جهان عرب، با شیعیان به ویژه "ایران" ادامه یابد و تلاش برخی از شیوخ الازهر مانند مرحوم "محمود شلتوت" برای کاستن از اختلاف میان طرفین با شکست مواجه شود.

پایگاه اینترنتی "ساسه پست" مصر گزارش داد که مجموعه دیگری از اسناد افشا حاکیست که "احمد القطان" سفیر عربستان در قاهره همواره با نمایندگان الازهر به ویژه شیخ آن و شماری از شخصیت های اسلامی در تماس است و برای هماهنگی با آنان جهت مقابله با آنچه "ترویج تشیع در مصر" می نامد، تلاش می کند. 

این مساله، محتوای یکی از نامه های افشا شده از سوی وزارت امور خارجه عربستان درباره حمایت غیر مستقیم عربستان سعودی از کنفرانس مطبوعاتی "محمد حسان"، از مبلغان سلفی، را تایید می کند که بر اساس آن قرار شد طرحی زیر نظر الازهر برای مقابله با تشیع اجرا شود.

سیاست آل سعود فقط به حمایت از الازهر و ایجاد تقریب دیدگاه میان طرفین محدود نمی شود بلکه این خاندان، الازهر را تحت فشار قرار داده تا با تحصیل طلاب شیعه در این نهاد مخالفت کند و مانع سفر پژوهشگران ایرانی به مصر شود.

در حالی که عربستان سعودی معتقد است الازهر نقش اساسی در زمینه مقابله با تشیع را دارد، الازهر نیز تاکید کرده است که این نهاد دینی و عربستان یک روح در دو بدن هستند!

پایگاه خبری "ساسه پست" در تماس تلفنی با "عباس شومان"، جانشین رییس الازهر، پرسش هایی را درباره گسترش نفوذ آل سعود در الازهر پرسید. شومان در پاسخ مدعی شد: «الازهر و عربستان سعودی مانند یک پیکرند که هدفشان مبارزه با تروریسم و ترویج اسلام میانه رو هستند. حمایت مالی عربستان سعودی از الازهر در این چارچوب است،  به ویژه که رسالت هر دوی ما یکی است».

شومان سپس افزود: «نزدیکی اخیر طرفین در چارچوب ایفای نقش گسترده تر الازهر است که نظام مصر و عربستان سعودی از آن حمایت می کنند. این نقش همان احیای نفوذ جهانی الازهر در جهان عرب و مقابله با تشیع است». 

دیدگاه شومان به دیدگاه "انور عشقی"، ژنرال سابق سعودی و رییس مرکز پژوهش های سیاسی و راهبردی الشرق، بسیار نزدیک است. عشقی در گفتگو باد "ساسه پست" گفت: «عربستان سعودی از الازهر حمایت می کند تا در برابر ایران بایستد؛ چون ایران به بزرگترین خطر برای جهان اسلام تبدیل شده است».

عشقی، در ادامۀ ادعاهای خود علیه ایران و مذهب تشیع، گفت: «عربستان سعودی به خوبی اهمیت الازهر را برای مقابله با خطر تشیع درک می کند و می داند که باید این نقش در آینده، متناسب با افزایش خطر ایران، گسترش یابد».

در سال های اخیر، بسیاری از اندیشمندان مسلمان بارها نسبت به نفوذ افراط گرایی وهابیت به الازهر و تبدیل شدن مهم ترین نهاد دینی جهان اهل سنت به مرکز نشر رادیکالیسم و فتنه انگیزی در جهان اسلام هشدر داده اند. اظهاراتی که به نقل از مسئولان سعودی و رهبران الازهر آمد، نشان می دهد که این هشدارها به جا بوده و عربستان، عملا، در حال تبدیل کردن الازهر به ابزار دشمنی علیه تشیع و گسترش طایفه گرایی است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر