۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۱۹۶۸
منابع آب شیرین ایران تحت فشار برداشت‌های غیرقابل تحملی قرار دارند و با نرخ کنونی مصرف بی‌رویه آب در ایران، ۱۲استان از ۳۱ استان کشور ظرف مدت ۵۰سال ذخایر آبی خود را به پایان خواهند رساند.
کارشناس مدیریت منابع آب ایران با بیان این مطلب، گفت: کشور ما با متوسط بارش سالانه ٢۵٠میلی‌متر جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک دنیا محسوب می‌شود و از آنجا که آب تنها ماده طبیعی است که هیچ جانشینی ندارد، باید از قطره قطره آن به‌درستی حفاظت کرد. 

حامد جمشیدی افزود: همان‌طور که در موافقت‌نامه‌های رودخانه‌های مرزی آمده است، نباید اجازه دهیم که این ماده حیاتی از کشور خارج شود و با برنامه‌ریزی فنی و مهندسی و رعایت اصول زیست‌محیطی، با ایجاد سدها و مخازن نگهداری آب‌ها، باید در حفظ و حراست آن‌ها بکوشیم. 

حامیان محیط زیست درباره سدسازی مطالب غیرکارشناسی را رواج می‌دهند 

وی با بیان «آب در قرن بیست و یکم همان مقام و اهمیتی را دارد که نفت در قرن بیستم داشت»، گفت: اگر کشورهایی چون کانادا، آمریکا، چین، روسیه، هند، ژاپن و... هریک بیش از هزاران سد بزرگ احداث کرده‌اند و هم‌اکنون نیز در حال سدسازی هستند، به‌علت آن نیست که این کشورها کمبود بارندگی دارند یا بارندگی سالانه آن‌ها کمتر از بارندگی کشور ماست و بدون احداث سد قادر به آبیاری اراضی کشاورزی و تأمین نیازهای غذایی خود نیستند، بلکه آن‌ها سدها را مانند بانک‌ها به‌عنوان ذخیره‌کننده ثروت خود می‌دانند. 

وی ادامه داد: متأسفانه در ایران با وجود اینکه کشوری خشک و نیمه‌خشک داریم و باید بیش از کشورهای دیگر به فکر ذخیره آب باشیم، برخی که خود را حامیان محیط زیست معرفی می‌کنند، درباره سدسازی مطالب غیرکارشناسی را در جامعه رواج می‌دهند. 

وی خاطرنشان کرد: منتقدان سدسازی در ایران وضعیت طبیعی و جغرافیایی خاص ایران را در نظر نمی‌گیرند، چرا که با توجه به اینکه ۴٧درصد بارش‌های کشور در فصل زمستان است اما پیک مصرف آب در تابستان قرار دارد، بدون وجود سد تأمین آب شهرهای ایران ممکن نیست. 

وی افزود: دوست‌داران محیط زیست مطلع نیستند که در شرایطی که هر روز بخش درخور توجهی از روان‌آب‌های کشور از دسترس خارج شده و به کشورهای همسایه یا به دریا می‌ریزد و بخش دیگری از این روان‌آب‌ها در مواقع سیلابی، شهرها را در خود غرق می‌سازند و به تأسیسات شهری آسیب می‌زنند و جان مردم بی‌گناه را می‌گیرند که نمونه‌های آن را در چند ماه گذشته شاهد بودیم، ظرفیت سدسازی کشور جای بسیاری برای کارکردن دارد. 
 
مافیاخواندن سدسازی به‌صلاح صنعت آب کشور و مردم نیست 

کارشناس مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: مدیران و کارشناسان حوزه آب از ١۴کشور جهان در همایش‌های برگزارشده در سال گذشته در تهران بر این نکته تأکید داشتند که سدها با وجود جلوگیری از وقوع سیلاب و خشک‌سالی‌ها، در تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی بسیار مؤثرند و در مناطقی از جهان سدها متعادل‌کننده شوری و شیرینی آب‌های سطحی و زیرزمینی بوده‌اند.

وی ادامه داد: مصاحبه‌ها و نظرات غیرکارشناسی و مافیاخواندن سدسازی به‌صلاح صنعت آب کشور و مردم نیست و تنها در سایه تعامل و هم‌اندیشی بین کارشناسان حوزه آب و محیط زیست می‌توان شرایطی را ایجاد کرد که سدها با راندمان و کارآیی بالا با درنظرگرفتن مسائل زیست‌محیطی احداث شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر