۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
کد خبر: ۲۱۷۱۵
سردار جلالی :
رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت:کشور از نبود برنامه جامع و مشترکی در سطح کشور و ناهماهنگی بین دستگاه ها در زمینه تهدیدات زیستی رنج می برد که می توانند به عنوان چالش مورد توجه قرار گیرد، تجارب عمده در این زمینه کم وسامانه رصد و پایش تشخیص تهدید به صورت جامع به شکلی که بتواند تهدیدات امروز دنیا را تشخیص دهد در کشور کم است.
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش محدود "آینده نگری در زیست فن آوری"گفت:دشمنان ما راهبردی را به نام smart power یا قدرت هوشمند پیش بینی کردند و این قدرت هوشمند را برای بهره گیری از همه ی مولفه های قدرت ملی بر علیه کشور مقابل تعریف کردند که این مولفه ها نظامی، اقتصادی، سیاسی، فناورانه ،راهبردی ودیپلماتیک را در بر گرفته هیچ مولفه ای از مولفه قدرت را از آن بیرون نگذاشتند، از این منظر با توجه به اینکه آمریکایی ها سرمایه گذاری زیادی در حوزه زیست و تهدیدات زیستی انجام دادند می توانیم تهدیدات زیستی را هم جزء مولفه های قدرت دشمن فرض کنیم .

" ضرورت هایی پدافند زیستی "

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوربا اشاره به ضرورت هایی پدافند زیستی گفت: قوانین بین المللی حوزه بازدارندگی شان را از دست داده و یا فناوری ها به اندازه ای پیشرفت کرده اند که پیدا کردن فاعل در تهدیدات زیستی کمی مشکل است ، تهدیدات این حوزه با زمان شکل می گیرد و با افزایش قدرت آسیب رسانی عوامل زیستی به انسان و می تواند حوزه زیست را که به اندازه کل دنیاست را دربر گیرد.

" گسترش حوزه تهدیدات زیستی "

وی ادامه داد؛ گسترش حوزه تهدیدات زیستی بحث جدی است، دشمنان این حوزه را جزء مؤلفه قدرت خود می دانند و در گزارشات غیررسمی ( غیر رسمی بودن به دلیل اینکه فاعل بودن در تهدیدات بیولوژیک بازتاب اجتماعی و سیاسی زیادی در دنیا داشته و معمولاً مهاجم در فضای تهدیدات بیولوژیک با فعل مجهول بکار می رود) امکانات و ابزار بسیار زیادی تولید کرده بسیاری از آزمایشگاه هایی که سلاح های زیستی و ویروسی تولید می کنند در اختیار آمریکایی ها است.

" بکارگیری عوامل زیستی علیه جمهوری اسلامی "

دکتر جلالی گفت:سرمایه گذاری زیاد کشورهای غربی در این حوزه و همچنین بعضی از کشورهای عربی در حوزه تحقیقات و تولید بعضی از موارد زیستی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، تجربه بکارگیری عوامل زیستی علیه جمهوری اسلامی در حوادث مختلف تا به حال هم در دفاع مقدس و هم بعد از آن به صورت محدود و مشخص و اخیراً هم برای عوامل ترور رهبران در کشورهای مختلف دنیا ازجمله یاسرعرفات و چاورز و...برخی از فرماندهان و شورای دفاع برخی کشور های همسایه و برخی جاهای دیگر استفاده و نشان می دهد که باید به این موضوع توجه شود.

" تکنولوژی و نظامی دشمن "

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:توان تکنولوژی و نظامی دشمن از جمله برخی کشورهای عربی در این زمینه زیاد شده است ،تحقیقات نشان می دهد که در این حوزه اتفاقاتی ممکن است در آینده رخ دهد ،چالش هایی در فضای زیستی به صورت عمده وجود دارد اولین نکته این است که ادبیات مشترک به صورت مشخص برای حوزه زیستی یا کم است یا ناقص است.

"نبود برنامه جامع و مشترک پدافند زیستی در سطح کشور "

سردار جلالی ادامه داد؛ برنامه جامع و مشترک پدافند زیستی در سطح کشور وجود نداشته و ناهماهنگی بین دستگاه ها در این زمینه زیاد است که می توانند به عنوان چالش مورد توجه قرار گیرد، تجارب عمده در این زمینه کم وبه صورت آزمون و خطا وجود دارد ولی سامان یافته نیست،سامانه رصد و پایش تشخیص تهدید به صورت جامع به شکلی که بتواند تهدیدات امروز زیستی علیه کشوررا تشخیص دهد در کشور یا کم و یا ناقص است ، تبعات این موضوع در نظام فرهنگی جامعه هم موجود است که می تواند اخبار و موضوع کشور را نگران کند، ضعف در نیروهای تخصصی در این حوزه بیشتر مربوط به ضعف تشخیص در سامانه مدیریت بحران زیستی است و نیازمند سیستم بومی و یکپارچه پدافند زیستی در کشور هستیم.

"تهدیدات زیستی"

وی گفت:تهدیدات زیستی به سه دسته ؛

۱. تهدیدات طبیعی زیستی؛ زمانی که تولید و توسعه عوامل بیماری زا بر اساس عوامل طبیعی و فرآیندهای طبیعی شکل می گیرد و به آن تهدیدات طبیعی محیط زیستی می گویند که انسان در آن دخالتی ندارد.

۲.تهدیدات تروریستی زیستی؛ گروه های براندازانه یا تروریستی با تفکر تروریستی وبا استفاده از عوامل زیستی برای رسیدن به اهدافشان انتخاب می کنند و باعث بروز ترس و وحشت در مردم می گردد.

۳ . تهدیدات جنگ زیستی ناشی از کشور متخاصم؛تهدیداتی هستند که کشورهایی علیه کشوری دیگر اقدام زیستی انجام می دهند ،تقسیم می شوند . تهدیدات در این زمینه را می توان به منشاء تهدید، عامل تهدید، سطح خطر، پیامد و سطح مقابله تقسیم نمود.

"منشاء تهدید در تروریسم زیستی"

رئیس سازمان پدافند غیر عامل سطح امنیت و خطر را فرد و اجتماع، پیامد را بیماری (که قابل کنترل است) و سطح مقابله را عمل به ایمنی و بهداشت فردی و درمان دانسته و گفت:در حوزه تروریسم زیستی منشا تهدید تروریسم گروهی یا دولتی و عوامل ثابت هستند ، سطح امنیت عمومی را تهدید می کند و برهم زدن ثبات اجتماعی و ترساندن مردم جز اهداف آنها است .

" پدافند زیستی "

وی گفت: سطح سوم عوامل زیستی عوامل ثابتی بوده و سطح خطر سطح امنیت ملی است و می تواند امنیت ملی را خدشه دار کند و روی کرد آن پدافند زیستی است، حوزه ای که در قالب پدافند زیستی تبیین می شود این دسته از تهدیدات را شامل می شود لذا در پدافند زیستی آن دسته از تهدیدات را رصد ، پایش و کنترل می کند که منشاء آن یک کشور است و سطح آن امنیت ملی کشور را در این حوزه تهدید می کند.

" عوامل تهدید در حوزه زیستی"

سردار جلالی گفت: عوامل تهدید می توانند ویروس ها ، سموم ، باکتری ها ،پریون ها یا قارچ ها باشند که می توانند در حوزه های مختلفی شکل گرفته و دنبال شوند.

" اولویت های تشخیص تهدید "

وی اولویت های تشخیص تهدید را بیماری ها طبیعی، ویروس های ناشی از تغییرات طبیعی ، عوامل زیستی نو ترکیب و عوامل زیستی جدید و مصنوعی عنوان نمود،زمانی که موضوع دشمن مطرح می شود منظور استراتژی های دشمن و سناریوی تهدید است که می تواند کشور را در بر گیرد.

" ویژگی های جنگ زیستی "

سردار جلالی ویژگی های جنگ زیستی را ؛

1- سلاح زیستی به کار گرفته شده که همان عوامل زیستی دستکاری شده ای است و مأموریت خواسته شده از آن سلاح را می تواند انجام دهد.

2- منشاء تهدید کشوری دیگر باشد در سطح تهدید یک کشور ،دولت است نه گروه.

3- سطح تولید خطر در سطح امنیت ملی بوده و ممکن است همراه با سایر سناریو های تهدید بکار رود،عنوان نمود.

" گام های اساسی در پدافند زیستی "

دکتر جلالی گام های اساسی پدافند زیستی را ؛

1- تهدید شناسی است ؛ باید ماهیت تهدید و سطح آن را شناخته ، شبکه پایش تهدید را ساماندهی کنیم. بخشی از تهدید شناسی آزمایشگاه ها هستند، زمانی که تهدید ها انسان پایه می شود موضوع دکترین و استراتژی سناریو در تهدید جدی است و باید سناریوهای آن تهدید را بررسی کنیم،یعنی تمرکز بر روی منشأ، عامل، ابزار و استراتژی تهدید.

2- محیط شناسی تهدید ؛تهدید در چه محیطی و اقلیمی انجام می شود و تاثیرش بر این موضوع چیست ، محیط را به لحاظ عوامل قدرت آفرین یا آسیب پذیر شناسایی ، عوامل و ظرفیت های منطقه اقلیم توپوگرافی سناریوی حوادث احتمالی را بررسی کرده واز ظرفیت بومی استفاده کنیم

3- عملیات پدافند زیستی ؛ این عملیات شامل اقدامات اساسی در مدیریت،هدایت،راهبری حادثه ، بیماری،تهدید مردم و...شامل می شود.

4- امداد نجات و درمان ؛ پلان امداد و نجات داشته و امداد و نجات را سطح بندی کنیم و مسئله تعاقب بیماری درسطح کشور و درمان نهایی را مشکل می سازد.

5- عملیات انتظامی ؛ تهیه طرح انتظامی که کجا و چگونه باید قرنطینه شود منطقه محدود شود، ایجاد فرهنگ سازی وتعقیب افراد که از قرنطینه فرار می کنند.

6- قرنطینه منطقه

7- رفع آلودگی ؛ گام بعدی رفع آلودگی از تجهیزات و ابزار ، لایه بندی متناسب با آلودگی ، رفع آلودگی محیطی و ساماندهی ابزار متحرک و منشا یابی تهدیدات.

8- ردیابی و تعاقب زیستی تهدید؛ چنانچه عوامل تهدید جابجا و مفقود شد ردیابی شوند تا بتوان به سفید کردن و پاک کردن منطقه آلوده رسید.

9- ساخت دارو و واکسن ؛ تولید دارو ، سرم و فرآورده های خونی که به عنوان علاج قطعی محسوب می شود،دسته بندی تهدید از نظر میزان خطر که چقدر کشندگی دارد ، ارتقاء قدرت تحقیق و توسعه در تولید هم می تواند مهم باشد بر این اساس لیست نیازهای دارویی و واکسن و فرآورده های خونی کشور بر اساس میزان و کیفیت تهدیدات و ویروس ها و سطح خطر و میزان و اندازه اپیدمی و سایر دلایل تهیه شود،مسئله قدرت ظرفیت تولید واکسن یک عنصر اساسی در دفاع در کشور در برابر تهدیدات زیستی می باشد و ما باید در تولیدات واکسن و دارو و پدتن خودکفا باشیم.

10- ارزیابی و مستند سازی ؛ بتوانیم تولید مدیریت دانش داشته باشیم،تقسیم نمود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر