۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۲۰۱۸
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از مهار بیماری تب برفکی در ۲۵۰ کانون شناسایی شده این بیماری در استان خبرداد.

کامیار داهیم با بیان اینکه از میان ۳۰۰ کانون بیماری تب برفکی شناسایی شده در استان، تب برفکی در ۲۵۰ کانون مهار شد افزود: اجرای طرح جامع واکسیناسیون دامی و افزایش دما از مهمترین علل مهار تب برفکی در آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به باقی ماندن ۵۰ کانون تب برفکی در استان افزود: اجرای طرح جامع واکسیناسیون دامی و افزایش دما از مهمترین علل مهار این بیماری ویروسی است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: دام های سبک استان تحت پوشش سه میلیون واکسن رایگان قرار گرفت و ۴۰۰ واحد واکسن برای دام های سنگین تامین شده است.

داهیم جابه جایی دام ها به ویژه در مناطق مرزی و شیوه سنتی دامداری را از مهمترین علل شیوع بیماری تب برفکی اعلام کرد و افزود: قرنطینه دامی مهمترین عامل برای پیشگیری از بیماری تب برفکی در دام‌ها به شمار می رود.

وی افزود: تعطیلی میادین دام و ضد عفونی واحدهای درگیر و آلوده، برگزاری نشستها و جلسات متعدد با صنف دامداران به منظور ارائه اطلاعاتی در زمینه رعایت برخی ضوابط بهداشتی از جمله ضد عفونی واحدهای پرورش دام، مراجعه نکردن به میادین دام، جا به جایی نکردن دامها، انتقال ندادن دام از میدان به واحدهای پرورشی و اطلاع رسانی به اصناف و اتحادیه ها و شبکه های دامپزشکی در صورت مشاهده از جمله اقداماتی بوده که این بخش در مقابله با بیماری انجام داده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از ارائه خدمات ویزیت رایگان دامپزشکی در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: با توجه به قرارگیری در هفته جهاد کشاورزی خدمات ویزیت رایگان دامپزشکی به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به انتخاب برخی مطب‌‌های دامپزشکی استان در این زمینه، تصریح کرد: ۱۸ مطب دامپزشکی در سطح استان برای انجام خدمات ویزیت رایگان انتخاب و از طریق سایت این اداره کل اطلاع‌رسانی شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه این مطب‌های دامپزشکی در ارومیه، میاندوآب، مهاباد و نقده قرار دارند، اعلام کرد: در ارومیه ۱۰ مطب، نقد و مهاباد نیز هر کدام سه مطب و در شهرستان میاندوآب نیز دو مطب دامپزشکی برای ارائه ویزیت رایگان معرفی شده‌اند.

داهیم بابیان اینکه در این مطب‌ها ویزیت دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌گیرد اظهارداشت: دامداران می‌توانند فردا، بیست و ششم خرداد ماه نسبت به ویزیت رایگان دام‌های خود در مطب‌های معرفی‌شده اقدام کنند.

بنا به اظهار کارشناسان دامپزشکی استان آذربایجان غربی از نیمه دوم سال ۹۴ در پی پیدایش سویه وحشی و غیر بومی تب برفکی و از طرفی کمبود واکسن موثر در کشور منجر به همه گیری این بیماری در تعدادی از استانهای کشور از جمله آذربایجان غربی مشاهده و گزارش شد.

در پی این اتفاق، در همه شهرستان های استان با اولویت مناطق دارای دام با ازدحام بالا از جمله ارومیه، میاندوآب، نقده و بوکان ابتلا و تلفاتی گزارش شد.

کارشناسان بخش دامپزشکی آذربایجان غربی بر این باور هستند که میزان مقاومت دامها، سن حیوان، نحوه کاربری، رعایت شرایط بهداشتی در واحد دامپروری و ضدعفونی محل نگهداری دام در کاهش میزان ابتلا موثر است.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر