۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۲۰۳۲
با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش مصرف آب، شهر قزوین با تنش جدی تامین آب شرب مواجه شده است.

جلسه اضطراری ستاد بحران استان قزوین با محوریت بررسی وضعیت بحرانی آب‌شرب شهر قزوین عصر امروز در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری قزوین برگزار شد.

در این جلسه منوچهر حبیبی معاون امور عمرانی استاندار قزوین، رضا گروسی مدیرکل ستاد بحران استان قزوین، حمید پویا مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین، احمد هجران‌فر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین، سیدعلی موسوی فرماندار قزوین و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند.

وقوع بحران‌ها پیش‌بینی و پیشگیری شود

رضا گروسی مدیرکل ستاد بحران استان قزوین در این جلسه اظهار داشت: مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید وقوع «بحران» را با توجه به سابقه  سال‌های گذشته پیش‌بینی و پیشگیری کنند که این مهم امری بسیار ضروری به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: اگر سوءمدیریتی برخی دستگاه‌ها سبب بروز مشکلاتی مانند تنش آب شرب در سطح جامعه شود، اقدامی ناشایست بوده و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

کمبود 46 هزار مترمکعبی آب شرب در شهر قزوین

احمد هجران‌فر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین در ادامه این جلسه بیان کرد: کمبود آب شهر قزوین یکی از مهم‌ترین مشکلات آب و فاضلاب شهری استان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: عدم تکمیل طرح آبرسانی شهر قزوین تامین آب شرب این شهر را مشکل جدی و کمبود 46 هزار مترمکعبی آب مواجه کرده چراکه میزان ظرفیت تولید 100 هزار مترمکعب و میزان نیاز شهروندان 146 هزار مترمکعب است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان قزوین با اشاره به اینکه چاه‌های آب 24 ساعته روشن هستند، خاطرنشان کرد: چاه‌های آب شرب باید به طور متوسط روزانه 16 ساعت کار کنند این در حالی است که تمام چاه‌های شهر قزوین به طور 24 ساعته روشن هستند و همین امر سبب افزایش هزینه‌‌های جانبی از جمله هزینه برق مصرفی چاه‌ها شده است.

هجران‌فر عنوان کرد: کاهش آب‌دهی چاه‌ها مشکل جدی دیگری بوده که تامین آب شرب قزوین را با بحران مواجه کرده و با بروز جزئی‌ترین موضوعات مانند قطع برق، شکستگی لوله‌ها تامین آب با تنش مواجه شده و ناچار به کاهش فشار آب در برخی مناطق هستیم.

وی تسریع عملیاتی کردن طرح آبرسانی شهر قزوین و همچنین تامین اعتبار 1750 میلیارد تومانی برای تکمیل 7 پروژه نیمه‌تمام در طرح‌های آبرسانی و حفر چاه را خواستار شد.

میزان آب شرب قزوین بیش از سرانه مصوب تخصیص می‌یابد

اظهارات مدیرعامل آبفای قزوین در حالی است که مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین مدعی است آب شرب در شهر قزوین بیشتر از سرانه تعیین شده، تامین شده و مشکل کمبود آب نشان از هدررفت و یا فروش آب دارد.

حمید پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در این جلسه گفت: تامین آب شرب اولویت نخست وزارت نیرو بوده که در همین راستا سرانه آب با توجه به موقعیت و جمعیت هر شهر تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان تامین آب شرب شهر قزوین بیشتر از سرانه بیان کرد: براساس مصوبه وزارت نیرو سرانه مصرف آب برای هر فرد روزانه 240 لیتر بوده که با توجه به جمعیت 460 هزار نفری قزوین، سرانه این شهر 37/7 میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر میزان آب شرب قزوین 41/6 میلیون مترمکعب است و 4 میلیون مترمکعب بیشتر از میزان سرانه تعیین‌شده، تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: کسی حق فروش آب شرب را نداشته و این آب نباید در امور دیگری از جمله صنعت و یا شهرداری مصرف شود.

روند صعودی بدهی‌های آبفای قزوین به شرکت برق

در بخشی از این جلسه همچنین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین از روند صعودی بدهی‌های آبفای قزوین و همچنین مصرف بالای برق در چاه‌های آب خبر داد.

سعید بهادیوند چگینی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: با وجود بدهی‌های فراوان آبفای قزوین به این شرکت و با توجه به اهمیت تامین آب شرب، آمادگی برق‌رسانی به چاه‌های آب در دست بهره‌برداری توسط شرکت توزیع برق وجود دارد.

کاهش 200 هزار نفری جمعیت قزوین در فصل تابستان

سیدعلی موسوی فرماندار قزوین در این جلسه به مهاجرت معکوس به روستاها و تعطیلی دانشگاه‌ها در فصل تابستان و کاهش حدود 200 هزار نفری جمعیت شهر قزوین اشاره کرد.

وی بیان کرد: موضوع انتقال آب از سد طالقان امری مهم و اساسی بوده که باید به سرعت پیگیری و تعیین‌تکلیف شود.

قطعیت هدرروی یا فروش آب شرب در قزوین

منوچهر حبیبی معاون امور عمرانی استاندار قزوین در پایان این جلسه گفت: تامین آب شرب باید در اولویت همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد چراکه مدیریت آب در واقع مدیریت زندگی و حیات بشر است.

وی بیان کرد: با توجه به سخنان مطرح شده در این جلسه قطعا هدرروی و یا فروش آب شرب وجود دارد که موضوع باید هرچه سریعتر مشخص و اقدامات لازم صورت پذیرد.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی لازم باید در زمینه مدیریت مصرف آب صورت گیرد و به طور شفاف موضوع تنش آبی به شهروندان اطلاع داده شود تا بدین وسیله اصلاح الگوی مصرف آب تحقق یابد.

حبیبی با اشاره به وصول گزارشاتی مبنی بر مصرف 7 برابر ظرفیت آب در برخی دستگاه‌های استان، شناسایی، اخطار و برخورد جدی با این ارگان‌ها را خواستار شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر