۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۲۲۱۵۳
هفته صرفه جویی در مصرف آب، بستری برای تغییر نگاه از مدیریت عرضه به مدیریت مصرف در منابع آب شناخته شده و در شرایطی که آب در اوج بحران قرار گرفته به نظر می رسد که بیشتر از هر زمانی نیازمند مدیریت مصرف هستیم.
اقوام و ملل مختلف، همواره به رسم پاسداشت و بزرگداشت موضوعات و وقایع مختلف، روزها، هفته ها و گاه دهه هایی را در تقویم رسمی به مناسبت های ویژه اختصاص می دهند. در این میان اهمیت موضوع آب، باعث شده تا علاوه بر روز جهانی آب (۲۲ مارس)، کشورهای مختلف با عناوین مختلف، ایام و برنامه هایی را به صورت ملی در رابطه با افزایش آگاهی و توجهی عمومی به موضوع آب اختصاص دهند.
ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوریکه علاوه بر روز جهانی آب، ۱۳ اسفند به عنوان روز ملی آب و هفته اول تیرماه، در آغاز تابستان، به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب، هر ساله بستر برنامه های آموزشی و رسانه ای متنوعی در این زمینه است.
آنچه در این میان وجه تمایز هفته صرفه جویی در مصرف آب نسبت به سایر مناسبت ها در این زمینه است، رویکرد مشخص مدیریت مصرف و صرفه جویی است. این بدان معنی است که از سه دهه پیش که این هفته نام گذاری شد، تصمیم گیران در پس ذهن خود باور داشتند که بدور از مدیریت مصرف و صرفا با کوبیدن بر طبل تامین منابع و عرضه آب بیشتر برای پاسخگویی به عطش سیری ناپذیر توسعه، هیچگاه بر سکوی ثبات و پایداری نخواهیم ایستاد.
به گفته "بهنام رسولی" کارشناس حوزه آب باور تصمیم گیران گذشته، اینک تبدیل به تجربه ای ملموس و البته تلخ برای همه ایرانیان شده است، آبخوان های در حال سقوط، زمین های در حال فرونشست، سدهای خالی از آب، شهرهای غوطه ور در کابوس جیره بندی و ... همه نشان از واقعیتی دارد که بعضا چنان روزمره شده اند که تبدیل به عادت و ناکامی عمومی گشته است.
وی کلید رهایی از شرایط موجود، را ایجاد باور و وفاق عمومی در جهت شناخت ابعاد بحران فراگیر موجود، ایجاد حساسیت و مطالبه عمومی اجتماعی و مهمتر از همه تعریف راهکارهای موثر بر غلبه بر شتاب منفی تخلیه و نابودی منابع آب و بهبود شرایط در این حوزه دانست و افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید برنامه های تحت عنوان احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در قالب بسته برنامه های اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی مورد توجه مدیران بخش آب کشور قرار گرفته است.
در نظر گرفتن یک هفته مجزا برای صرفه جویی در مصرف آب حکایت از بحران شدید آب در کشور دارد و بیان می کند که دیگر وقت آن رسیده که مردم و تمام سازمان ها طور دیگر به موضوع آب بنگرند امروز نیز به عنوان دومین روز از هفته صرفه جویی مصرف آب رسانه، مدیریت مصرف (شرب، کشاورزی، صنعت) نام گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر