۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۱۸۵۲
دوره آموزشی «پدافند غیرعامل با رویکرد دفاع سایبری» با دعوت عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان بجستان برگزارشد. اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک… اینترنت الان یک جریان افسار گسیخته است.

دوره آموزشی «پدافند غیرعامل با رویکرد دفاع سایبری» با دعوت عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان بجستان برگزارشد.

اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک…

اینترنت الان یک جریان افسار گسیخته است… این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده اش کو؟ بگویند سفارش کرده ایم آهنگر قلاده را بسازد.

به گزارش بجستان نیوز دوره آموزشی «پدافند غیرعامل با رویکرد دفاع سایبری» ویژه مدیران دستگاه‏‌های اجرایی به همت ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران بجستان و همکاری فرمانداری شهرستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری با حضور فرماندهان و مدیران ادارات و نهادهای شهرستان برگزارشد.

مهندس نوید کمالی عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران و دبیر کارگروه توسعه زیر ساختهای شهر هوشمند سازی فناوری و اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در این جلسه بیان کردند جرایم سایبری در ایران بیشترین آمار را از آن خود کرده است و بعد از استان تهران استان خراسان رضوی که پایتخت معنوی ایران است این جرایم بیشتر مشاهده شده است.

وی گفت ایران با توجه به پیشرفت علم و فناوری از دیگر کشورها عقب نمانده است و ایران در حال حاضر ۳۸ میلیون نفر کاربر فعال اینترنت دارد که از این آمار۳۵% کاربران بی هدف و دنبال مطالب جدید می باشند ، ۳۷% کاربران به دنبال دوستی های اینترنتی هستند و متاسفانه ۲۸% کاربران به دنبال مطالب و سایتهای غیر اخلاقی رفته اند. از این کاربران ۲۶ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جوان هستند.

ایشان در ادامه به بیان و بررسی شبکه های اجتماعی ، ویژگی های سایت های شبکه اجتماعی ، تهدیدات این شبکه ، انواع جرایم فضای سایبری و انواع روشهای بروز جرایم سایبری که شامل تخریب اطلاعات،سرقت اطلاعات ،دسترسی غیر مجاز و مهندسی اجتماعی می باشدپرداختند.

کمالی گفت کاربران اینترنت در ایران در سه وضعیت

۱- کاربران سفید با میزان ۱۰% در ایران دنبال مطالب تخصصی در رشته خودشان

۲- کاربران سیاه با میزان ۱۰% در ایران به قصد ارتکاب جرم و انجام کارهای ضد نظام وارد اینترنت می شوند

۳- کاربران خاکستری با میزان ۸۰% در ایران که اینها در بین سایتها و در این فضا دور می زنند و البته فریب بعضی از سایتها را می خورند و خود را گرفتار اینها می کنند.

مهندس نوید کمالی کارکرد های اینترنت را شامل – ایجاد گروه های خانواده ، دوستان و پیدا کردن دوستان جدید و قدیم – به اشتراک گذاری نظرات ، عکس ، ویدیو های شخصی و عمومی – به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی شامل اطلاعات تماس ، علایق ، گروه های عضو و… – ایجاد اطلاعات افزوده از طریق برچسب و. . . دانست. همچنین مهمترین تسهیلات شبکه اجتماعی شامل جعل هویت – سرقت اطلاعات شخصی – نشت داده ها و انتشار اطلاعات بدون حیطه بندی – شناسایی افراد ارزشمند و نخبگان – گسترش مفاسد اخلاقی و عادی شدن آن – در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران برای دشمن است.

در پایان راهکارهای عمومی برای مقابله با این تهدیدات را یادآوری کردند:

– افزایش اطلاعات عمومی فردی در حوزه شگردها و ترفندها

– عدم به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی و محرمانه

– بهره گیری از ایمیل ثانویه(علاوه بر ایمیل شخصی) برای مکاتبات

– استفاده از نسخه های آپدیت شده نم افزارهای کاربری و ضد ویروس

– اضافه کردن بندهای ویژه مسئولیت پذیری به قرارداد یا وظایف کاربر و. . .
اموزش1

اموزش2

اموزش3



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر