۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۱۹۸۷
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین خبر داد
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: در طرح واکسیناسیون علیه لمپی‌اسکین بیش از 65 هزار رأس گاو و گوساله موجود در روستاها و دامداری‌های صنعتی این شهرستان از سوی اکیپ‌های واکسیناسیون بخش دولتی و بخش خصوصی قرار گرفت.

عیسی غیاث‌یزدی اظهار کرد: لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی نو پدید واگزوتیک پوستی با سرعت انتشار بالا در گاو و گوساله‌ها بوده که از سال 93 خساراتی را به دامداران تحمیل کرده است.

وی افزود: از نشانه‌های بارز بیماری لمپی‌اسکین، تب بالا‌، مشکلات حاد تنفسی‌، کاهش شیر‌، سقط جنین در دام‌های آبستن‌، لنگش و ایجاد برجستگی‌ها و تورم پوستی شبیه آبله است که با گذشت زمان تبدیل به زخم و تاول می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: نکته حائز اهمیت در این بیماری واگیری بالا تا 90 درصد و بروز تلفات تا 30 درصد در جمعیت دامی درگیر است به شکلی که دام‌ها حتی پس از بهبودی دارای ضایعات مختلف در پوست و اندام‌های داخلی خواهند بود.

غیاث‌یزدی ادامه داد: دام‌ها با ضایعات مختلف در پوست و اندام‌های داخلی منجر به عدم تقاضا از طرف بازار مصرف و در نهایت وارد آمدن خسارات سنگین اقتصادی به دامداران می‌شود و در این راستا واکسیناسیون کارآمدترین و تنها راه پیشگیری از بیماری است.

این مسؤول با اشاره به اتمام واکسیناسیون لمپی‌اسکین در سطح شهرستان قزوین تصریح کرد‌: در این طرح بیش از 65 هزار رأس گاو و گوساله موجود در روستاها و دامداری‌های صنعتی شهرستان از سوی اکیپ‌های واکسیناسیون بخش دولتی و بخش خصوصی در قالب قرارداد ماده 88 تا پایان سال جاری زیرپوشش واکسیناسیون علیه بیماری لمپی‌اسکین قرار گرفت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر