۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۱۶۴۲
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: دشت مسیله وضعیت خطرناکی دارد و ریزگردهای تولیدی آن به تهران نیز می‌رسند، بنابر این حل کردن مشکل آن نیاز به عزم ملی دارد.

محمدتقی سجادی در جلسه شورای اسلامی استان قم که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد گفت: نگهداری، زنده کردن، توسعه و بهره‌برداری از زمین‌های اطراف استان به عهده اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است و مسائل این حوزه باید به ما ارجاع شوند.

وی افزود: در حوزه این زمین‌ها در سال‌های اخیر چالش‌های زیادی پدید آمدند به ویژه در نقاطی که به شهر نزدیک هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه تثبیت مالکیت دولت بر زمین‌های اطراف شهر یکی از وظایف ماست ابراز کرد: ما موظفیم برای جلوگیری از تصرف و تخریب منابع ملی، مالکیت دولت بر این زمین‌ها را تثبیت کنیم.

سجادی ادامه داد: تصرف زمین‌های ملی بیشتر مواقع به دست گروه‌های سازمان‌یافته انجام می‌شود و مردم عادی یا روستاییان کمتر به این کار روی می‌آورند و معمولا نادانسته چنین می‌کنند به همین دلیل باید با متخلفان با جدیت برخورد شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اضافه کرد: قوانین منابع طبیعی باید توسط شوراهای روستاها به مردم گفته شوند تا طرح‌های توسعه به آسانی انجام شوند.

وی با بیان اینکه برخی از مدیران عالی‌رتبه از قوانین منابع طبیعی اطلاع ندارند ابراز کرد: گاهی ادارات دولتی پروژه‌هایی در زمین‌های ملی ایجاد می‌کنند که خلاف قوانین است و هنگامی که اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری جلوی آنها را می‌گیرد هزینه‌های انجام‌شده به باد می‌روند.

سجادی با اشاره به اینکه اگر آسیبی به طبیعت وارد شود ساکنان آن محدوده آسیب می‌بینند اظهار کرد: ما شوراها و دهیارها را همیار خود می‌دانیم و انتظار داریم مردم را با قوانین آشنا کنند تا ناخواسته به طبیعت آسیب نزنند چرا که زیان آن متوجه همه خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از وجود چهار کانون تولید ریزگرد در استان خبر داد و گفت: 450 هزار هکتار بیابان بالقوه در استان داریم که 105 هزار هکتار آنها هم‌اکنون بیابان ناپایدار هستند یعنی به دلیل نابودی کامل پوشش گیاهی در آنها وضعیت خطرناکی دارند و با اندک وزش بادی موجب تولید ریزگرد می‌شوند.

وی افزود: دشت مسیله وضعیت خطرناکی دارد و ریزگردهای تولیدی آن به تهران نیز می‌رسند بنا بر این حل کردن مشکل آن نیاز به عزم ملی دارد.

سجادی تصریح کرد: انجام عملیات بیابان‌زدایی در هر هکتار 4.5 میلیون تومان هزینه دارد به همین دلیل سیستم دولت در این زمینه کارساز نیست و باید از ظرفیت‌های مردمی بهره برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه برخی از استان‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی توانستند جلوی گسترش بیابان‌ها را بگیرند گفت: برخی از استان‌های کشور تجربه‌های موفقی در زمینه بیابان‌زدایی دارند و ما نیز این کار را کرده‌ایم بنا بر این آمادگی لازم برای ادامه این برنامه وجود دارد.

وی با اشاره به وجود پوشش گیاهی گون در بیابان‌های استان قم تصریح کرد: استان قم یکی از مراکز دارای پوشش غنی گون است و با توجه به ممنوعیت قانونی قطع این پوشش ارزشمند گیاهی باید از ظرفیت‌های آن استفاده شود.

سجادی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم دنیا تولید گازهای گلخانه‌ای است گفت: کشور ما از تولیدکننده‌های رده‌بالای گازهای گلخانه‌ای است و سازمان ملل همه کشورها را موظف کرده است که تا سال 2030 گزارشی از تلاش‌هایشان برای مبارزه با تولید این گاز بدهند، بنابر این باید بهترین راه رویارویی با این مشکل یعنی افزایش پوشش گیاهی را جدی بگیریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: یکی از شرایط واگذاری زمین به شهرک‌های صنعتی ملزم کردن آنها به ایجاد فضای سبز است.

وی با اشاره به نیاز برخی از روستاها به آرامستان ابراز کرد: ظرفیت آرامستان‌های برخی از روستاها پر شده است و دهیارها در صورت نیاز به زمین ما را در جریان قرار دهند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر