۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۱۶۸۴
رئیس دبیرخانه پدافند غیرعامل ناجا گفت: ایران یکی از 10 کشور حادثه خیز و چهارمین کشور بلاخیز جهان است که این امر نشان از اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل دارد.
سرهنگ دکتر علی عزیزی روز دوشنبه در نخستین نشست تخصصی پدافند غیر عامل ویژه مسئولان و مدیران استانی اظهار کرد: ایران بعد از کشور هند، بنگلادش و چین جزو بلاخیز ترین کشورهای جهان است.
وی بر مدیریت تهدید و بحران تاکید کرد و افزود: رویکرد پدافند غیرعامل از سال 82 از نظامی صرف به رویکرد همه جانبه در حوزه های غیر نظامی تغییر پیدا کرد که سازمان پدافند غیرعامل در همه امورات و زیر ساخت های کشور برنامه ریزی دارد.
وی با بیان اینکه چه قدر تهدیدات را جدی گرفته ایم و چه قدر در این حوزه غفلت کرده ایم اظهار کرد: مدیریت پدافند غیرعامل همان مدیریت بحران است که باید این موضوع بسیار جدی گرفته شود.
وی پدافند غیرعامل را چنین تعریف کرد: مدیریت بحران هایی که توسط دشمن به جامعه تحمیل می شود.
وی افزود: با مدیریت بحران بدون استفاده از سلاح موجب افزایش آستانه تحمل مردم شده، بازدارندگی کشور را در برابر دشمن ارتقا داده، آسیب پذیری ها را کاهش می دهد و خدمات را آسان سازی می کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر مدیریت در حوزه سایبری تاکید کرد و گفت: متاسفانه در حوزه سایبری از دشمن عقب هستیم که در حوزه فناوری باید بیشتر تلاش تا از این ناحیه تهدیدات دشمن را خنثی کنیم.
وی با بیان اینکه در علم باید به روز باشیم افزود: باید در تمامی حوزه ها تلاش کنیم تا دشمن از ناحیه ای برای کشور تهدید ایجاد نکند.
در این نشست در حوزه پدافند غیر عامل به صورت تخصصی مطالبی برای مدیران و مسئولان دستگاه های استان ارائه شد.
جانشین شورای پدافند غیرعامل استان خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: در حوزه پدافند غیر عامل در این استان کوتاهی و کم کاری شده است.
محمدرحیم نوروزیان افزود: با وجود اینکه توسط دستگاه ها در این حوزه اقداماتی انجام شده اما بیش از این نیاز به کار و پیگیری است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه در بیشتر کشورها در این حوزه فعالیت زیاد انجام گرفته است گفت: با وجود همه تهدید ها در مدیریت بحران به صورت جامع نگاه نکرده ایم.
وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل بر پایه تهدیدهایی طراحی شده است افزود: تهدید ها بشدت در تغییر هستند که باید به این امر توجه کنیم و خود را برای هر شرایطی آماده کنیم.
وی افزود: بزرگ ترین تهدید از ناحیه دسیسه ها و دخالت های استکبار بوده و تهدید های آنان دائم در حال تغییر است.
وی اظهار کرد: تهدیدهای کنونی دشمن مردم محور، جنگ های نیابتی و تروریستی و امنیتی است.
وی به جنگ در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: پشت صحنه جنگ کشور آمریکا است و مدیریت صحنه می کند اما گروه های دیگر در آنجا درگیر جنگ هستند.
وی بهره برداری از شکاف های قومیتی را نیز از دیگر تهدید ها دانست و گفت: با وجود اینکه قومیت های مختلف در این استان در کنار هم با آرامش و مسالمت آمیز زندگی می کنند اما دشمن برای از بین بردن وحدت تلاش می کند.
وی خراسان شمالی را جزو سه استان امن کشور دانست و افزود: اما دشمنان در حوزه های مختلف از جمله اهل سنت چشم طمع دوخته اند که باید در حوزه پدافند غیر عامل پیشگیرانه عمل کنیم.
وی از تمامی مسئولان استان خواست تا در هر اقدام عمرانی پدافند غیر عامل را نیز در نظر بگیرند و افزود: شهرداری ها نیز باید این دقت را داشته باشند چرا که دائم در معرض تهدید هستیم.
جانشین فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی نیز گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی در هر حوزه ای که پدافند غیر عامل را رعایت کرده بودیم کمتر خسارت دیدیم.
سرهنگ احمد قرائی با بیان اینکه باید از تجربه ها در این راستا استفاده کنیم افزود: محور همه کارها باید پدافند غیرعامل باشد.
وی اظهار کرد: در راستای مواجه با زلزله، سیل، و سایر بلایای طبیعی نیز باید در حوزه پیشگیری از خسارت و تلفات احتمالی و وقوع حداقل خسارت ها را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی 302 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمستان دارد اظهار کرد: مهم ترین بحث پدافند غیر عامل موضوع آموزش است.
این نشست با حضور مسئولان و مدیران استانی در سالن اجتماعات استانداری خراسان شمالی برگزار شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر