۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۱۹۱۸
دیپلماسی آب در جهان گسترش یافت؛
دیپلماسی آب در جهان گسترش یافته و تنش و بحران آبی امروز در دنیا هم واقعی است.
 مدیر مطالعات منابع آب و خاک یک شرکت مهندسی وابسته به وزارت نیرو گفت : نقش برجسته مهار آبهای مرزی کشور در ابعاد امنیت ، حفاظت و استقرار جمعیت به عنوان پدافند غیرعامل بر کسی پوشیده نیست و می تواند تهدیدهای مرزی را به فرصت تبدیل کند.
علیرضا الماسوندی ضمن اشاره به دیپلماسی آب در جهان افزود: تنش و بحران آبی امروز در دنیا برکسی پوشیده نیست.
وی همچنین به تنش آبی در حوزه خاورمیانه اشاره کرد و اظهارداشت: منطقه خاورمیانه با 5 درصد جمعیت جهان یک درصد منابع آب شیرین جهان را در اختیار دارد در حالی که آمریکای جنوبی با 6 درصد جمعیت 26 درصد منابع آب شیرین ، آمریکای شمالی با 8 درصد جمعیت 15 درصد منابع آب شیرین و اروپا با داشتن 13 درصد جمعیت 8 درصد منابع آب شرین جهان را در اختیار دارند.
الماسوندی در ادامه عوامل موثر بر بحران آب در خاور میانه را محیطی، اقتصادی و سیاسی برشمرد و افزود : دنیای غرب در نیم قرن گذشته درصدد ایجاد تعارضات در این منطقه بوده چرا که منافع خود را برپایه تنش و مناقشات استوار کرده است.
وی خاطرنشان کرد : مناطقی از خاورمیانه که از حیث انرژی دارای شرایط مناسبی هستند همواره در معرض تنش های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، قومیتی و ... قرار دارند.
این مقام مسئول گفت : استکبار جهانی با ایجاد تنش و مناقشات در منطقه خاورمیانه به دنبال فروش تسلیحات نظامی ، حضور دائمی در منطقه و منفعت طلبی و سود اقتصادی است.
وی افزود : علاقه مندی و توجه خاص غرب به بحران در مناسبات هیدروپولیتیک خاورمیانه برای کسب حداکثر سود اقتصادی با استفاده از گسترش قلمروی ژئوپلتیکی و حوزه نفوذ و تثبیت زیربنای قدرت نرم خود است.
الماسوندی در بخش دیگری از سخنان خود به مهار آب های مرزی ایران اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب اسلامی، رژیم طاغوت گام های موثری در جهت مهار آبهای مرزی در کشور برداشته نشده و همچنین توجه خاصی هم نسبت به مسئله هیدروپلتیک منطقه نشده بود.
وی در ادامه با بیان اینکه آب محور توسعه و آبادانی در هر منطقه است، گفت : متاسفانه سیل مهاجرت به کلانشهرها اغلب از شهرهای غرب کشور به دلیل نداشتن سرمایه گذاری مناسب در حوزه آب و توسعه کشاورزی بوده است.
این مقام مسئول افزود: سرمایه گذاری مناسب آبی در مناطق مرزی کشور موجب مهار آب،کاهش مهاجرت، استقرار جمعیت، رونق تولید کشاورزی و از همه مهمتر افزایش ضریب امنیتی در مناطق مرزی منجر می شود.
وی خاطرنشان کرد: بعد از دوران دفاع مقدس نظام جمهوری اسلامی توجه خاصی نسبت به مهار آب های مرزی داشته و گواه این موضوع بند (د) ماده 17 قانون برنامه چهارم توسعه کشور ، بند 26 سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه ، بند (ه )ماده 140 قانون برنامه پنجم توسعه است.
الماسوندی تاکید کرد : اسکان جمعیت در مناطق مرزی بسیار مهم و می طلبد مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.
وی اظهار داشت : با توجه به بروز و ظهور تنش های هیدروپولیتیکی خاورمیانه و تحرکاتی که از سوی استکبار جهانی در مناطق مرزی مشاهده می شود اسکان جمعیت در این مناطق امری ضروری به نظر می رسد و توجه به توسعه کشاورزی و صنایع تبدیلی در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد : افزایش ضریب ماندگاری مردم و ارتقای ضریب امنیتی و اجتماعی در مرزهای کشور با تامین آب مناسب، جلوگیری از مهاجرت بی رویه مردم ، افزایش تولید و سطوح کشت ، گستر ش صنایع تبدیلی ، تولید انرژی، مراودات بازرگانی و اقتصادی با کشورهای همسایه ، توسعه سرمایه گذاری مولد و ... میسر می شود.
وی همچنین از مهاجرت 27 درصدی جمعیت مرزنشینی به کلانشهرهای کشور به ویژه تهران خبر داد و افزود : اغلب این مهاجرت ها در اثر نبود شغل مناسب، درآمد کافی و ... اتفاق افتاده است.
الماسوندی ادامه داد: متاسفانه بخش عمده ای از این جمعیت در حاشیه کلانشهرها اسکان یافته اند که استعداد هرگونه بزهکاری در ان وجود دارد و متاسفانه درصدی از این مهاجرت ها تبدیل به بزهکاری و تهدید امنیتی شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر